מיום שישי יחול תו ירוק בקניונים - איך זה יעבוד?

אנשי הביטחון יסרקו את התו הירוק שיציגו הבאים, ויספקו צמיד בצבע אחיד למי שעומד בתנאים • הצמיד, כך על פי הודעת משרד הבריאות, "יאפשר לנוע בצורה חופשית ברחבי המתחם/קניון" • מי שיבקש להיכנס למתחם לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד יהיה פטור מהצגת תו ירוק • ההחלטה תיכנס לתוקף בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה

קניון. מי שיהיה פטור מהצגת תו ירוק הוא מי שיבקש להיכנס למתחם לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד / צילום: בר - אל
קניון. מי שיהיה פטור מהצגת תו ירוק הוא מי שיבקש להיכנס למתחם לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד / צילום: בר - אל

בכניסה למתחם ששטחו גדול מ-10,000 מ"ר אנשי הביטחון יסרקו את התו הירוק שיציגו הבאים. אדם שמחזיק בתו שיאושר לאחר הסריקה יסומן באמצעות צמיד בצבע אחיד (שישתנה על בסיס יומי). הצמיד, כך על פי הודעת משרד הבריאות, "יאפשר לנוע בצורה חופשית ברחבי המתחם/קניון".

מי שיהיה פטור מהצגת תו ירוק הוא מי שיבקש להיכנס למתחם לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד. הרשימה למהו מקום חיוני תגובש על ידי גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי. אולם יש להניח שמדובר למשל ברשתות פארם וברשתות מזון שבשטחי המתחם. אדם כזה לא יסומן באמצעות צמיד "אלא יהיה רשאי להיכנס למתחם לצורך הגעה למקום השירות החיוני ולקבלת שירות באותו מקום בלבד".

בנוסף, ילדים ומבוגרים שקיבלו חיסון ראשון בלבד יהיו זכאים לקבל תו ירוק זמני שיהיה תקף למשך 30 ימים ממועד קבלת החיסון.

חשוב לציין כי החלטות אלה שמעוררות סימני שאלה באשר לרעיון סימון הנכנסים למתחם בהפרדה שבין מחוסנים ללא מחוסנים - יאושרו לאחר אישור ממשלה ובכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. 

בתוך כך בקרוב צפויה שוב להתעדכן רשימת המדינות האדומות כאשר על פי הודעת משרד הבריאות ראש הממשלה נפתלי בנט יבקש "לבחון את הרחבת הקריטריונים להגדרת המדינות האדומות כדי להדק את השמירה על גבולות ישראל מפני התפשטות זן האומיקרון". 

במקביל, רשימת המדינות האדומות מתרחבת

נזכיר כי מה-17.12 ייכנסו לרשימה שתי מדינות נוספות, דנמרק ובריטניה שיצטרפו למרבית מדינות אפריקה שכבר מוגדרות כמדינות אדומות. למדינות שברשימה האדומה חל איסור לטוס אלא באישור ועדת חריגים. בנוסף הנכנסים ממדינות אלה יידרשו לבידוד על פי המתווה הבא שיאושר על ידי הממשלה ועל ידי ועדת החוקה.

מי שמוגדר כ"מוגן", כלומר מחוסנים או מחלימים שעומדים בתנאי התו הירוק, יבצעו בדיקות קורונה בנתב"ג כפי שנדרשים כל הנוסעים, לאחר שיחתמו על הסכמון, כלומר מעקב באמצעות הסלולרי וייכנסו לבידוד ביתי למשך שבעה ימים. בסיומם יידרשו לבצע בדיקת קורונה נוספת ולאחר שיקבלו תשובה שלילית יוכלו להשתחרר מהבידוד. 

מי שלא מחוסן/מחלים, המוגדר על ידי משרד הבריאות כ"לא מוגן", לאחר ביצוע בדיקות הקורונה בנתב"ג יופנה לבידוד במלונית עד לקבלת תשובה לבדיקה זו. אם תתקבל תשובה שלילית, יחתמו על הסכמון ויועברו לבידוד ביתי למשך שבעה ימים. סיום הבידוד כפוף לביצוע של בדיקת קורונה נוספת. במידה ויקבלו תשובה חיובית יישארו לבידוד במלונית עד להחלמה.