מכרז המכסות של משרד הכלכלה: בשר טחון טרי החל מ-28 ש"ח לק"ג

מדובר בירידה של שקל לעומת שנה שעברה • על פי השיטה הנהוגה בישראל, ישנם מכסי יבוא כבדים שנועדו להגן על יצרני הבשר המקומיים • עם זאת, כדי להוריד את המחירים לצרכנים החלשים, משרד הכלכלה מפרסם מכרזים ליבוא בשר בקר טחון טרי

קצביה / צילום: עינת לברון
קצביה / צילום: עינת לברון

משרד הכלכלה מפרסם את רשימות הזוכים במכסות פטורות ממכס לבשר בקר טרי לשנת 2022. הזוכים: שופרסל, נטו מלינדה, מרב כל ובלדי - התחייבו לשווק בשר טחון טרי במחיר לצרכן של 28-30 שקל לק"ג (לעומת 29-31 שקלים בשנה שעברה).

על פי השיטה הנהוגה בישראל, ישנם מכסי יבוא כבדים שנועדו, בין השאר, להגן על יצרני הבשר המקומיים. עם זאת, כדי להוריד את המחירים לצרכנים החלשים, משרד הכלכלה מפרסם מכרזים ליבוא בשר בקר טחון טרי. היבואנים הזוכים במכרז זוכים לפטור ממכס על כמות מוגבלת (מכסה) של יבוא. בתמורה, הם מתחייבים למכור את הכמות הזאת במחיר נמוך ככל הניתן. עם זאת, בעבר יצרנים מסוימים ניצלו את כוחם כמשווקים בלעדיים או כמעט-בלעדיים כדי להעלות את המחיר - למרות הקנסות מהמדינה שפעולה כזאת גוררת.

במכרז הבשר הטחון הטרי ל-2022 זכו שופרסל (4,250 טון, 28 שקל לק"ג), נטו מלינדה (5,000 טון, 29 שקל לק"ג), מרב כל (3,000 טון, 29 שקל לק"ג) ובלדי (1,500 טון, 30 שקל לק"ג). וועדת המכסות תפרסם בשבועות הקרובים את יתרת המכסה הפטורה ממכס בהיקף 3,370 טון אשר תחולק ליבואנים בהליך תחרותי נוסף.

דני טל, יו"ר וועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, ציין כי "למרות התייקרות של עשרות אחוזים במחירי בשר הבקר בשוק הבינלאומי במהלך השנה האחרונה, מאפשר ההליך התחרותי להנגיש לציבור הצרכנים בישראל את הבשר הטחון, המשמש חומר גלם בסיסי במטבח הישראלי, במחירים זולים יותר לעומת אשתקד". לדברי טל "המכסות הפטורות מהוות כלי בידי משרד הכלכלה והתעשייה וועדת המכסות, להפחית את מחיר הבשר לצרכן הסופי ולהנגישו במחיר שווה לכל כיס".

לעומתו, לאלעד מלכא מנכ"ל הלובי הציבורי "האינטרס שלנו" יש ביקורת על השיטה: "במדינת ישראל הממשלה לא צריכה לנהל את היקף ומחיר הייבוא עבור התושבים. נסיון העבר מלמד שמכסות ייבוא פחות תחרותיות ולעיתים אף לא מוזילות את המחיר לצרכן. לעומת זאת ביטול גורף של המכס ופתיחה מלאה לייבוא הם צעדים שמעודדים יותר תחרות ומוזילים את המחיר גם לצרכנים במהירות". כך היה למשל ביבוא החמאה, שהתחיל במכסות שלא פתרו את המחסור בשנת 2019, ויבוא

הבשר שבמכסות צפוי להגיע לישראל בתחילת השנה והזוכים במכסות מתחייבים לשווק בשר טחון טרי ואיכותי ששיעור השומן בו נמוך מ-14% במשך כל השנה באופן נגיש וזמין על המדפים. בנוסף, הזוכים מחויבים לפרסם את מחיר הבשר הטחון הטרי בדף המבצעים השבועי המודפס או המפורסם באתרי האינטרנט שלהם. רשימת נקודות המכירה, תתפרסם באתר משרד הכלכלה והתעשייה.