הנקודה המלחיצה ביותר בראיון עבודה: בואו נדבר על ציפיות השכר שלכם

מועמדים רבים חושבים שזו שאלה מכשילה, או לכל הפחות מביכה, ולא תמיד יודעים איך לענות עליה • לציין מספר ספציפי או טווח שכר? ואיך מבררים מה השכר המקובל ללא מקורות מידע בתוך החברה? • שאלנו מומחיות בנושא כדי לפזר את הערפל • ניהול וקריירה

ציפיות שכר / צילום: Shutterstock
ציפיות שכר / צילום: Shutterstock

אחת השאלות הכי צפויות בראיון עבודה, שבכל זאת מצליחה להביך מועמדים בכל פעם מחדש, היא "מהן ציפיות השכר שלך?". מעבר למבוכה, רבים מהמועמדים, ובעיקר מועמדות, רואים בה מעין שאלה מכשילה. "הרבה פעמים מועמדות מרגישות שהן עומדות למבחן וצריכות לנחש את השכר המוצע, 'לקלוע' אליו", אומרת מאיה רענן, יועצת תעסוקתית ומנחת קורס אסרטיביות בנטע - המרכז לפיתוח קריירה. "אני רואה זאת אחרת. מראיינים יודעים שמועמדים לרוב לא ישאלו על השכר, והם רוצים לוודא שהם מכוונים לשכר דומה לזה שהם מציעים כדי לא לבזבז זמן. מועמדות צריכות לדעת מה הן מביאות אל השולחן, מה הערך המוסף שלהן ולמה הן ראויות לשכר. אם מועמדת תדע מה היתרונות שלה באותו מעמד, היא תבקש את השכר שמגיע לה".

אבל גם אם אתם יודעים את יתרונותיכם, איך עונים על שאלת הציפיות באופן שיביא לתוצאה הרצויה? שאלנו כמה מומחיות בנושא. הן לא מסכימות על הכול, אבל מספקות נקודות למחשבה.

1. ליזום או לחכות שישאלו?

רענן ממליצה לא להעלות בצורה יזומה את נושא השכר כי זה מעורר אנטגוניזם אצל המראיין, אלא אם כן יש חוסר בהירות לגבי דרישות התפקיד. לעומתה, דנה אסא פישר, מנהלת משאבי אנוש ביוניקורן BigID, ממליצה לעשות זאת כמה שיותר מוקדם. "האינטרס של המועמדים, וגם של המעסיקים, זה להגיד מהן הציפיות כמה שיותר מוקדם כדי שלא יבזבזו זה את זמנו של זה. לפעמים עושים ראיון, תרגיל בית, מגיעים לשלב החוזה, ואז רואים שזה לא מתאים. אצלנו עושים תיאום ציפיות אפילו כבר בשיחה הטלפונית, כי אם אין הסכמה, למה בכלל להגיע לראיון?".

גם שירי וקס, מנכ"לית גוטפרנדס, ממליצה לא לבזבז זמן. "תישאלו כמה פעמים בתוך התהליך של חיפוש עבודה לגבי ציפיות השכר שלכם: בדרך כלל נתקלים בזה הפעם הראשונה בראיון הטלפוני ופעם נוספת לקראת החתימה על חוזה. זה תיאום ציפית חשוב, הזמן שלכם חשוב, ולא תרצו לבזבז אותו על חברות שלא תואמות את הדרישות שלכם, ולכן חשוב להתייחס לזה ברצינות".

שגית ביתן, סמנכ"לית גיוס והשמה במעוף המשאב האנושי, מדגישה: "השלב שבו מדברים על ציפיות שכר הוא טריקי: מצד אחד, המועמד חושש להציב רף גבוה מדי שיביא לפסילתו, ומצד שני חושש לנקוב בסכום נמוך מדי שבגינו לא ירגיש מתוגמל. המעסיק פעמים רבות לא ירצה לנקוב בשכר המוצע כדי לא לפספס את המועמד בגלל שכר נמוך מדי או לחלופין כדי לא להציע שכר גבוה ממה שהמועמד מצפה לקבל. לכן חשוב להתנהל בחוכמה. מומלץ להעלות את הנושא לאחר ראיון אחד לפחות (לא ראיון טלפוני), אחרי שהמעסיק הבין את האיכויות של המועמד".

2. איך יודעים כמה לבקש?

כדי לדעת כמה כדאי לבקש, מומלץ לעשות תחקיר. מקור המידע הטוב ביותר הוא כמובן מכרים שעובדים בתחום, אבל אם אין לכם כאלה, חפשו רמזים ברשת, באתרים כמו Glassdoor ו-the worker, שבהם עובדים או עובדים לשעבר מדווחים על שכרם, או בקבוצת פייסבוק כמו "וידויי שכר", אומרת רענן.

וקס ממליצה לברר אם החברה שהגשתם את מועמדתכם אליה גייסה כסף לאחרונה, אם היא צפויה להנפיק. חלק גדול מהמידע על השכר בתפקידים דומים נגיש ומעודכן בחברות ההשמה. "אתם יכולים לחפש בגוגל 'טבלאות שכר בהייטק', לדוגמה, כדי לבדוק אם השכר עלה מאז הפעם הקודמת שחיפשתם עבודה".

אסא פישר מסכימה שטבלאות השכר האלה הן נקודת התחלה טובה, אבל מוסיפה שכדאי לשים לב מי מפרסם אותן. "לדוגמה, לחברות השמה יש אינטרס שהשכר יהיה גבוה יותר מהמציאות כדי לגזור עמלה בהתאם", היא אומרת.

3. לציין טווח שכר או מספר מדויק?

אחרי שהחלטתם כמה תרצו לבקש, עולה השאלה כיצד להציג את הדרישה. וקס ממליצה לנקוב במספר שאתם מכוונים אליו כבר בהתחלה. "זה לא מכבד לנקוב במספר X ואז לקראת החוזה לבקש X+3,000 שקל", היא אומרת. "אף פעם לא כדאי לציין טווח שכר, אלא רק מספר שאתם מכוונים אליו. כשאתם מבקשים טווח, נאמר 28-30 אלף שקל, אתם מכוונים ל-29 אלף שקל, אבל הצד השני שומע את ה-28. תקבלו חוזה על 28 אלף ותהיו מאוכזבים. לכן תמיד ציינו מספר".

אסא פישר מבקשת להרגיע מועמדים שחוששים לנקוב בשכר גבוה מחשש שלא יקבלו את התפקיד. "הם צריכים לדעת שאין לי אינטרס כחברה לקחת את העובד הכי זול, אלא לקחת את העובדים הכי טובים, שיכולים להצליח בתפקיד. כמה אלפים לכאן או לכאן לא יטו את הכף", היא אומרת.

"אם אתם לא בטוחים מה השכר, אפשר להגיד טווח", היא אומרת ומבטיחה שבחברה שבה היא עובדת לא ייתלו בקצה הנמוך שלו. "גם אם יבקשו ממני פחות מממוצע הצוות, המועמד יקבל לפחות כמו חברי הצוות האחרים, כדי שלא יהיו פערים. גם נשים השווינו לשכר הגברים, אפילו אם ביקשו פחות".

 
  

לדבריה, לגיטימי לומר "התפקיד מאוד מעניין אותי ולכן אני גמיש", וגם לשקף למגייסת שאני חושש להגיד את השכר כי אני לא יודע מה הטווח. "השקיפות עוזרת לשני הצדדים להכיר זה את זה ולבצע את ההתאמה הכי טובה. חשוב שמועמד לא יחשוב שהחברה רוצה לבוא ולהוריד אותו. תהליך הוגן יזכה את החברה בעובד עם חיוך".

ואם כבר ציינתם טווח, כדאי שהוא לא יהיה רחב מדי. "מומלץ שהטווח יהיה 2,000-3,000 שקל (לדוגמה, 12-14 אלף שקל)", אומרת רענן. "המטרה היא להשאיר מרווח למשא ומתן. תהליך של קבלה לעבודה הוא תהליך הדדי, שני הצדדים צריכים להיות בטוחים שזה מה שהם רוצים".

4. איך מנהלים מו"מ?

נניח שהמספר שנזרק לאוויר אינו מקובל עליכם או על המעסיק. איך ממשיכים מכאן? ככלל, אומרת רענן, שם המשחק הוא אסרטיביות. "מעסיקים מעריכים עובדות ועובדים הבטוחים בעצמם וביכולת שלהם לתרום לארגון", היא אומרת. "נשים רבות מאמינות שאסרטיביות היא תכונה מולדת - או שיש לך את זה או שאין לך, וזו שגיאה גדולה. התנהלות אסרטיבית, כזו שתסייע לך בראיונות עבודה או בדיוני השכר, זה משהו שאפשר ללמוד".

בכל מקרה, אומרת וקס, מומלץ לנהל את המו"מ באופן פרונטלי. "במייל או בטלפון זה לא נגמר טוב. צריך להרגיש את הצד השני, זאת סיטואציה מורכבת. גם כשמתמקחים על השכר, חשוב שתדגישו את העובדה שאהבתם את החברה באספקטים אחרים - אף חברה לא רוצה עובד או עובדת שבאים רק בגלל השכר. מעסיקים רוצים שתהיה לכם מוטיבציה ממקורות אחרים, שתאמינו בפוטנציאל החברה, שתרצו לעבוד עם האנשים, שתתלהבו מהמוצר ועוד".

כששואלים אתכם על מידת המוכנות שלכם להתגמש בשכר, גם "לא" היא תשובה טובה אם אתם מאמינים בעצמכם, אומרת וקס. "לאורך כל התהליך חשוב להשאיר ערוץ פתוח עם המעסיק בנושא השכר, להיות גמישים כי לפעמים יש דרכים יצירתיות לתגמול, כמו מענקי חתימה, בונוסים, מניות ועוד. וכדאי לדעת שלקראת סוף התהליך, אם התלהבו מכם, יש עוד מקום למשא ומתן על 2000-1,000 שקל, ימי חופשה או זכויות סוציאליות.

"נסו לקבל מידע מקדים על הלך הרוח בחברה - באילו נקודות פתוחים יותר למשא ומתן ובאילו פחות. מהניסיון שלנו, תמיד יש מקום למשא ומתן על אחד הפרמטרים בחוזה".

אחד הנושאים הוא אופציות ובונוסים. "בדקו אם החברה מעניקה את ההטבות האלה לכל עובד חדש, ואם לא - מתי היא כן עושה זאת, באיזה היקף וכמה זה שווה. ידע מוקדם יעזור לכם להתמקח", אומרת וקס. "אם אתם מרגישים שהתקמצנו עליכם עם פחות מ-15 ימי חופש - תתמקחו. זו הטבה ששווה כסף, ובימים אלה לחברות רבות קל יותר לתת אותה".

הטבה נוספת היא קרן השתלמות. "יש פה עניין אחד טריקי - חלק מהמעסיקים יפרישו עד לגובה ההפקדה שפטורה ממס, וחלקם יפרישו הרבה יותר ויספגו את המס. תשאלו על זה בשלב החתימה, כדי שלא תהיו מופתעים".