והרי התחזית: הביקושים לנדל"ן יימשכו, הבנקים יגדילו את תיק האשראי, ומה יקרה למכירות באונליין?

שנת 2021 המסתיימת התאפיינה בהתאוששות של מרבית החברות בבורסה בתל אביב, שהתבטאה בדוחותיהן ובביצועי מניותיהן • כלכלני חברת מידרוג מזהים לא מעט גורמים שיתמכו בהמשך התאוששות מהירה של המשק במהלך 2022, וביניהם: התעוררות ביקושים בצריכה הפרטית, לצד שיעורי ריבית נמוכים מאוד שמעודדים השקעות חדשות, רכישות ומיזוגים

זוג צעיר מסתכל על דירה / צילום: Shutterstock
זוג צעיר מסתכל על דירה / צילום: Shutterstock

אחרי משבר הקורונה שהיכה בעוצמה בפעילות ובתוצאות הכספיות של חלק גדול מהחברות בבורסה, השנה החולפת התאפיינה בהתאוששות של מרביתן, מה שבא לידי ביטוי בדוחות הכספיים שהציגו, וכן בביצועי מניותיהן.

ביטוי נוסף לכיוון החיובי המסתמן מגיע מזירת המאקרו, עם העלאת תחזית בנק ישראל לצמיחת התוצר במשק המקומי לשנה המסתיימת ולזו המתחילה, לצד צפי לירידה בשיעורי האבטלה.

כלכלני חברת מידרוג מציינים לא מעט גורמים התומכים בהתאוששות מהירה של המשק. בין אלה הם מציינים: "התעוררות ביקושים לאחר תקופה ממושכת של סגרים והגבלות שהקשו על הצריכה הפרטית והפעילות העסקית, ושיעורי ריבית נמוכים מאוד, שמעודדים השקעות חדשות, רכישות ומיזוגים, ומעלים את תיאבון המשקיעים". עוד הם מזכירים "גל השקעות אדיר בתחום ההייטק בישראל, שמוביל להזרמת מט"ח למדינה, לביקוש גבוה לעובדים ולהזרמת ביקושים בשוק הנדל"ן".

לדבריהם, "הנזילות בשווקים גבוהה, והדבר ניכר בנגישות של עסקים למקורות הון ואשראי בכל הערוצים, לרבות גיוסי אג"ח סחירות בישראל והמשך ירידת התשואות על איגרות חוב קונצרניות".

מנגד, במידרוג מדגישים כמה סיכונים בולטים "שמאיימים על המשך הצמיחה והנזילות בשנה הקרובה". למשל, אבולוציה של המגפה, "עם חשש להתפרצויות נוספות במדינות שונות והתפתחות של וריאנטים חדשים", כמו גם "הידוק פתאומי של המדיניות המוניטרית על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם, שעלול לערער את הסנטימנט בקרב צרכנים ומשקיעים ולהקטין את הנזילות".

חזית נוספת היא כלכלת סין, שעלולה "לתרום" להאטה "כתוצאה מזליגה שלילית של סקטור הנדל"ן בסין, שעשויה להוביל לירידה חדה במחירי הסחורות ולהשלכות שליליות על הכלכלה העולמית".

להלן התחזיות העיקריות של מידרוג לכמה מענפי הפעילות הבולטים בבורסה לשנת 2022.

בנקים: תיק האשראי צפוי להמשיך לצמוח

שנת 2021 התאפיינה בצמיחה משמעותית ברווחיות של המערכת הבנקאית, הנובעת בין היתר מצמצום מהותי של כריות ספיגה שנבנו בשנת 2020 על רקע עליית סיכון האשראי בעקבות מגפת הקורונה. התאוששות המשק בשנה זו הביאה להקטנת ההפרשות להפסדי אשראי, וכנגזר מכך לשיפור בהכנסות של חלק מהבנקים. תרומה נוספת לרווחיות המערכת התקבלה מעלייה בשיעור האינפלציה ומגידול בתיק האשראי, הנובע בעיקר ממגזר המשכנתאות.

במידרוג צופים כי בשנת 2022 הסביבה העסקית צפויה להיות יציבה, וכי היא תלווה בסביבה מאקרו כלכלית תומכת של המשך צמיחה בפעילות של המשק, עם סביבה אינפלציונית באמצע טווח היעד של בנק ישראל. בהתאם להנחות אלו, ובדומה לשנת 2021, מעריכים במידרוג, תיק האשראי הבנקאי צפוי להמשיך ולצמוח עם התמקדות במגזרי אשראי לדיור ועסקים גדולים ובינוניים, אשר היוו מרכיב משמעותי בשיעור הרווח בשנת 2021.

יחד עם זאת, מניחים שם, כי שיעור ההפרשות להפסדי אשראי במערכת הבנקאית צפוי לעלות לעומת שנת 2021. בנוסף הם צופים כי שיעור המחיקות יגדל ויחזור לשיעורים שהיו ערב משבר הקורונה, לנוכח הגברת הסיכון של מחיקת תשלומים שנדחו במהלך המשבר. לסיכום, במידרוג צופים כי שיעורי הרווחיות של המערכת הבנקאית ימשיכו להיות טובים, אך ממותנים יותר בהשוואה לשנת 2021. גם הנזילות תהיה טובה, אך באופן מתון משנה זו.

ביטוח: המשך גידול בפרמיות ובדמי הניהול

הסביבה העסקית תוסיף להיות מאתגרת גם בשנת 2022, אומרים במידרוג. בצד המאקרו, הענף ימשיך להיות מושפע להערכתם מסביבת ריבית נמוכה ומלחצים אינפלציוניים, אשר ימשיכו ללוות אותנו. עקום הריבית הנמוך ממשיך להוות משקולת על שיעורי הרווחיות ועל פוטנציאל התשואה בעתיד.

אבי שטרנשוס מנכ''ל מידרוג / צילום: יח''צ
 אבי שטרנשוס מנכ''ל מידרוג / צילום: יח''צ

בחברה אומרים, כי שנת 2021 התאפיינה בשוקי הון חיוביים, שהתבטאו ברווחיות מהשקעות של חברות הביטוח, אולם החשש מהתפשטות וריאנטים נוספים של הקורונה, לצד לחצים אינפלציוניים בארץ ובעולם, משליכים על רמות הסיכון בשוק ההון, גם לאור רמת המחירים הגבוהה.

במידרוג מעריכים כי המשך השיפור בשוק העבודה צפוי להמשיך לתרום לעלייה בשכר הריאלי, כך שנמשיך לראות היקפי הפקדות פנסיוניות והכנסה פנויה גבוהות יותר, שיתמכו בהמשך גידול הפרמיות ודמי הניהול בענף, גם נוכח הרגולציה התומכת בתחום זה.

בהיבט תמהיל ההשקעות אנו צפויים, לדבריהם, להמשיך לראות השקעות ב"נכסי סיכון" ובנכסים שאינם סחירים, תוך המשך הסטת כספים לשווקים הבינלאומיים, על מנת להתמודד עם שינויים רגולטוריים ולהשיג תשואות עודפות, יחד עם גיוון תיק ההשקעות.

חברות הביטוח ימשיכו להערכת חברת הדירוג להשקיע משאבים רבים באימוץ טכנולוגיות, דיגיטציה וחדשנות. בהיבט הסיכונים, חברות הענף יושפעו בשנים הקרובות משינויי רגולציה, תנודתיות שוק ההון, סיכונים תפעוליים וסיכוני אבטחת מידע.

נדל"ן: התמתנות במכירת דירות ובביקוש לשטחי מסחר; המשרדים ימשיכו להתמלא ושטחים לוגיסטיים ייחטפו

מגורים: המחסור בדירות חדשות צפוי להימשך

המחסור בדירות חדשות צפוי להימשך, וב-2022, מעריכים במידרוג, קצב המכירות יישאר גבוה, אך ייתכן כי נראה עלייה מתונה יותר בהשוואה לשנה הנוכחית, הן על רקע צעדי הממשלה והן לאור התמתנות צפויה ברמת הביקוש המתפרץ. יזמי הנדל"ן נהנים מנזילות גבוהה ומנגישות למקורות מימון מגוונים וזולים יחסית, הנתמכים בשיעורי הריבית הנמוכים. אך מנגד, התייקרות הקרקעות מקשה עליהם לשמר צבר פרויקטים, ומעלה את הסיכון ברכישה של קרקעות חדשות. מידרוג מעריכה כי חברות בענף ימשיכו להגדיל את נפח פעילותן בפרויקטים של התחדשות עירונית, באופן שילך ויגבר מדי שנה.

מסחר: הבום עשוי להיבלם 

תחזית בנק ישראל לשנת 2022, הכוללת צמיחה של 5.5% וגידול בצריכה הפרטית, צפויה לתמוך בפעילות המרכזים המסחריים, אולם הבום הצרכני שחווינו בשנת 2021 עשוי להיבלם בשנה הקרובה, עם הסטת ההכנסה הפנויה להוצאות על טיסות, נופש ושירותי פנאי, וכן הסטת קניות לחו"ל.

רכישות אונליין צפויות להמשיך ולהתחזק על חשבון רכישות פיזיות, מגמה שהואצה בעקבות הקורונה, כאשר יותר ויותר צרכנים התנסו בכך, וכמובן עם התפתחות אמצעי התשלום הדיגיטליים. ההיצע העצום באונליין דורש ממרכזי הקניות להתמקד בתמהיל השוכרים, לצפות את השינויים בהעדפות הצרכנים ולייצר חוויה צרכנית כוללת, על מנת לשמור על קהל הצרכנים.

חנויות נוחות ומרכזים פתוחים שבלטו בתקופת המגפה יוסיפו להציג ביצועים טובים, אך בסביבה תחרותית צפופה יותר. לאור האינפלציה, והיתכנות להעלאת ריבית בארה"ב, שייתכן ותגרור אחריה גם העלאת ריבית בישראל, תיתכן פגיעה בשווי הנכסים בשל עלייה בשיעורי ההיוון, אך זאת בצורה מתונה בטווח הקצר.

משרדים: מחירי השכירות יישארו גבוהים

מידרוג מעריכה כי שנת 2022, בדומה לנוכחית, תמשיך להיות שנה שבה מחירי השכירות יישארו גבוהים והביקוש למשרדים באזור מרכז הארץ יישאר גבוה. זאת, בעיקר בשל ההתרחבות של חברות הייטק ישראליות ובינלאומיות, והביקוש הגבוה מצידן למשרדים בעלי מיצוב גבוה, בייחוד בתל אביב ובסביבותיה, וזאת לצד יציאת גופים פיננסיים מהעיר. בכך עשוי להמשיך לתמוך היצע נמוך של בנייני משרדים חדשים במרכז ת"א, שהקמתם צפויה להסתיים בשנים הקרובות, שאף עשוי להביא חברות לשכור משרדים במעגל השני של מיקומים מחוץ לת"א.

נראה כי המעבר למודל עבודה היברידי בחלק מהחברות אינו פוגע בדמי השכירות, אולם יש בו כדי להשפיע על קיצור משך חוזי החכירה בחוזים חדשים, דרישת השוכרים לגמישות גבוהה יותר וכן התרחבות התופעה של חכירות משנה. בדומה ליתר הסגמנטים בענף הנדל"ן, שיעורי הריבית הנמוכים תומכים באטרקטיביות של נכסים אלו.

לוגיסטיקה: שווי הנכסים יעלה

העדפות הצרכנים לרכישות מקוונות והשלכות המגפה על הביקושים למוצרים חידדו את הצורך בשרשרת הפצה יציבה ואמינה, והן מגבירות את בסיס הביקושים לשטחי לוגיסטיקה מתקדמים. שטחים הקרובים לצרכני הקצה, בייחוד בקרבת אזורים אורבניים, זוכים לביקושים גבוהים במיוחד וצפויים להציג גידול בהכנסות.

התיאבון של משקיעים לשטחים לוגיסטיים צפוי להעלות את שוויים של הנכסים בקצב מהיר מעליית דמי השכירות, במידה שהתשואות על נכסים אלו יוסיפו לרדת. נכסי לוגיסטיקה צפויים לתפוס חלק גדל והולך בפורטפוליו של חברות הנדל"ן המניב ושל המשקיעים, כסגמנט השקעה מבוסס.

מימון חוץ בנקאי: שינויי חקיקה יתמכו בצמיחה 

שנת 2021 התאפיינה בהתאוששות מהירה יחסית בפעילות, וזאת לאחר התכווצותה בשנת 2020. בדומה לשנים שטרם הקורונה, ישנה רווחיות עודפת לחברות בענף, בשל רמות הסיכון שבהן החברות פועלות ביחס למערכת הבנקאית ולחברות כרטיסי האשראי.

בשנת 2022, בהנחה שלא יחולו התפרצויות גלי תחלואה שיגררו הגבלות על פעילות המשק, במידרוג צופים המשך צמיחה ענפית גבוהה יחסית, לאור הצפי להמשך שיפור הסביבה הכלכלית וכן להמשך כניסה של שחקניות חדשות בענף לשוק המניות ולשוק החוב.

שינויי חקיקה - אם יתרחשו השנה - צפויים לתמוך בקצב הצמיחה הענפי. לצד זאת, עשויה לחול שחיקה ביחסי הרווחיות לנוכח תחרות גוברת בענף, וכן עקב הרחבת פעילות מימון כנגד בטוחות, המאופיינת בשיעורי ריבית נמוכים יותר.

שירותי טכנולוגיות מידע (IT): הזדמנויות צמיחה, סיכוני סייבר

משבר הקורונה הוכיח את היתרונות של השקעות בטכנולוגיה. גידול רכישות מקוונות והגברת העבודה מרחוק (מודל היברידי במקומות עבודה רבים) העצימו את התלות בטכנולוגיות IT, והשימושים בענף השתנו לאין ערוך, כשגופים רבים ביצעו טרנספורמציה דיגיטלית תוך פיתוח מודלים עסקיים חדשניים.

במקביל, ניתן לראות עלייה בסיכון מתקפות הסייבר, בין היתר בשל הגברת השימוש במערכות מקוונות. גם תחום תשתיות הענן נהנה מצמיחה, נוכח ביקוש לקיבולת ועומסים גבוהים יותר. במידרוג מניחים כי מחשוב ענן היברידי יישאר פלטפורמת ה-IT העיקרית עבור ארגונים רבים בחמש השנים הקרובות.

מנגד, הענף חווה אתגרים בגיוס עובדים, ועקב כך עלויות השכר בענף במגמת עלייה. מנוע הצמיחה העיקרי של הענף ימשיך להערכת הכלכלנים להיות מיזוגים ורכישות. משבר הקורונה היווה כר פורה להזדמנויות צמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות עבור השחקניות הגדולות בענף, מה שהוביל לעלייה ניכרת במכפילים בענף.

רכב וליסינג: התייצבות בביקוש לרכב, גידול בצי הליסינג

לאחר מספר שנים שבהן חלה ירידה מתמשכת במסירות כלי רכב, שהגיעה לשיאה בשנת 2020, "שנת הקורונה", ב-2021 הגיע התיקון עם עלייה חדה במספר המסירות. מידרוג מעריכה כי תחול התייצבות בביקוש לכלי רכב בשנים 2022-2023, עקב מיצוי הביקושים בשוק ומדיניות ממשלתית המעודדת שימוש באמצעי תחבורה חלופיים, תוך המשך פיתוח של תשתיות תחבורה ציבורית.

ביקושים גבוהים לרכבים, ובפרט למשומשים, משפיעים באופן חיובי על יציבות ענף הליסינג ומייצרים עבור החברות סביבה תפעולית נוחה יותר. הגידול הצפוי בצי הליסינג המצרפי צפוי לתמרץ את התחרות בענף. להערכת מידרוג, המגמות הצפויות להשפיע על הענף בטווח הקצר הן גידול מסוים בהיקף הצי, עלייה במחירי הרכבים החדשים, שתשפיע לחיוב על רווחי ההון, והמשך יעילות גבוהה יחסית בניהול הציים. לאורך זמן, צמיחת הענף מוגבלת ומאוימת מצד התפתחויות כלכליות, דמוגרפיות וסביבתיות, שישפיעו על הביקוש לכלי רכב.

קמעונות מזון: פריחת האונליין, הדיסקאונט והחנויות השכונתיות

התפרצות הקורונה הדגימה, לתקופה קצרה, כיצד מכירות האונליין נתנו מענה עיקרי עבור חלק גדול מהצרכנים, ולכך משמעות רבה על הטמעת הרגלי צריכה חדשים. להערכתנו, יותר צרכנים יוסיפו לרכוש אונליין, ואולם תדירות הרכישות צפויה לרדת בהשוואה לשנת 2020. מידרוג מעריכה כי הצמיחה ברכישות המקוונות תימשך, ואלו יהוו כ-5% ממכירות הענף לאורך השנים הקרובות.

להערכת מידרוג, השינויים בהרגלי הקנייה של הלקוחות בשנים האחרונות (כגון מודעות צרכנית והטיית מחיר גבוהה) מזמנים גם לחלק מהקמעונאים הזדמנות לנצל מגמה זו, באמצעות שיווק מוצרי מותג פרטי, הנהנים מביקוש מצד לקוחות מוטי-מחיר. מכאן, שכמגמה ארוכת-טווח, בחברת הדירוג מעריכים כי נתח השוק של המותג הפרטי בישראל יעלה.

פורמט חנויות הדיסקאונט ממשיך להוביל את המכר הכספי בשוק, ולצדו מגמת חנויות במרכזי ערים ובשכונות צוברת תאוצה מאז הקורונה, ושחקניות ותיקות מגדילות אחיזתן בתחום, כשברקע עתידות להימשך כניסה של משקיעים חדשים ופעילות מיזוגים ורכישות ערה.