בורסות עולם | סיקור שוטף

הירידות בניו יורק התחזקו בנעילה; מניות התיירות והטכנולוגיה צנחו

מודרנה ופייזר התחזקו בעוד שחברות ה"חזרה לשגרה" ירדו בחדות • נעילה שלילית בבורסות אירופה: בעלת בריטיש איירווייז, IAG, צנחה ביותר מ-5% • הנפט הגולמי מאבד גובה, ירידות עמוקות באג"ח הממשלתיות • מסכים אדומים גם בשוק הקריפטו

וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

בהמתנה להחלטת הריבית ביום רביעי הקרוב, יום המסחר בוול סטריט ננעל במסכים אדומים כאשר הירידות התחזקו לקראת הנעילה. מדד נאסד"ק השיל 1.4% ודאו ג'ונס ו-S&P 500 ירדו בכ-0.9%. גם התשואות על האג"ח הממשלתיות ירדו בחדות, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים ננעלה על 1.42%.

מניות פייזר  וביונטק  בלטו לטובה לאחר מחקר ישראלי שהראה שחיסון הבוסטר מספק הגנה מפני תחלואה קשה מווריאנט האומיקרון, וגם המתחרה מודרנה  התחזקה מאוד. פייזר עלתה גם על רקע רכישתה של ארנה פרמסוטיקלס  תמורת 6.7 מיליארד דולר - שבעצמה זינקה ביותר מ-80%. גם הארלי דיווידסון  ריכזה עניין לאחר שהודיעה על מיזוג חטיבת האופנועים החשמליים עם חברת SPAC לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר.

מי שריכזו את מרבית הירידות הן מניות ה"חזרה לשגרה", בהן יונייטד איירליינס , קרניבל , אמריקן איירליינס , נורוויג'יאן קרוז , בוקינג , בואינג , מריוט  וטריפ.קום  (שאיבדה גובה בנוסף בשל יציאתה המתקרבת ממדד נאסד"ק 100). עוד רשמו ירידות בולטות: ג'נרל מוטורס , טסלה , אנבידיה , AMC , גיים סטופ  ואייר בי.אן.בי. .

גם מניות ישראליות רבות סיימו את הערב בירידות חדות, ובראש מאנדיי , אייסקיור מדיקל  וראדא  שהשילו מעל ל-11%, ואחריהן אוטונומו , סימילרווב , איתוראן  ועוד. מנגד נרשמו עליות יפות לבריינסטורם , ווקמי , אורמת , אדיסט ביו  ופרטנר , וגם תופין , שצנחה ב-14% במסחר המוקדם, התאוששה וסיימה את היום בעלייה של קרוב ל-6%.

פריון נטוורק  הודיעה עם סיום המסחר כי השלימה גיוס של 180 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות, לאחר מימוש מלוא האופציה שניתנה לחתמים לרכישת מניות נוספות.

בגזרת הסחורות, נפט ברנט השיל כ-1% לרמה של 74.3 דולר לחבית, נפט WTI ירד ב-0.9% ונסחר סביב 71 דולר לחבית. הזהב התחזק ב-0.2% למחיר של 1,787 דולר לאונקיה. שוק הקריפטו גם הצטרף לירידות: ביטקוין נחתך ב-7% ואיבד קרוב ל-4,000 דולר בתוך 24 שעות. המטבע נסחר כעת סביב 46.6 אלף דולר. האת'ר גם נחלש בכ-9% ונסחר סביב 3,753 דולר.

21:00

הבורסות בניו יורק ממשיכות לרשום ירידות, כאשר נאסד"ק מאבד כבר 1%, דאו ג'ונס קרוב ל-0.8% ו-S&P 500 כ-0.7%. גם בגזרת האג"ח הממשלתיות נרשמות ירידות עמוקות, כאשר התשואה על האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-6 נקודות בסיס ל-1.42%.

בשוק הנפט הירידות מתחזקות ונפט ברנט משיל כ-0.9% לרמה של 74.4 דולר לחבית, נפט WTI יורד ב-0.7% ונסחר סביב 71.1 דולר לחבית. הזהב מוסיף 0.1% למחיר של 1,787 דולר לאונקיה.

טסלה ממשיכה לאבד גובה והיא יורדת כבר ב-6%, ג'נרל מוטורס  עם ירידה בשיעור דומה, גאפ  מאבדת 5% ומניות חברות התעופה, תיירות, קרוזים ומלונות עדיין רושמות ירידות חדות. מנגד, מודרנה מזנקת ב-7%, פייזר ב-4.7%, בריסטול-מאיירס סקוויב  ב-4.4%, קוקה קולה  ב-2.7% (בראש מדד הדאו ג'ונס).

בקרב המניות הישראליות אייסקיור וראדא בולטות לרעה כשהן משילות מעל ל-11%, אוטונומו  ומאנדיי יורדות בקרוב ל-10%, אבוג'ן נפרדת מ-7.5%. מנגד בריינסטורם  מזנקת 17%, ווקמי ופרטנר מוסיפות כ-5.5%.

גם בשוק הקריפטו המסכים אדומים. הביטקוין יורד ב-6.5% ונסחר תמורת 47.1 אלף דולר, האת'ר נסחר סביב 3,791 דולר בעודו משיל 8%. ירידות בשיעור דו ספרתי נרשמות במטבעות הסולנה, פולקה-דוט, טרה לונה, אוולנש וקריפטו.קום.

19:20

מניות ה"חזרה לשגרה" מאבדות גובה בוול סטריט. יונייטד איירליינס  מוחקת 5.8%, קרניבל  יורדת ב-5.6%, אמריקן איירליינס  5.5%, נורוויג'יאן קרוז  5.3%, בוקינג  3.6%, בואינג  4%, רשת המלונות מריוט  3.9%. טריפ.קום  מאבדת 5.6%, בין השאר בשל יציאתה המתקרבת ממדד נאסד"ק 100.

עוד ירידות בולטות נרשמות אצל טסלה  שמאבדת יותר מ-5%, אנבידיה  שנפרדת מ-3.7% ו-AMD  שנסוגה ב-3%. המניות הסיניות פינדודו , באידו  ו-ג'יי.די.קום  גם נחלשות. 

18:50

נעילה שלילית באירופה: המדדים המרכזיים באירופה סיימו את היום בירידות שערים, גם מדד דאקס שרשם עליות מוקדם יותר ננעל ביציבות. פוטסי ירד ב-0.8%, קאק ב-0.7%.

לוידס בנקינג גרופ  בלטה בלונדון עם ירידה של יותר מ-4%, ענקית האנרגיה BP  ירדה ב-2%, ברקליס  ב-2.5% ורולס רויס  ב-4.6%. קבוצת התעופה IAG  צנחה ב-5.2%, ובדבלין ריינאייר  השילה 4.5%.

בוול סטריט נמשכות הירידות. ארנה ממשיכה לבלוט עם זינוק אדיר לקראת רכישה על ידי פייזר (וגם האחרונה קופצת בכ-5%). גם מודרנה  מרכזת עניין.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות של 5%-7% והביטקוין נסחר סביב 47.2 אלף דולר, האת'ר תמורת 3,816 דולר.

17:30

הירידות במדדים המרכזיים בניו יורק נמשכות. נאסד"ק ו-S&P500 משילים 0.7%, דאו ג'ונס יורד ב-0.9%.

בקרב המניות הישראליות נרשמות ירידות בולטות לאיתוראן , מאנדיי , ראדא  (שאיבדה גובה גם פה בת"א), אייסקיור מדיקל , פרוטליקס  וטרמור . מנגד, ווקמי  מזנקת ב-9% וגם פרטנר , אינוויז  ובריינסוויי  מתחזקות.

16:31

באירופה המסחר עודנו במגמה מעורבת (כשפוטסי מאבד 0.4% וקאק יורד ב-0.1%), ובוול סטריט המסחר נפתח בירידות של כ-0.1% בשלושת המדדים הגדולים. 

הארלי דיווידסון בולטת עם עלייה חריגה לאור מיזוג חטיבת האופנועים החשמליים ל-SPAC (ראו עדכון קודם), וגם מניות פייזר  וביונטק  בולטות לטובה לאחר המחקר הישראלי שהראה שחיסון הבוסטר מספק הגנה מפני תחלואה קשה מווריאנט האומיקרון.

פייזר התחזקה בשיעור גבוה יותר בזמן המסחר המקדים אך העליות התמתנו לאחר שהיא הודיעה כי היא רוכשת את ארנה פרמסוטיקלס  תמורת 6.7 מיליארד דולר (100 דולר למניה, לעומת שער של 93.3 דולר בנעילה ביום שישי האחרון). מניית ארנה זינקה ביותר מ-90% במהלך הטרום והיא נוסקת בעשרות אחוזים גם כעת.

עדכון מדד הנאסד"ק 100 משפיע על המניות הנכנסות והיוצאות. פאלו אלטו נטוורקס , איירבנב , פורטינט  ולוסיד גרופ  מתחזקות בעוד ש-CDW , פוקס קורפ , טריפ.קום  וצ'ק פוינט  מאבדות גובה.

15:40

אנלייבקס תרפיוטיקס  מדווחת שבעקבות סקירת הנתונים הפרה-קליניים והקליניים של החברה, תכנון הניסוי והליך הייצור, אישרה רשות התרופות הלאומית של יוון את הרחבת הניסוי שלב IIb להערכת Allocetra בחולי קורונה במצב קשה וקריטי עם תסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS) ליוון.

הארלי דיווידסון  מזנקת ביותר מ-11% במסחר המוקדם לאחר שהודיעה על מיזוג חטיבת האופנועים החשמליים (Livewire) עם חברת SPAC לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר.

14:05

בורסות אירופה נסחרות כעת במגמה מעורבת. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר את תושבי המדינה מגל קורונה נוסף בשל וריאנט האומיקרון, והודיע על תוכנית שאפתנית לחסן בבוסטרים את כל האוכלוסייה בשבועיים שנותרו עד סוף השנה. "אין ספק בכך - צונאמי (Tidal Wave) של אומיקרון מגיע", אמר ג'ונסון בנאום לאומה אמש. הוא אמר כי תושבי הממלכה צריכים לקבל את זריקות ה"בוסטר", שעד כה היו מוגבלות לגילאים מסוימים, באופן גורף. בהתאם לכך, שונו ההנחיות לגבי הזכאות לזריקה השלישית. 

12:05

בורסות אירופה נסחרות כעת במגמה חיובית, ומדדי המניות המובילים מטפסים בשיעורים של עד 1.1%. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות. 

בגזרת המסחר בסחורות רושם חוזה על נפט מסוג ברנט עלייה של 0.8% לכ-75.8 דולר לחבית.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, מציין בסקירת הנפט השבועית שלו כי  "קבוצת OPEC+ צפויה להגדיל את תפוקת הנפט בינואר, בהתאם להחלטה שהתקבלה, במידה ושוק הנפט יישאר יציב, אך יתכן שהיא תמנע מהקלה נוספת במכסות בפברואר במידה והיא תחשוש שהשוק יהיה בעודף היצע אשר יסכן את יציבותו. במידה והתפשטות וריאנט אומיקרון תביא להידוק המגבלות אשר יפחית את הביקושים לאנרגיה ויערער את יציבות השוק, היא עלולה לבטל את ההחלטה להגדלה נוספת של הייצור בראשית 2022.
מגבלות שכאלה עלולות להביא לירידה מסוימת גם במחיר הגז הטבעי, בדגש על מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF) אשר עלה בחדות במהלך החודשים האחרונים על רקע המחסור הקיים בו, אך הוא צפוי להישאר גבוה עד שבעיה זו תיפתר והמלאים יחזרו להתמלא".

"הצמצום הצפוי ברכישות הנכסים של ה-FED עשוי לחזק עוד את הדולר, מה שתומך גם כן בירידת מחיר הנפט בטווח הבינוני", הוא כותב.

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה מעורבת. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

בגזרת המסחר בסחורות רושם חוזה על נפט מסוג ברנט עלייה של 0.8% לכ-75.8 דולר לחבית. בזירת המסחר בקריפטו רושם הביטקוין ירידה של כ-3% ונסחר סביב 49 אלף דולר.

07:50

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, כשמדדי המניות המובילים מטפסים ב-0.7%-0.9%. זאת לקראת הודעות המדיניות המוניטארית של בנקים מרכזיים בעולם השבוע.  במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

בגזרת המסחר בסחורות רושם חוזה על נפט מסוג ברנט עלייה של 1.2% לכ-76 דולר לחבית. הזהב נסחר ביציבות.

בזירת המסחר בקריפטו רושם הביטקוין ירידה של כ-3% ונסחר סביב 49 אלף דולר.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי השבוע יתכנסו כל הבנקים המרכזיים הגדולים - ה-BOE, ה-ECB, ה-BOJ וכמובן ה-FED להחלטות שלהם (הפד יודיע ביום רביעי ב-21:00 על ההחלטה). "להערכתנו, ה-FED הולך להעביר מסר יותר "נצי" מציפיות הריבית הנגזרות בחוזים לשלוש עליות ריבית ב-2022 ועוד שלוש ב-2023 עד לרמה של 1.8%. כל התחזיות לאבטלה ולאינפלציה שה-FED פרסם בישיבת הריבית בחודש ספטמבר נותרו הרחק מאחורי ההתפתחויות בפועל. ברגע שנגיד ה- FED הוציא מהשימוש את המילה "טרנזיטורית" הבנק המרכזי נמצא בהפרת כללי המדיניות שקבע לעצמו בשנה שעברה. לכן קווי המדיניות שהתווה בישיבתו הקודמת לא רלוונטיים".

בשורה התחתונה, הוא כותב, "להערכתנו, ה- FED נמצא בסיכון גבוה להיות "מאחורי העקום". לכן צפוי להודיע על סיום הרכישות תוך 3-4 חודשים ולעדכן תחזית לעליית ריבית ל-3-4 העלאות ב-2022 ועוד 4-5 ב-2023".