מה עומד מאחורי ה"הישג" החדש של עו"ד לירום סנדה

עו"ד לירום סנדה התפאר בפוסט בפייסבוק כי משרדו הוביל להחלטה תקדימית עבור לקוח המשרד, לפיה פייסבוק תחשוף את פרטי המשתמשים שהכפישוהו • אלא שעו"ד סנדה לא ציין כי הוא עצמו הלקוח, וכי העמוד המכפיש הוא "נפגעי לירום סנדה" • עו"ד סנדה: "כל מה שתפרסם נגד המשרד או נגדי הוא אישי, בררני, אקטיביסטי"

עו''ד לירום סנדה / צילום: איל יצהר
עו''ד לירום סנדה / צילום: איל יצהר

משרדו של עו"ד לירום סנדה משקיע רבות בקידום עצמי של המשרד באמצעות הרשתות החברתיות. לחשבון הפייסבוק שלו יש קרוב ל-150 אלף עוקבים ובו הוא מפרסם על הישגיו המשפטיים של המשרד.

לפני יומיים נכתב הפוסט הבא: "במסגרת תובענה שניהלנו ללקוח משרדנו ביקשנו לחשוף את פרטי המשתמשים שמאחורי עמוד פייסבוק מכפיש ופוגעני במטרה להגיש קובלנות פליליות ותביעות אזרחיות של לשון הרע כנגד בעלי העמוד. בית המשפט המחוזי קיבל את עמדת משרדנו תוך שהוא מדגיש כי 'פייסבוק לא תשמש עיר מקלט להכפשות אנונימיות ופגיעה בשמם הטוב של בעלי עסקים או אזרחים'.

"במסגרת החלטה תקדימית מאשר בית המשפט המחוזי את חשיפת הפרטים. פרטי בעלי העמוד הועברו למשרדנו על ידי פייסבוק ואנו ממשיכים לפעול בכל הכוח לטובת הלקוח בהליכים אזרחיים ופלילים להגנה על שמו הטוב".

לפוסט צורפה תמונה של ההחלטה כאשר היא מצונזרת. אלא שבדיקת גלובס מעלה סיפור מעניין אודות אותה החלטה מצונזרת. "לקוח משרדנו" הוא לא אחר מאשר עו"ד לירום סנדה וחברת עורכי הדין של לירום סנדה בעצמה. כאשר נטען בפוסט "אנו ממשיכים לפעול בכל הכוח לטובת הלקוח בהליכים אזרחיים ופלילים להגנה על שמו הטוב", סנדה למעשה מדבר על עצמו.

החלטה תקדימית?

"עמוד הפייסבוק המכפיש והפוגעני" הוא קבוצת פייסבוק ציבורית שנקראת "נפגעי לירום סנדה". בנוסף, ניתן גם לחלוק על הטענה כי זוהי "החלטה תקדימית של בית המשפט המחוזי". כך לדוגמה, השופטת שבח הכריעה בתיק אחר את אותה החלטה בדיוק באפריל 2021. יש לציין כי גם בתיק של סנדה וגם בתיק האחר מחודש אפריל השנה, פייסבוק כלל לא התנגדה לחשיפת הפרטים.

בפוסט בפייסבוק כתב סנדה כי "פרטי בעלי העמוד הועברו למשרדנו על ידי פייסבוק ואנו ממשיכים לפעול בכל הכוח לטובת הלקוח בהליכים אזרחיים ופלילים להגנה על שמו הטוב".

לגלובס נודע כי לאחרונה סנדה אכן פעל "בכל הכוח" לטובת הלקוח בהליכים אזרחיים ופליליים. סנדה שלח הודעה פרטית לכל אחד מחברי קבוצת הפייסבוק "נפגעי לירום סנדה" עם התראה מלחיצה.

בהודעה נכתב כי "אתה חבר בקבוצה שפוגעת ומכפישה את שם המשרד שלנו. בימים הקרובים אנו מגישים קובלנות פליליות ותביעות אזרחיות כנגד כל מי שמפעיל בקבוצה וחבר בה". לטענתו בהודעה, "עצם ההשתתפות ומתן גיבוי ובמה לקבוצה אשר מהווה לשון הרע הופך אותך לשותף לזה וחשוף לתביעה, וחבל".

אם לא די בכך, כתב סנדה "אבקש ממך לצאת לאלתר מהקבוצה ולשלוח לי אישור על כך".

כיצד ניתן לתבוע אדם על עצם חברות בקבוצת פייסבוק? נראה כי רק לעו"ד סנדה הפתרונים.

עו"ד לירום סנדה מסר בתגובה כי "כל מה שתפרסם נגד המשרד או נגדי הוא אישי, בררני, אקטיביסטי, חסר כל עניין לציבור, והכל כי הינך מחפש לפגוע בי באופן אישי ולגרום נזק מכוון, בין היתר, תוך ביצוע עבירה חמורה על חוקי הסחר ההוגן שעה שהינך מייצר קמפיין שקרי, מעוות ופסול שמטרתו למכור יותר עיתונים, שטח פרסום ורייטיניג פסול לגלובס. לראייה אתה מדבר על נושא מחודש 09/2021 שהגיע לסיומו לרבות מטרת הסעד. לכן כל פרסום שתוציא מלבד האמת המדויקת תוגש נגדך תביעה לאלתר. בכל כתבה שתמשיך לפעול שלא על פי הדין בכלל ועל פי אמות המידה של גלובס בפרט תוגש נגדך תביעה".

*הבהרה: מובהר כי ההליך בבית המשפט המחוזי בתל אביב כוון בעניינה של קבוצת הפייסבוק "נפגעי לירום סנדה", ולא בעניינה של קבוצת פייסבוק אחרת אשר נקראת "נפגעי לירום סנדה 2020" שפרטי מנהליה גלויים.

***גילוי מלא: בעקבות כתבה קודמת שפרסם כותב שורות אלה לפני מספר שבועות בעניין פרסום אחר של עו"ד סנדה, הגיש סנדה תביעה בסך 420 אלף שקל נגד גלובס.