ארצות הברית נלחמת בהלבנת ההון: ממשל ביידן במאמץ לחשוף את עסקאות המזומן בשוק הנדל"ן האמריקאי

משרד האוצר בארה"ב יתמקד בעסקאות המזומן שוק הנדל"ן בארצות הברית, במאמץ לחשוף מי מסתתר מאחוריהן וכך למנוע שימוש פלילי בהן • אם ייכנס לתוקף, החוק ייאלץ חברות ביטוח לספק מידע על חברות קש שדרכן מתבצעות עסקאות המזומן

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

לקראת הוועידה הדמוקרטית שתתקיים השבוע, פרסם משרד האוצר האמריקאי מסמך שחושף מהלכי פיקוח חריגים במלחמה בהון השחור. בשלב הראשון יתמקד משרד האוצר בעסקאות המזומן שוק הנדל"ן בארצות הברית, במאמץ לחשוף מי מסתתר מאחוריהן וכך למנוע שימוש פלילי בהן.

כחלק ממאמץ רחב של ממשל ביידן להיאבק בהלבנת הון, שורה של חוקים ותקנות רגולטוריות שמנסח משרד האוצר האמריקאי ירחיבו את דרישות הדיווח על עסקאות נדל"ן במזומן - זאת על מנת להקשות על גורמים פליליים לנצל את עסקאות המזומן בשוק הנדל"ן לפעולות בלתי חוקיות, כמו הלבנת כספים והתחמקות ממס. אם ייכנס לתוקף, החוק ייאלץ חברות ביטוח לספק מידע על חברות קש שדרכן מתבצעות עסקאות המזומן.

בחודש יוני האחרון הורה הנשיא ג'ו ביידן למשרד האוצר לגבש מדיניות אכיפה שתחסום את תנועות ההון השחור בשוק הנדל"ן האמריקאי. בשבוע שעבר כבר פורסמו ההמלצות הראשונות בקשר לכך, במסמך בן 38 עמודים. הפרסום בחודש אוקטובר של "מסמכי פנדורה", שחשפו את דליפת ההון מארצות הברית למקלטי מס זרים כדי לחמוק ממיסוי או להעלים מעשים פליליים, הוסיף למוטיבציה של הנשיא ביידן להעלות הילוך במערכה נגד ההון השחור. משרד האוצר האמריקאי מסביר כי יכולתם של גורמים פליליים להלבין כספים שמקורם בפעולות בלתי חוקיות, דרך שוקי הנדל"ן, מאיימת על המערכת הפיננסית של ארצות ומתוך כך גם על הביטחון הלאומי האמריקאי.

כבר השבוע יינקטו הצעדים הראשונים מתוך ההמלצות במסמך של משרד האוצר. הצעד הראשון יהיה בניית תשתית למסד נתונים, שיאחסן את זהותם האמיתית של המשתתפים מאחורי עסקאות הנדל"ן, וכך ניתן יהיה לבדוק האם העסקאות האלו משמשות כמסך להעברת כספים שחורים אל תוך המשק, והלבנתם. ייתכן אפילו שהכללים המגבילים יוטלו גם על קרנות השקעה, קרנות גידור, ועסקי הון פרטיים, במסגרת המאמצים נגד הלבנת הון.