אישור שקיבלו קבוצות תגלית להיכנס לישראל הצית זעם בקרב בכירים בנצרות: "הכניסה מותרת רק ליהודים?"

בסוף חודש נובמבר התקבלה שוב ההחלטה לאסור כניסת תיירים לישראל • אלא שמספר קבוצות של תגלית קיבלו למרות זאת אישור להיכנס בימים אלה לסיורים שתוכננו מראש • האישור מעורר זעם בקרב קבוצות נוצריות שזמן זה בשנה רגיש אצלן במיוחד: "האם הכניסה מותרת רק ליהודים?"

נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ
נתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

מדוע כועסים בכירי נציגי הדת הנוצרית בישראל? בסוף חודש נובמבר התקלה ההחלטה לאסור כניסת תיירים לישראל - בשורה שנחתה על העוסקים בענף התיירות פחות מחודש לאחר שנפתחו סוף סוף שערי המדינה מאז שנסגרו במרץ 2020.

העוסקים בענף נקלעו למציאות של ביטולים ונזקים כספיים עצומים שנוספו לאלה שספגו לאורך השנתיים האחרונות. למרות ההחלטה שלא לאפשר כניסת תיירים לישראל כלל, אלא באישור מיוחד ולא למטרות תיור- מספר קבוצות של תגלית קיבלו אישור להיכנס בימים אלה לסיורים שתוכננו מראש. עבור העוסקים בענף מדובר בנחמה לא מבוטלת שתוכל לתת להם אוויר קל לנשימה, בעיקר למדריכי הדרך שמלווים את הקבוצות.

אלא שבצד האישור לקבוצות תגלית, הבנויות מבני נוער וצעירים יהודים בלבד, רובם מארה"ב - החרגתם מאיסור הכניסה לישראל עוררה זעם בקרב בכירי הנצרות. בכתבה שפורסמה ב-Ehna Tv מדובר על חשיפה של "סקנדל": "מדינת ישראל מונעת כניסת תיירים בימים חשובים אלה לנצרות וגרמה לנזק עצום לעוסקים בתיירות ברחבי המדינה", נאמר, ולצד זאת הלינו על האפשרות להכניס אזרחים שלא מחזיקים באזרחות ישראלית: "הכניסה מותרת ליהודים בלבד".

למותר לציין כי בעיקר בעונה זו של השנה לקראת חג המולד התיירות הצליינית של קבוצות נוצריות אמורה הייתה להיות בשיאה. בשלב זה כניסת התיירים אינה אפשרית עד ה-22.12 על פי המתווה שכבר הוארך תוקפו אולם גם אם יסתיים, עבור רבים כבר מאוחר מדי ליישם את תוכנית ההגעה לישראל שכבר הספיקו לבטל.

"כניסת קבוצות תגלית מבורכת ואין ספק שהמדינה צמאה לתיירות נכנסת", אומר גורם בענף, "אלא שמצד אחד הממשלה אוסרת בתקנות כניסת תיירים ובעצמה עוברת על החוקים שהיא מכתיבה לכלל הציבור באופן שמעורר שאת נפש. מארגני התיירות מבטלים אלפי הזמנות בהוראת הממשלה ובמקביל אותה ממשלה מאפשרת כניסת קבוצות אחרות - מה שמעלה תהיה לגבי שיקול הדעת המקצועי בריאותי שמנחה באמת את הממשלה. מה שנכון לקבוצות מסוימות צריך נכון גם לאחרים באותם תנאים". לדברי אותו גורם, "ההתנהלות של הממשלה בעניין כניסת תיירים כבר גרמה לנזקים שילוו אותנו גם אחרי שהקורונה תעזוב אותנו".

ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר בתגובה: "תגלית הינה תוכנית במימון ממשלת ישראל אשר נמצאת בליבת העשייה הישראלית. לאחר דיונים ולאור התקציבים הרבים שהושקעו, הוחלט לאפשר את הגעתם תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות כשהם שוהים בקפסולה סגורה, מגיעים ממדינות לא אדומות, הכרטיסים נרכשו מראש והם מחוסנים על פי הגדרות משרד הבריאות".

מטעם משרד החוץ נמסר כי "ישראל דוחה ומגנה את ההאשמות בדבר אפליה על רקע דתי באישורי הכניסה לישראל. הטענות המופרכות שהועלו לגבי התנהלות מפלה באישורי הכניסה הן מקוממות, שקריות ומסוכנות. אנחנו מצפים ממנהיגי דת שלא לקדם שיח שנאה והסתה חסר בסיס, אשר שופך שמן על מדורת האנטישמיות ויכול להוביל לאלימות ולפגיעה בחפים מפשע. ההתפרצות המחודשת של מגיפת הקורונה, על רקע וריאנט האומיקרון, הביאה לשינוי נהלי הכניסה לישראל כפי שעשו מדינות אחרות, הכולל לצערנו איסור גורף לכניסת תיירים לארץ. לאור זאת, ממשלת ישראל הקימה ועדת חריגים המטפלת כל יום במאות בקשות ובוחנת אותן ללא כל אפליה דתית או אחרת. בימים האחרונים נתנה ועדת החריגים אישורים רבים, גם ליהודים וגם לנוצרים, חלקם לבקשת רשויות הכנסייה בישראל כולל אישורים לאנשי דת להיכנס לארץ לקראת החגים הנוצרים.
מדינת ישראל מתגאה בחופש הדת והפולחן לבני כל הדתות והזרמים במדינה ובמסגרת זו מתקיימת בימים אלו היערכות מיוחדת לחג המולד והאירועים הקשורים אליו על מנת לאפשר גישה למאמינים למקומות הקדושים. לישראל מדיניות דלת פתוחה המאפשרת לראשי הכנסיות לדון עם גורמי הממשלה הרלוונטיים בשלל נושאים בכללם הערכות לחג המולד תוך דאגה לבריאותם של המאמינים מכל הדתות במהלך הטקסים. אנחנו מצפים ממנהיגי דת להתנער משיח ההסתה ומזמינים אותם להמשיך לנהל את הדיאלוג הפורה עם ממשלת ישראל המתקיים באופן יומיומי".