בסופו של מרוץ שפילג בין מבוגרים וצעירים, נבחר גבריאל בוריץ', בן 35, לנשיא צ'ילה

המנהיג לשעבר של הפגנות הסטודנטים מהשמאל מבטיח להעלות מסים ולפרק את המערכת הפנסיות הפרטית במדינה העשירה ביותר בדרום אמריקה • בחירתו של בוריץ' מסמנת את הקץ לשלושה עשורים של שלטון מרכזי, שהפך את צ'ילה למודל עולמי למסחר חופשי ומגנט להשקעות זרות באמריקה הלטינית

הנשיא הצעיר הנבחר, גבריאל בוריץ', עושה סלפי עם תומכים לפני נאום הניצחון בסנטיאגו, ביום ראשון / צילום: Associated Press, Luis Hidalgo
הנשיא הצעיר הנבחר, גבריאל בוריץ', עושה סלפי עם תומכים לפני נאום הניצחון בסנטיאגו, ביום ראשון / צילום: Associated Press, Luis Hidalgo

גבריאל בוריץ', חבר קונגרס ממנהיגי מחאות הסטודנטים לשעבר במדינה, נבחר לנשיא צ'ילה. הנשיא הצעיר, בן 35 בלבד, צפוי להסיט לשמאל את המדינה, שזמן רב נחשבה לאחת מנושאות הלפיד באמריקה הלטינית של המרכז הפוליטי והפתיחות לכלכלת השוק המערבית באמריקה ואירופה. בוריץ', קיבל 56% מהקולות והביס את יריבו השמרני חוזה אנטוניו קאסט, שהודה בתבוסתו ובירך את הנשיא הנבחר בטוויטר. הוא יתיישב על כסא הנשיא במרץ.

תומכיו של בוריץ' חגגו ברחובות סנטיאגו מיד לאחר פרסום התוצאות בראשון בלילה (שעון ישראל), והנשיא הנבחר עבר דרך המוני האנשים ודילג מעל גדר כדי להגיע לבמה. בנאום הניצחון שלו הוא הבטיח לתומכיו, שממשלתו תקטין את אי הצדק בזמן שתגן על הפעילות הכלכלית. הוא הבטיח לפרק מערכת הפנסיות הפרטיות ולשפר את מצב בריאות הציבור והחינוך. "אנחנו הולכים ליצור חברה צודקת יותר לכולם", אמר. "עתיד מדינתנו יהיה במרכז סדר העדיפויות בשנים הקרובות".

בחירתו הובטחה על ידי תמיכה חזקה של מצביעים עירוניים צעירים שרוצים לראות יותר הוצאה ממשלתית על מטרות ציבוריות על אף אחד הקמפיינים המקטבים ביותר במדינה מזה עשרות שנים. בגיל 35, המחוקק המקועקע יהפוך למנהיג הכי צעיר של צ'ילה בעידן המודרני לאחר שהגיע לגיל המינימלי המרשה לו לרוץ לנשיאות רק השנה.

השווקים לא יתנו לו ליהנות מהספק

ניצחונו של בוריץ' צפוי לעורר חשש של משקיעים במדינה שהיא יצרנית הנחושת הגדולה ביותר בעולם, אם כי הוא מיתן הצעות שקראו לתת למדינה תפקיד מרכזי יותר בניתוב הכלכלה, כך אומרים אנליסטים. הפזו הצ'יליאני ירד השנה ביותר מ־16% ולא מעט צ'יליאנים הוציאו כספם מהמדינה לשמירה במדינות אחרות.

"אני לא חושב שהשווקים, בעיקר המקומיים, הולכים לתת לו ליהנות מהספק" אמר דיאגו פריירה, כלכלן בג'י פי מורגן צ'ייס. "בזמן תקופת המעבר, הוא יהיה חייב לנקוט פעולות להראות שהוא הולך להתמתן".

בחירתו של בוריץ' מסמנת את הקץ לשלושה עשורים של שלטון מרכזי, שהפך את המדינה הזו על 19 מיליון תושביה למודל עולמי למסחר חופשי ומגנט להשקעות זרות באמריקה הלטינית. המדינה הורידה מאוד את מפלס העוני לאחר קץ הדיקטטורה הצבאית של אוגוסטו פינושה.

התמיכה במפלגות מרכז־שמאל ומרכז־ימין, שמשלו מאז החזרה לדמוקרטיה ב־1990, קרסה לאחר שהצ'יליאנים יצאו לרחוב להפגנות על יוקר המחיה ודרישה לשירותים ציבוריים טובים יותר ב־2019.

"אתגר להיררכיה הישנה בצ'ילה"

עלייתו של בוריץ' לארמון הנשיאותי לה מונדה מתרחשת לאחר עשור שבו התבלט ברמה לאומית כמנהיג מדובלל השיער של ההפגנות ששיתקו את סנטיאגו ב־2011. אלפי סטודנטים שדרשו, שהלימודים באוניברסיטאות ימומנו על ידי המדינה, חסמו אז את הרחובות בצמיגים בוערים.

בוריץ' מייצג מה שאנליסטים מגדירים כדור חדש של שמאלנים באמריקה הלטינית. בנוסף להבטחת מדינת רווחה גדולה יותר, פוליטיקאים כמו בוריץ' הבטיחו להילחם בשינוי האקלים בזמן שהם מרחיבים את הזכויות של תושבים ילידיים, הומואים וטרנסים. בוריץ', שאמר באופן פומבי שהוא סובל מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית, קרא גם להגדלת התמיכה באנשים הסובלים מבעיות בריאות הנפש.

"הפרוגרמה שלו היא חזון של השמאל שמאוד מתאים למאה ה־21. זה לא השמאל המסורתי", אמרה ג'ניפר פריבל, חוקרת מדעי המדינה ומומחית לדרום אמריקה מאוניברסיטת ריצ'מונד. "הוא מהווה אתגר להיררכיה הישנה יותר".

כצאצא של מהגרים קרואטים, בוריץ' גדל בפואנטה ארנס, עיר קטנה במחוז פטגוניה הדרומי של צ'ילה. אביו, מהנדס בחברת נפט, היה חבר במפלגה הנוצרית־דמוקרטית במרכז שמאל. בוריץ' הצעיר עבר לסנטיאגו ללמוד משפטים באוניברסיטת צ'ילה, תואר שמעולם לא השלים.

ב־2013, בגיל 27, נבחר לקונגרס, והוביל דור צעיר יותר של פוליטיקאים ופעילים חברתיים מהשמאל שהיו ביקורתיים מאוד על אנשי המרכז־שמאל מהדור שלפניהם, כולל נשיאים צ'יליאניים קודמים. הוא האשים אותם בכך שמכרו את השמאלנות שלהם על ידי יישום מדיניות ניאו־ליברליות שהעמיסו על מעמד הביניים בצ'ילה חובות גדולים ופגעו בפנסיות שלו.

"אם צ'ילה הייתה ערש הניאו־ליברליזם, היא תהיה גם הקבר שלו", אמר בוריץ' מוקדם יותר השנה. "אל תפחדו מהצעירים שרוצים לשנות את צ'ילה". הוא קרא גם להעלאת שכר המינימום ויצירת חברת כרייה של ליתיום בבעלות המדינה.

נקט קו יותר מפויס בקמפיין

לאחרונה הוא נקט קו יותר מפויס, כשהוא ביקש למשוך מצביעים מהמרכז שרוצים לשמור על כלכלת השוק אבל מצד שני לשפר את השירותים החברתיים. הניצחון שלו מגיע בעת שצ'ילה יוצאת ממגפת הקורונה, שהרגה כמעט 40 אלף איש במדינה, שאוכלוסייתה מונה 19 מיליון נפש. "תסמכו עליי שאאחד את צ'ילה, ולא אפלג אותה", אמר. "בממשלה שלי אף אחד לא הולך לסכן את מה שכבר השגנו".

בוריץ' יהפוך למנהיג השמאלני ביותר מאז הנשיא סלבדור איינדה, שהיה מרקסיסט. בחירתו ב־1970 וההלאמות שקרו לאחר מכן בתעשיות מרכזיות וכן השתלטות על קרקעות הפכו את צ'ילה לשדה קרב במלחמה הקרה, שהוביל לכך שהגנרל פינושה יכול היה להשתלט על המדינה בהפיכה צבאית. הצ'יליאנים מפולגים מאז, ורבים מהשמרנים חוששים מחזרה לשלטון של השמאל הקיצוני.

קריסטינה לסניבט, בת 58 מסנטיאגו, זוכרת את התורים הארוכים לקניית עוף וסבון כביסה בימי ממשלת איינדה. היא חוששת מהתפקיד שבני הברית הקומוניסטים של בוריץ' ישחקו בממשלה והצביעה לקאסט.

 "עניבה וחליפה - מכשיר של האליטות"

בוריץ' שנוי במחלוקת כבר תקופה ארוכה. ביום הראשון שלו כמחוקק, גרם לסערה כשהופיע בקונגרס ללא עניבה וז'קט של חליפה, ואמר שהלבוש הפוליטי הוא "מכשיר של האליטות" המפריד את המחוקקים מהעם.

נמתחה עליו ביקורת רבה בגלל נסיעה ב־2018 לפריז שם פגש את האדם שהתנקש ב־1991 בסנאטור השמרן, חיימה גוזמן, האיש שאחראי להקמת החוקה של צ'ילה כיום. בוריץ' התנצל מאוחר יותר על הפגישה.

היום, ישנם אנליסטים האומרים שבוריץ' קרוב יותר להיות סוציאל־דמוקרט המראה פתיחות למשא ומתן עם יריבים פוליטיים. ב־2019, עזב את בני הברית השמאלנים שלו ותמך בהסכם פוליטי עם הנשיא מהמרכז ימין, סבסטיאן פיניירה, להתחלת תהליך להחליף את החוקה מתקופת הדיקטטורה על מנת לפוגג את ההפגנות. ההפגנות הגיעו עד כדי הצתת תחנות מטרו ואלפי עסקים קטנים, וכ־30 איש נהרגו בהן. מועצה שמאלנית נבחרה השנה לנסח חוקה חדשה.

לאחר שבעבר עודד את הממשל הסוציאליסטי בוונצואלה וקרא לו "להעמיק את המהפכה הבוליבריאנית", לאחרונה מתח ביקורת על מה שרבים בדרום אמריקה רואים כרודנות במדינה הענייה ההיא. בנובמבר, הרחיק עצמו מבני בריתו הקומוניסטים כשהם שיבחו את מה שארה"ב הגדירה כבחירות שקר בניקרגואה, שהביאו לבחירה מחדש של השליט הרודני דניאל אורטגה.

האינפלציה הגבוהה מזה עשור 

"בוריץ' מאוד מועד להפוך לדוגמטי אבל גם בעל יכולת ליצור הסכמים ולכרות בריתות", אמר אאוגניו טירוני, יועץ פוליטי בולט ופרופסור באוניברסיטה הקתולית של סנטיאגו. "הוא מודה כשהוא טועה ומתחייב לתקן את מה שדרוש תיקון".

סדר היום של בוריץ' יהיה כבול על ידי הקונגרס המופלג, כך אומרים אנליסטים. הוא גם יתמודד עם האינפלציה החמורה ביותר מזה עשור, וזה ישפיע על התוכניות שלו להגדיל את ההוצאה הציבורית.

פריירה, הכלכלן, אומר שבוריץ' יעמוד במבחן כשהכלכלה תתחיל להאט, לאחר שהרשויות יקטינו עידוד פיסקלי נדיב, שהניע צמיחה של 11% ב־2021. אם בוריץ' יגיב בסיוע נוסף, זה יחתור תחת המסר שלו לגבי משמעת פיסקלית, אמר פריירה, הצופה מיתון ב־2022.