מצמצמים נוכחות? רוב המעסיקים לא מתרגשים מקריאת בנט להשאיר עובדים בבית

בנט קרא לחברות במגזר הפרטי לצמצם את מספר העובדים במשרדים, אבל אחרי כמה גלים של מגפה והטמעת המודל ההיברידי, נדמה שרוב החברות דבקות במדיניות הקיימת • מי בכל זאת נענתה לקריאת ראש הממשלה ומי מאפשרת לעובדיה לבחור

משרדי zoominfo / צילום: עדי פרנצי
משרדי zoominfo / צילום: עדי פרנצי

בעקבות התפשטות האומיקרון, הכריז ראש הממשלה נפתלי בנט על מעבר למתכונת מצומצמת של עבודה מהמשרדים במגזר הציבורי וקרא גם למגזר הפרטי לצמצם נוכחות ולעבור במידת האפשר לעבודה מהבית. אחרי כמעט שנתיים של מגפה, עם גלים הולכים ובאים, ועבודה היברידית במתכונות שונות, נראה שרוב החברות אינן מתרגשות מההצהרה, ונכונות לאפשר עבודה מורחבת יותר מהבית, אבל לא באופן גורף. 

בבנקים עוקבים אחרי ההנחיות

בבנקים הגדולים אומרים שהם עוקבים אחרי הנחיות הממשלה. מבנק לאומי נמסר שהבנק ממשיך לתת שירות מלא כרגיל בסניפים ברחבי הארץ, ועובדי המטה משלבים לאורך משבר הקורונה עבודה מהבית. 

בבנק הפועלים אומרים ש"עבודה מהבית אומצה כמתכונת קבע בבנק והיא מאפשרת המשכיות עסקית ורציפות השירות במצבי חירום שונים. לפיכך, אנו פועלים בהתאם לגלי התחלואה והנחיות הממשלה ומרחיבים את היקף העבודה מהבית".

בחברת שטראוס, עדיין לא שינו את המדיניות אבל כן דנים בנושא בעקבות דברי בנט. עובדים בתפקידי משרד כרגע ממשיכים לעבוד באופן היברידי - יומיים בבית ושלושה במשרד. "כמובן, אנחנו ממשיכים להקפיד על כל כללי הבטיחות: תו ירוק/בדיקת PCR לכניסה לכל האתרים ועטיית מסכות", נמסר מהחברה. 

"לא מחכים להצהרות"

לדברי קרן דיקמן, סמנכ"לית משאבי אנוש במיטב דש, המאפשרת לעובדיה שלושה ימי עבודה מהבית בשגרה, "אנחנו לא מחכים להצהרה של בנט ומקיימים עבודה היברידית בנוהל מסודר, לא תלוי במצב הקורונה, כבר יותר משנה. בענף שלנו היינו הראשונים לעבור לעבודה היברידית ואנחנו רואים בה סוג של win win. לכולם זה עובד מצוין, וזה גם מאפשר לנו לחבר את העובדים לחברה כשהם באים למשרדים. מצד שני, יש להם האפשרות להיות בבית, להימנע מישיבה בפקקים ולעשות עוד דברים שמאזנים להם את החיים".

איך אתם שומרים על נוכחות מצומצמת במשרד? יש ימים קבועים?

"כל מנהל אגף קובע מה קורה באגף שלו. יש כאלה שעובדים ימים קבועים ואחרים עובדים במשמרות של שלושה ימים ויומיים, לפי צורכי העובדים ורצונם. אנחנו דוגלים בגמישות ורואים רואים בזה גם יתרון בשוק העבודה: זה מקל עלינו לגייס עובדים חדשים וגם לשמר עובדים. זה מה שעובדים רוצים.

"בנוסף נתנו 500 שקל מענק לכל עובד שהתחסן ואנחנו אוכפים תו ירוק במשרדים למרות שלא חייבים".

בעקבות ההחמרה בתחלואה יש עובדים שביקשו לעבוד מהבית?

"עוד לא נתקלנו בבקשות, אבל אם מישהו יבקש, והוא בתפקיד שהוא יכול לעבוד מהבית, נאפשר את זה. אנחנו נמצאים בתקופה שמבחינת החובות שלנו ללקוחות זו התקופה הכי לחוצה לגופים פיננסיים. מנסים לשלב בין החובות הרגולטוריות וללקוחות ובין דרישות העובדים".

"מאפשרים לעובדים להחליט"

חברות בהייטק אומרות שהעבודה ההיברידית מאפשרת להן להמשיך כרגיל. לדברי דנה בש שלח, מייסדת ומנכ"לית שותפה ב-ITalent, חברת גיוס טכנולוגי, "אנו רואים שכל המנהלים בחברות ההייטק מדגישים מול העובדות והעובדים שיש בידם את האופציה לעבוד מהבית אם אינם מרגישים בנוח. ניכר שהגמישות שלמדו החברות מהגלים הקודמים הוטמעה בארגון והם יודעים להגיב בצורה מהירה למצבי שינוי.

"בבדיקה שעשינו בקרב מספר חברות הייטק, ראינו שהן, נכון לשלב זה, ממשיכים במתכונת היברידית, המשלבת בית ומשרד, אך מאפשרות כאמור את האופציה לעובד לבחור מה הכי נכון לו. ניתן לראות זאת בכלל הסקטורים הטכנולוגיים ללא יוצא מן הכלל, כך שהמסקנה כרגע היא שהחברות ההייטק לא נבהלות מדי מההנחיה של רה"מ אבל כן ערוכות לכך במידת הצורך".

טל רז, סמנכ"לית ב־zoominfo, אומרת שכרגע החברה עוקבת בתדירות גבוהה אחרי החדשות וההנחיות. "אנחנו עובדים היברידי, וכולם יכולים לבחור באילו ימים להגיע למשרד ומתי לעבוד מהבית. אנחנו מאוד אוהבים שהעובדים מגיעים למשרד, אבל הדבר הכי חשוב לנו זה הבריאות שלהם ושהם ירגישו בנוח. יש להם כל התנאים לעבוד מהבית ולכולם יש גם עמדות במשרד. מי שרוצה לעבוד מהבית בגלל ההחמרה בתחלואה לא צריך לבקש, אלא זו החלטה שלו".

אז כרגע המצב ללא שינוי?

"בדיוק ישבנו כל המנהלים בישיבה ודיברנו על כמה כיף שאנשים חזרו למשרדים ואולי נשכור עוד שטחים בבניין, ומישהי אמרה תכף כולם יחזרו לבתים, וזה צובט בלב. אנחנו אוהבים לראות חבר'ה שותים יחד קפה בבוקר, זה משהו שהוא חלק מהתרבות. כששמענו את ההכרזה של בנט כולנו החלפנו וואטסאפים של 'איזה באסה'. העבודה מהבית פוגעת במיוחד בעובדים חדשים, שלא מצליחים לייצר קשרים ולהתחבר לתרבות הארגונית".

ליפז ציטרינוביץ׳-דאודי, מנהלת גיוס בחברת Gloat, שפיתחה מערכת לניהול ופיתוח עובדים, אומרת גם היא שהחברה מאפשרת לעובדים ולעובדות לבחור אם להגיע למשרד. "אין דילמה בכל הנוגע לעבודה היברידית. יש צורך לשמור על גמישות מול העובדים כי היא מסייעת להם לנהל את הזמן שלהם טוב יותר ולהרגיש בשליטה. אנו עושים את כל הנדרש כדי לשמור על בריאות העובדים שלנו, זו המשימה החשובה ביותר. עבודה היברידית בהחלט מסייעת במניעת העלייה בתחלואה, שכן היא מונעת צפיפות במשרדים".

לדברי ציטרינוביץ׳-דאודי, ההנהלה קשובה להנחיות הממשלה ואם תינתן הוראה, החברה תדע לעשות את ההתאמות הנדרשות".

"חברות צריכות לגלות אחריות"

יש גם חברות שנענו לקריאת ראש הממשלה. חברת ארטליסט, שבעבר הצהירה כי תעבוד רק מהמשרדים, מסרה שמודל העבודה שלה כולל יום בשבוע מרחוק וכעת, בעקבות קריאת בנט, ההמלצה של החברה היא לעבודה מהבית, והמשרדים פתוחים למי שבוחר עדיין להגיע אליהם.

חברת Bright Data, המנגישה דאטה גלוי מהרשת לכל חברה וארגון, הודיעה כבר ביום שני ליותר מ-300 עובדיה כי היא מזמינה את עובדיה לעבוד מהבית עד 1.1.2022. בפורטר, היוניקורן המתמחה במניעת הונאות סחר מקוון, נענו לקריאת ראש הממשלה וקראו לעובדים שיכולים לעשות כן לעבוד מהבית. החברה גם צמצמה את האירועים המתוכננים בשבועות הקרובים.

סטארט-אפ הסייבר הישראלי סמפריס (Semperis), המתמחה בהגנה, גיבוי ושחזור ישויות עבור ארגוני ענק ברחבי העולם, הודיע לעובדיו שיעברו זמנית לעבודה מהבית. מתן ליברמן, מנהל פעילות Semperis ישראל, אמר: "אנחנו מאמינים שחברות שיכולות להרשות לעצמן עבודה מהבית חייבות לגלות אחריות".