בין סופר-פארם למאנדיי: איך השתנו תנאי העבודה בשוק?

בסופר-פארם אי אפשר לעבוד במודל ההיברידי, בטבע השתדלו לשמור על שיוויון בין העובדים ובמאנדיי מדגישים: "מי שמחפש את הגרנדיוזיות כנראה לא מתאים לנו" • בפאנל בוועידת ישראל לעסקים שעסק בהשפעת הקורונה על הדרישות החדשות של העובדים, סיפרה הילה מקויסיוס, סמנכ"לית משאבי אנוש בשטראוס, כי "בהיבט של עובדי המשרדים עברנו לעבודה היברידית, שחלקה מהבית, וזה כבר לא ילך אחורה - זה ימשך"

פאנל מה העובדים רוצים / צילום: יוסי כהן
פאנל מה העובדים רוצים / צילום: יוסי כהן

מאז פרוץ מגפת הקורונה עולם העבודה עבר טלטלה. עובדים ומעסיקים רבים המציאו את עצמם מחדש, ותנאי העבודה השתנו ללא היכר. יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש באמדוקס, אמרה היום (ג') בפאנל "מה העובדים רוצים: הדרישות החדשות בעולם העבודה המשתנה" בהנחיית דפנה ברמלי-גולן בוועידת ישראל לעסקים כי "משבר הקורונה הכניס את כולם לאפילה אבל חברות ההייטק הצליחו להתמודד עימו יפה עם הדרכה, קשר כל הזמן עם העובדים ויכולת גמישות היברידית".

בהקשר לשימור העובדים אמרה ימפולסקי כי "צריך לאפשר לכל עובד בחירה בין כמה קריירות בתוך החברה - עובדים יכולים להתמודד על כל משרה גם אם היא לא בהתמחותם". בנוסף, לדבריה צריך לאפשר יותר גמישות לבחור שעות וימי עבודה, לרבות כדי לאפשר מפגש עם המשפחה ועם גורמים שאינם בעבודה. "חשוב מאוד גם להמשיך לימודים תוך כדי עבודה. כמעט 90% מעובדינו למדו במהלך עבודתם", הוסיפה.

אריה רבינוביץ, סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע ישראל ומפעלי הטבליות של טבע בעולם טען כי ההיברידיות והשימוש בדיגיטל כבר מוטמע בחברות המתקדמות בגלל היותן גלובליות. "עם זאת", אמר, "היינו צריכים לגשר בין תהליכי הייצור השוטפים של התרופות ומנגד לשמר סביבה בטוחה בריאותית. לא יכולנו לשחרר לעבודה מלאה מהבית את עובדי הצווארון הלבן, כי אם היינו פועלים כך גם עובדי הייצור היו רוצים, וזה כמובן בלתי אפשרי כי הם אמונים על ייצור תרופות ל-200 מיליון איש ברחבי העולם. מצאנו פתרונות באמצעות קווים מנחים של המשכיות עסקית לצד בטחון העובדים תוך שמירה על הוגנות תעסוקתית לכל מדרגי העובדים".

הילה מקויסיוס, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת שטראוס, סיפרה כי כחברה תעשייתית, בשטראוס היו חייבים שהעובדים ישארו במפעל, ללא אפשרות לעבודה מהבית, כמו גם עובדי השירות המגיעים לכל רחבי הארץ. "בהיבט של עובדי המשרדים עברנו לעבודה היברידית, שחלקה מהבית, וזה כבר לא ילך אחורה - זה ימשך. פיתחנו מנגנוני שיחות וקשר בין מנהלים לעובדים באמצעות שיחות טלפוניות, יותר שיחות צוות שעוסקות לא רק בענייני עבודה. וידאנו ששמים גבולות גם לשעות העבודה, לא אחרי השעה שש בערב - הפסקות צהריים, שהות עם הילדים בבית וכו'. הרבה יותר גמישות וכבוד להתנהלות הביתית של העובדים".

אושרת בנימין, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת "מאנדיי", אמרה כי הגישה שלהם היא להתמקד בערך ובמהות. "כשאנחנו מציעים מקום עבודה, תקבלו אצלנו יכולת להשפיע להתפתח ולגדול - מי שמחפש את הגרנדיוזיות כנראה לא מתאים לנו".

כרמל דומב, מנהלת משאבי אנוש בסופר-פארם: "בחנות אי אפשר לעבוד היברידי או מהבית. צריך להיות פיזית בחנות. זה מאוד מאתגר. התחרות מאוד גדולה, הצעירים היום בודקים מה קורה בבית קפה ממול ומה הקמעונאי ליד מציע. עבור הזכיינים שלנו זה על גבול הבלתי אפשרי להשיג אותם לראיון עבודה. למשל, אנחנו מלמדים את הזכיינים שלנו שהיום לא מצלצלים בטלפון, אלא עדיף בווטסאפ. זה דורש הסתגלות.

"כשצעירים אמורים להגיע לראיון עבודה הם לא תמיד מגיעים, וכשהם סוגרים משרה הם לא תמיד מתייצבים אליה. הזכיינים שלנו מתמודדים עם מחסור בכוח אדם ועם תחלופה מאוד גבוהה. אבל, לשמחתי יש לנו בחנויות גם גרעין מאוד יציב, וותיק ומסור של עובדים. גם אצל הזכיינים וגם במטה עובדים לא הוצאו לחל״ת וזה חיזק את התחושה של החיוניות אצל כולם".

היא הוסיפה כי "בנוסף, קיים מחסור אדיר במשק ברוקחים עוד מלפני הקורונה. כשיש מחסור אז התורים מתארכים, הלקוחות פחות סבלניים - בטח אחרי שנתיים כל כך מורכבות - והאינטנסיביות והחרדה מורגשות. הזכיינים והרוקחים שלנו ממש נלחמים לתת שירות ולהפעיל את החנויות. זה מורכב אבל מצליחים. נעשית פעילות בכמה מישורים - גם לתת תשתיות לטווח הארוך - הזכיינים נותנים מלגות ללמודי רוקחות. כלי נוסף הוא הכנסת רובטים שמלקטים את התרופות ומורידים מהעומס על הרוקחים".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות