חוק הצנזורה של תקווה חדשה מסכן את הדמוקרטיה

"פייק ניוז" ופרסומים פוגעניים ברשתות החברתיות עלולים לגרום לנזקים, אך "חוק הפייק ניוז" הוא לא הפתרון אלא הבעיה • מדובר בחוק מסוכן ואנטי דמוקרטי שיגרור סתימת פיות ופגיעה בחופש הביטוי

החוק החדש נועד להחניק את קולו של העם / צילום: Shutterstock, Chinnapong
החוק החדש נועד להחניק את קולו של העם / צילום: Shutterstock, Chinnapong

לאחרונה עבר בקריאה ראשונה החוק להסרת תוכן מהרשתות החברתיות, שקיבל את הכינוי "חוק הפייק ניוז" ואפילו "חוק הצנזורה". אם יאושר, הוא יאפשר לכל אדם לדרוש צו להסרת פרסום מהרשתות החברתיות אם הפרסום עשוי לפגוע או לגרום נזק לאדם אחר. מי שמוסמך לקבוע מה נחשב פוגעני, ולהוציא צו להסרת התוכן על פי החוק הוא שופט מחוזי.

כבר כיום כל אדם הסבור שנפגע מפרסום רשאי לתבוע את המפרסם בתביעת לשון הרע. החוק החדש יוצר שני הבדלים. ראשית, הוא מאפשר למנוע את הפרסום מראש. שנית, כל אדם יכול לתבוע את הסרת הפרסום ולא רק הנפגע.

החוק החדש, אם חלילה יעבור, מסוכן בשלושה מישורים.

ראשית, הוא יכונן מחדש את מיניסטריון האמת של ג'ורג' אורוול המנוח, מיניסטריון שישתיק שיח ציבורי בריא ופורה. במובן זה קל לחזות את העתיד. גופים פרוגרסיביים רדיקלים עתירי מימון זר ומילים יפות אך חלולות, יקימו מערך לניקוי השיח הציבורי מכל שיח מהצד השמרני-ימני של המפה הפוליטית. הם יעברו עם מסרק סמיך על רשתות האינטרנט, יתעלמו משיח של שנאה מסוכן כלפי חרדים, מתנחלים או "ביביסטים" לא עלינו, אך יחתרו להשתיק מיידית כל שיח לא תקין פוליטית כלפי מיעוטים שהנאורים חפצים ביקרם.

שנית, החוק יעניק כוח יתר לבתי המשפט ויפר את האיזון שבין האזרחים לשלטון. כידוע, כל שלטון דמוקרטי מורכב משלוש רשויות - מחוקקת, מבצעת ושופטת. האיזונים הפנימיים שבין הרשויות אינם מספיקים להבטיח דמוקרטיה תקינה. לשם כך יש צורך בחופש ביטוי שמאפשר לאזרחים לבקר כל אחת מרשויות השלטון, לצעוק על כל עוול ולהציף בעיות וקשיים של אזרחי המדינה. כאשר ניתן לזרוע שלטונית - בתי המשפט - כוח להשתיק ביקורת ציבורית מראש זו, פגיעה קשה באיזון הזה ובמעמד של האזרחים כלפי השלטון.

שלישית, החוק שנועד להשתיק את השיח החופשי ברשתות החברתיות, מפר את האיזון המבורך שנוצר בשנים האחרונות בין העיתונות הממוסדת לבין קול העם המושמע ברשתות החברתיות. שנים רבות שלטה העיתונות הממוסדת בתפקיד ביקורת השלטון כאשר היא מתיימרת לייצג את קול האזרחים. אך ההטיה הפוליטית של העיתונות גרמה לה לחטוא לתפקידה ולייצג רק פלח מהציבור.

עם התפשטות השימוש ברשתות החברתיות, ירד מעמדה של העיתונות ועלה מעמדו של קול העם האמיתי, כפי שהוא בשטח, מכל הקצוות הפוליטיים והחברתיים. זוהי כיכר העיר שהפכה לכיכר וירטואלית המשמשת במה לשיח חופשי ולהחלפת דעות. שם נשמע קולו של העם על כל גווניו. שמאל וימין, דתיים וחילונים, קפיטליסטים וסוציאליסטים, מרכז ופריפריה.

החוק החדש נועד להחניק את קולו זה של העם ולהחזיר את הכוח לעיתונות הממוסדת הישנה והרעה שהרבגוניות שלה מייצגת את המגוון שבין שינקין לפלורנטין. אמרה לטינית נושנה אומרת "קול העם כקול שדי", אך יש מי שמעוניין להחניק את שניהם. החוק החדש נועד לסייע לו.

הכותב הוא מתמחה בדיני נזיקין ולשון הרע ושותף במשרד עו"ד "ארבוס קדם צור"