יו"ר הפיס: "אנחנו הפתרון, לא הבעיה"; ח"כ קרעי: "לא מאמין לנתונים שלך"

בוועדת הכלכלה נערך היום דיון סוער על הגרלות הצ'אנס, בעקבות סיום תוקף הזיכיון של מפעל הפיס • יוזם הדיון, ח"כ אלי כהן: "כשאנחנו מגדילים את הכנסות הפיס, אנחנו מגדילים את הפערים החברתיים" • יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי: "הצ'אנס גורם להתמכרויות? זה משהו שאנשים בדו מליבם"

יו''ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי בוועדת הכלכלה היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי בוועדת הכלכלה היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היום (ב') נערך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, על הגרלות הצ'אנס של מפעל הפיס, ביוזמת ח"כ אלי כהן (הליכוד). הדיון נערך בעקבות סיום תוקפו של הזיכיון של מפעל הפיס, כאשר משרד האוצר האריך את הזיכיון במספר חודשים לצורכי עבודת מטה שתביא לעדכון המדיניות וההגבלות על הלוטו והגרלות הצ'אנס בפרט.

על-פי יוזם הדיון, ח"כ אלי כהן, "כשאנחנו מגדילים את הכנסות מפעל הפיס, אנחנו מגדילים את הפערים החברתיים". כלומר, מכיוון שרוב המהמרים מגיעים משכבות חלשות, וההימורים הם עסקה בתוחלת שלילית (כלומר, יש יותר הפסדים מרווחים מצד המהמרים), ההגרלות פוגעות במצבם הכלכלי של החלשים. לדברי ח"כ כהן, "90% מהאנשים לא ילכו להימורים בלתי חוקיים. אני מציע שתקטינו את היקף ההגרלות, ואני אעלה את זה באמצעות חקיקה ותקנות".

יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, הגן על המפעל שהוא עומד בראשו: "הצ'אנס גורם להתמכרויות - זה משהו שאנשים בדו מליבם, על בסיס תחקירים של עיתונאים שלא נגיד כאן את מניעיהם. הצ'אנס קיים מאז 1994, שבע פעמים ביום, כמקובל בעולם. ביטלנו את מכונות המזל והקזינו. בטוטו יש 363 הגרלות ביום. הרווחים בשנה רגילה הם 1.6-1.7 מיליארד, והשנה, שהייתה שנה טובה - 1.9 מיליארד. לא בגלל הקורונה, אלא בגלל השיפור בתדמית של מפעל הפיס". 

יצחקי אף הציג נתונים לגבי הפעילות והמדיניות של מפעל הפיס: מתוך הרווחים שלו, הפיס מחלק 104 מיליון שקל למלגות, 52 מיליון שקל לתרבות בקהילה, ושאר הכספים מתחלקים חצי-חצי בין מדינת ישראל (לצורך כיתות וגני ילדים)לבין הרשויות המקומיות. הרשויות מקבלות 826 מיליון שקל לפי 25% מצב סוציו-אקונומי, 20% מרחק פריפריאלי והשאר לפי אחוז השירות בצבא. הרשויות המקומיות מחזיקות ב-8 מתוך 13 המקומות בדירקטוריון הפיס, עם נציגי אוצר ופנים, שני נציגי ציבור ויו"ר. 

"לא הבעיה אלא הפתרון" 

לטענת יצחקי, "מפעל הפיס הוא לא הבעיה אלא הפתרון, כי מי שלא מהמר בהימורים חוקיים, מהמר בהימורים לא חוקיים. 60% מההימורים בישראל לא חוקיים, פי 7 יותר סכנת התמכרות בלא חוקיים, כשזה 24/7, אסור לנו למכור בהקפה, ואסור למכור לקטינים. הקמנו מרכזים לגמילה מהתמכרויות, הצ'אנס הוא הווסת של מכורים להימורים ביחס להימורים הלא חוקיים".

כדי לנמק את טענתו האחרונה, יצחקי הביא נתונים ממחקר שמומן בידי מפעל הפיס עצמו על הנטיות ההתמכרויותיות בהימורים שונים. 64% ממי שמהמרים רק בהימורים חוקיים לא מפתחים התנהגויות התמכרותיות כלל, בניגוד ל-28% בהימורים הלא חוקיים, 35% במשחקי פוקר ו-16% ב"הימורים לא חוקיים אחרים". באותה מידה, רק 2% מאלה שמהמרים רק בהימורים החוקיים מפתחים "התנהגות הימורית חמורה", לעומת 15% בהימורים הבלתי חוקיים, 9% בפוקר הלא-חוקי ו-25% בהימורים הלא חוקיים האחרים.

ח"כ גידא רינאוי זועבי (מרצ) העירה כי "מפעל הפיס התחייב לצמצם ב-25% את נקודות המכירה, ולפרסם דוח כל שנה. אבל הגדלתם את מספר נקודות המכירה". יצחקי הכחיש את הטענה, וזועבי המשיכה: "צ'אנס פועל בקרב אוכלוסיות מוחלשות. בצ'אנס ההגרלה נעשית שבע פעמים ביום, מה שמגדיל את ההתמכרות. אשמח לנתונים על זה - באוכלוסייה הערבית יש לדעתי שיעור גדול מהממוצע".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "הימורים זה לא טוב, אבל מפעל הפיס הוא מוסד טוב. שיעור ההחזרה לחברה הוא גבוה. אבל אנשים נסחפים להימורים רק כי הפיס הוא מקום מסודר עם מוניטין טוב, והם לא היו נכנסים להימורים לא חוקיים. בסיגריות אנחנו כותבים שהעישון מסוכן. במפעל הפיס צריך לכתוב שההימור הוא רעיון לא טוב".

יעקב אשר ממפלגתו הוסיף: "כל כמה שנים יש את הדיון הזה בדיוק. כשאדם עובד באינסטלציה, זה לא המקום הכי נקי בעולם, אבל השאלה היא מה החלופות. כולם יודעים שהימורים זה לא טוב, אבל זה קיים. אם הנושא הוא לא טוב, קבלו החלטה ותסגרו את העניין הזה". 

"מפקפק בנתונים" 

שלמה קרעי (הליכוד) לא האמין לנתונים שהציג מפעל הפיס, ואמר ליצחקי: "הרשה לי לפקפק בנתון של 60% הימורים לא חוקיים, זה נתון מיופה. אם זה נכון, המשטרה הייתה צריכה לפשוט על המקומות האלה. אנחנו חייבים לקבל נתונים שימחישו את המצב שהאוכלוסייה החלשה מוציאה יותר. אנחנו רוצים הכנסה לנפש לפי עיר, כי לפי סוציו-אקונומי החרדים מאזנים את זה כי הם לא מהמרים. וגם צריך את הנתון - כמה מפעל הפיס משקיע בכל עיר. אפשר להגביל ל-3 הגרלות ביום. אפשר גם להגביל לפי עיר".

בעיני מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), צריך לסגור לחלוטין את מפעל הפיס: "האם כדי למנוע הימורים לא חוקיים צריך להפוך אותם לחוקיים? למה אנחנו מאפשרים את זה? ולמה אנחנו מאפשרים פרסומות שאני והילדים שלי רואים? בעיני זה דבר הזוי. לתת לזה גושפנקה חוקית ולהגיד 'בואו, תהמרו' זה בעיניי פשע, ואסור להסכים לזה".

ח"כ רם שפע (העבודה) חיזק אותה ואמר: "יש ביני לבין וולדיגר אי-הסכמה על הנושא של הקנאביס, אבל פה היא אמרה דברים חשובים".

גלעד שלום, יועץ מנכ"ל משרד האוצר, אמר בדיון: "עוד כמה ימים מסתיים ההיתר של מפעל הפיס, נאריך בכמה חודשים ונעשה עבודת מטה מסודרת על טווחי הזמן, נקודות המכירה ותדירות ההימורים".

יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי סיכם את הדיון ואמר: "אתם תקבלו את כל הנתונים שאתם מבקשים, כולל הוצאה והכנסה לנפש לפי עיר. בעשירונים 6-10 יש 1,700 תחנות, אין לי בעיה שההכנסות יירדו, מי שייפגע זה הרשויות המקומיות. שהם יגידו מה הם רוצים! אותי זה לא מעניין. אם אתם רוצים לקחת את ליטרת הבשר מהרשויות המקומיות, אני הראשון שיגיד תודה".