מנכ"ל איידנטי לא מבין איך "בתי חולים לא יודעים כמה עלה להם ניתוח מסוים"

איידנטי הלת'קייר, הפועלת בתחום טכנולוגית המידע הרפואית, "עושה סדר" בחדרי ניתוח, עם פתרונות "לניהול מידע בחדרי פרוצדורות בבתי חולים, המסייעים בשיפור תהליכים חוצי ארגון בגופי רפואה ובחברות רב-לאומיות" • החיסכון שהיא מאפשרת לבתי החולים הוא הרווח שהיא מכוונת אליו • והמניה? היא מעידה שהמשקיעים עוד לא מאמינים לחלום

שלמה מתתיהו, מנכ''ל ויו''ר איידנטי / צילום: תמר ינאי
שלמה מתתיהו, מנכ''ל ויו''ר איידנטי / צילום: תמר ינאי

גל ההנפקות של השנתיים האחרונות הביא לבורסה בת"א גם מספר חברות הפועלות  בתחום המכשור הרפואי, אחרי שנים שבהן נפקד מקומן מהשוק הראשוני. חלק מהחברות הללו הצליחו לעורר עניין והגיעו לשוויים גבוהים יחסית, כמו חברת האסתטיקה הרפואית סופווייב  של ד"ר שמעון אקהויז (כמעט מיליארד שקל), ומפתחת מכשירי האולטרסאונד הניידים פלסאנמור  (550 מיליון שקל). 

אחרות התמקמו מלכתחילה ברמת שווי נמוכה יותר והן פחות מוכרות לשוק, אך מקוות שהסכום שגויס יקדם אותן מספיק כדי לפרוץ בהמשך. כזו היא למשל איידנטי הלת'קייר , שגייסה ביוני האחרון 27 מיליון שקל לפי שווי של כ-100 מיליון אחרי הכסף, כדי לקדם את פעילותה בתחום הלוגיסטיקה הרפואית. 

אם במקום לומר "לוגיסטיקה רפואית" נגיד "החברה שמוודאת כי לא ישכחו לכם מוצרים רפואיים בתוך הגוף בעת ניתוח", אולי המוצרים שלה ייראו פתאום סקסיים כמו רובוט או מכשיר אולטרסאונד ביתי. אבל מבחינת איידנטי העיקר הוא שהתחום הזה מאפשר חיסכון של כסף רב לבתי החולים, ואם יש כסף לחסוך, יש גם כסף להרוויח.

עם זאת, קבלת הפנים של המשקיעים לחברה הייתה צוננת עד כה, והיא נסחרת כיום לפי שווי צנוע של פחות מ-70 מיליון שקל - המשקף תשואה שלילית של 35% מההנפקה.

זיהוי "צ'יפ" שנמצא בסמיכות פיזית

איידנטי הוקמה ב-2017 כספין-אוף של חברה בשם לוג'יטק, שעסקה בתחום האינטרנט של הדברים לעולם הרפואי. על-פי הגדרתה היא עוסקת כיום במתן פתרונות "לניהול מידע בחדרי ניתוח ובחדרי פרוצדורות בבתי חולים. זאת באמצעות פיתוח מערכות מבוססות עיבוד תמונה, IOT וטכנולוגיית RFID, המסייעות בשיפור תהליכים חוצי ארגון בבתי חולים, מרכזי ניתוח אלקטיביים ובחברות רב-לאומיות". 

הרעיון הבסיסי של איידנטי מתחיל בתג RFID. התגים הללו, שלפעמים קוראים להם "צ'יפים" בשפה הלא מקצועית, מאפשרים לתייג מוצר כך שמכשיר קריאה יוכל לזהות אותו חד-ערכית בקלות, כאשר יש סמיכות פיזית ביניהם.

מוצר ניהול מלאי של איידנטי / צילום: אתר החברה
 מוצר ניהול מלאי של איידנטי / צילום: אתר החברה

הקורא יכול להיות מכשיר קריאה ייעודי, אבל ניתן גם להפוך את הטלפון הסלולרי לקורא RFID. ישנם קוראים אקטיביים, וקוראים פסיביים, כך מסביר שלמה מתתיהו, מנכ"ל ויו"ר איידנטי, המחזיק ב-71% ממניות החברה (בה מושקעות גם קופות הגמל וקרנות הנאמנות של מור בית השקעות וקרן הגידור נוקד של רועי ורמוס).

"למשל בכביש 6 התג משדר למכשירי הקריאה והאות נקלט גם אם הרכב נוסע במהירות מאוד גבוהה", אומר מתתיהו, "ואילו בכניסה לחדר הכושר, את מצמידה צ'יפ פסיבי ונטול סוללה קרוב למכשיר הקריאה. יש עולם שלם של מוצרים שכבר נמצאים היום בשימוש נרחב".

"בבתי חולים תמיד יש הפתעות ומקרי חירום"

ומכאן לעולם בתי החולים. "זיהינו בעיה בבתי החולים, שהם עובדים עם ציוד מאוד יקר, הרבה מאוד רכיבים, וכל זה בסביבה מורכבת וקשה מאוד לניהול. בבית החולים קשה להגיע לשגרת תהליך אחת מסוימת, תמיד יש הפתעות, הכל קורה בחירום. בית החולים הוא גם אתר לא כל כך מתקדם מבחינה לוגיסטית. אף פעם אין להם זמן לעשות תהליכים ולהתקדם", מסביר מתתיהו.

לעומת זאת הצורך הוא גבוה. "נניח שחברה כלשהי מדווחת שעליה לאחזר שתל מסוים מאצווה מסוימת. אנחנו חייבים לדעת בדיוק איזה שתל נמצא בגופו של כל מטופל - אי אפשר כמובן סתם לפתוח את המטופל ולראות. תתפלאו אולי לדעת שאין תיעוד מושלם של 100% מהשתלים הללו. לפעמים תנאי החירום לא מאפשרים" מציין מתתיהו. "כמו כן, נניח שרופא מגלה רגע לפני ניתוח שאין בסביבה את השתל או הסטנט שהוא צריך. ניהול המלאי חייב להיות מוקפד ומדויק. מאחר שהוא אינו כזה, התוצאה היא שמחזיקים מלאים עודפים, ממוצרים מאוד יקרים, שלפעמים עלול גם לפוג תוקפם.

"בתי החולים, בעיקר הפחות מתקדמים, בעצם לא יודעים כמה עלה ניתוח מסוים, אילו פרטים היו בשימוש. איך אפשר בכלל לנהל ארגון ככה?", תוהה מתתיהו. כאשר אין תיעוד, קשה יותר לגבות את התשלום מחברת הביטוח של המטופל עבור שימוש במוצרים. חברות המכשור הרפואי, גם הן היו מאוד רוצות תיעוד מלא של כל רכיב שלהן שבו משתמשים, כדי לנהל את השרשרת הלוגיסטית מצידן.

אפשר לבקש מן הצוות הרפואי לתעד בדקדקנות כל מוצר, אך אפילו אם יתבקשו לעשות זאת באמצעות סריקה של ברקוד, זה לא עניין פשוט. לא כל הברקודים של המוצרים נקראים באותם המכשירים, וגם סריקה של ברקוד דורשת זמן. אחד המוצרים של איידנטי שמשלב בין RFID לבין יכולות עיבוד תמונה, מאפשר 'לנפנף' את המוצר מתחת למכשיר, ולקבל תיעוד אוטומטי מהיר. "פתאום אנחנו רואים את רמת התיעוד מגיעה ל-100%".

המערכת של איידנטי משולבת על גבי המערכות הקיימות של בית החולים, ומבחינת החברה, "אנו רואים את זה כחלק מהעוצמה שלנו".

איידנטי נמצאת כבר בשלב ההכנסות, אך לא מהמוצר שתואר לעיל, שנמצא רק בשלב ההשקה, אלא ממוצר קודם שלה - ארונות תרופות חכמים, אשר מתעדים את המלאי בעת הוצאתו מן הארון. המוצר החדש אמור לצאת לשוק בקרוב בהסכם משותף עם שירותי בריאות כללית.

בינתיים, המוצרים הקיימים, שיש להם תחרות יותר ישירה מחברות אחרות, מספקים לחברה זרם הכנסות לא זניח ותזרים חיובי, גם אם זעום.

במחצית הראשונה של 2021, רשמה איידנטי הכנסות של 4.2 מיליון שקל, גידול של 68% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם. שיעור הרווח הגולמי היה 45%, וההפסד התפעולי היה 1.9 מיליון שקל, לעומת כמעט איזון תפעולי בתקופה המקבילה, וזאת בשל הוצאה גבוהה יותר על מו"פ. ההפסד הנקי במחצית הגיע ל-2 מיליון שקל. ההון העצמי של החברה בסוף יוני השנה משקף בעיקר את הסכום שגויס בהנפקה - כ-24 מיליון שקל.

"הצפי: תיעוד אוטומטי של חדר הניתוח"

לאיידנטי 120 לקוחות בישראל, בארה"ב, באירופה ובדרום אמריקה. בארץ לקוחותיה הם רוב בתי החולים הגדולים וחלק מן הקטנים. עוד יש לה מספר מוצרים חדשים שכולם מהווים חלק מאותה מערכת ניהול חדרי ניתוח, והם צפויים להיות מושקים בהדרגה לאורך השנה וחצי הקרובות.

לדברי המנכ"ל מתתיהו, "העתיד הוא צילום מתמשך של כל חדר הניתוח. התיעוד יהיה אוטומטי מבלי שתידרש כל השקעת מחשבה מטעם הצוות. מדובר בתיעוד של המוצר, היכן בדיוק הושתל ובאיזה רגע, כמה זמן החולה היה מורדם לפני שהניתוח התחיל, כמה זמן לקח לנקות אותו, ועוד פרמטרים שהיום מתועדים ידנית, כשמתאפשר.

"מתי זה יקרה? היעד השאפתני הוא בעוד פחות משנה וחצי".

תעודת זהות | איידנטי הלת'קייר

תחום עיסוק: ניהול מידע ומלאי של מכשור רפואי בחדרי ניתוח

היסטוריה: הוקמה ב-2017 כספין-אוף של חברת הלוגיסטיקה הרפואית לוג'יטק. מנוהלת ע"י שלמה מתתיהו

נתונים: לחברה 12 לקוחות בישראל, ארה"ב, אירופה ודרום אמריקה. בארץ לקוחותיה הם רוב בתי החולים הגדולים. נסחרת לפי שווי של כ-67 מיליון שקל. הכנסותיה במחצית הראשונה של 2021 הסתכמו ב-4.2 מיליון שקל (גידול של 68% בהשוואה לתקופה המקבילה)