5 מניות הייטק מניעות את השווקים, וזה גורם לחששות בקרב משקיעים

אנליסטים: מספר המניות הנמצאות במגמת עלייה מתכווץ וזה יכול לנבא ירידה עתידי ולא רחוקה בשווי המניות בוול סטריט • נראה כי המשקיעים חוזרים למסחר שאהבו לעשות בעשור הקודם – התמקדות בחברות טכנולוגיה מועטות ורווחיות הצומחות במהירות

סטיה נדאלה / צילום: עינת לברון
סטיה נדאלה / צילום: עינת לברון

עליית שוק המניות השנה הצטמצמה סביב רשימה קצרה של חברות טכנולוגיה גדולות, סימן של חולשה אפשרית לקראת 2022.

חמש מהמניות הגדולות ביותר במדד S&P 500 אחראיות ליותר מחצי מהרווחים של המדד הזה מאז אפריל, כך חישבו אנליסטים בגולדמן סאקס. מתוך העלייה של ה־S&P 500 ב־24% השנה, המניות האלה - מיקרוסופט, אנבידיה, אפל, אלפבת, וטסלה - אחראיות לבערך שליש.

הדומיננטיות של כמה מניות טכנולוגיה גדולות מסמנת שינוי מהעלייה היותר כוללנית שהניעה את שוק המניות בסוף שנה שעברה ובתחילת 2021. נראה כי המשקיעים חוזרים למסחר שאהבו לעשות בעשור הקודם - התמקדות בחברות טכנולוגיה מועטות ורווחיות הצומחות במהירות - כדי ללכת על בטוח, כך אומרים אנליסטים, בזמן שהם מתמודדים עם מגוון חרדות שפגעו בביטחון העצמי שלהם.

זה גורם למדד S&P 500 - וליותר מ־5 טריליון דולר שעוקבים אחריו בקרנות פסיביות - להיות במקום לא יציב לקראת השנה החדשה, כך טוענים כמה אנליסטים ומשקיעים. "אם החברות האלה, מכל סיבה שהיא, יפסיקו להציג ביצועים, אין שום דבר שיתמוך בשוק", אמר פיטר צ'קיני, מנהל מחקר בקרן הגידור Axonic Capital.

משקיעים קיבלו מנה מהמציאות הזו במושבי המסחר האחרונים. מדד S&P 500 ירד בכמעט 2% בשבוע האחרון, כשמניות מיקרוסופט , אנבידיה , אפל , אלפאבת וטסלה ירדו כולם בלפחות 4.2%. השבוע, חמש המניות האלה המשיכו לשחק תפקיד בהנעת המדד, וכולן ירדו ביום שני לפני שהצליחו להשתקם מעט בעלייה בגובה 1.8% שהציג המדד ביום שלישי.

נראה שהמשקיעים נפטרים מהמניות של החברות האלה וממניות של חברות צמיחה מהירה אחרות לטובת נכסים יותר מתגוננים, כמו מניות של מוצרי צריכה בסיסיים ושירותים, בתגובה להחלטת הפדרל ריזרב משבוע שעבר לבצע שינוי מדיניות כדי להילחם באינפלציה ובזן האחרון של נגיף הקורונה. צווארי בקבוק של שרשראות האספקה וחששות לגבי צפי הרווחים בשנה הבאה, שעדיין מדברים על צמיחה סולידית, גרמו להרעה בסנטימנט המשקיעים.

הציפיות שמחירי המניות יירדו בששת החודשים הבאים עלו ל־42% מוקדם יותר החודש, הנתון הדובי ביותר מזה יותר משנה, על פי סקר סנטימנט שבועי שעורך האיגוד האמריקאי של משקיעים פרטיים. קו ההתקדמות והנסיגה של נאסד"ק - המשווה בין כמות ניירות הערך בבורסה שירדו כל יום לעומת כמות הניירות שעלו - היה רוב הזמן בנסיגה בחודש האחרון, ולאחרונה הגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2020.

מניות צמיחה לא רווחיות, שהיו חביבות הראלי ב־2020, כבר קיבלו מכה, כך אמר וינסנט דלואר, אסטרטג מקרו ברמה עולמית ב־StoneX Group, שזיהתה יותר מ־300 חברות לא רווחיות שירדו ביותר מ־50% לעומת השיאים של העת האחרונה.

מדד אחד של רוחב השוק משווה בין הביצועים של מדד S&P 500 במניות תקרת השוק לעומת גרסה של המדד בחלוקה המאוזנת באופן שוויוני בין החברות המרכיבות אותו. לרוב הגרסה השנייה מציגה ביצועים טובים יותר כשמספר גדול יותר של מניות עולה; זה קרה בין נובמבר 2020 לאפריל 2021, כשהבנצ'מרק המחולק באופן שוויוני עבר את בנצ'מרק תקרת השוק ב־7%. בשישה החודשים האחרונים, מדד תקרת השוק של ה־S&P 500 עבר את המדד בחלוקה שוויונית בכמעט 4%.

אינדיקטורים אחרים המראים כמה מניות מזיזות את המדדים הגדולים גם הן מספרות סיפור של הצטמצמות ברוחב השוק. מדד אחד כזה, כמות המניות בבורסה של ניו יורק שסגרו מעל הממוצע שלהן ל־200 יום, ירד ל־41% בתחילת דצמבר, שפל של 17 חודשים.

"נתחיל לראות שינויי תחזית לכיוון שלילי יותר"

היו רק 11 מקרים אחרים מאז 1980 בהם רוחב השוק הצטמצם בחדות כפי שקרה בין אפריל ואוקטובר, על פי האנליסטים של גולדמן, בפעם האחרונה ב־2018. לאחר רוב התקופות האלה, אמרו האנליסטים, ה־S&P 500 הציג החזרים נמוכים מהממוצע לעומת תקופות של חודש, שלושה חודשים, חצי שנה ושנה קודם לכן.

לאחר צמצום ההובלה של המניות מובילות הבורסות, לרוב לוקח לשוק ארבעה חודשים להתרחב שוב, אמרו בגולדמן. אפילו אם המניות המובילות כן יתקדמו לבסוף, המניות החזקות ביותר ב־S&P 500 ימשיכו להשפיע במידה משמעותית, כך שנסיגה מתמשכת של אחת או יותר מהן עשויה לפגוע ברווחים לכל רוחב המדד וכן בקרנות המדד העוקבות אחריו.

"מה שמטריד אותי במיוחד הוא סף השבירות - שכל כך הרבה ערך מרוכז בכל כך מעט חברות", אמר אוליביה צרפתי, מנהל ניירות ערך ב־GenTrust.

כמה אינדיקטורים כלכליים רומזים על כך שהמניות נמצאות בעמדה ממנו יטפסו. רווחי תאגידים ושולי הרווח עלו על התחזיות, בעוד ששיעור הריבית הנומינלית והריאלית צפוי לעלות אך עדיין להיוותר נמוך, וזה ייתן למניות תמיכה מסוימת, כך אומרים אנליסטים בגולדמן סאקס.

אבל אנליסטים אחרים ומשקיעים אומרים שהתנאים האלה יכולים להשתנות. ב־FactSet אמרו ביום שישי שמספר המניות המוציאות הנחיות רווח שליליות לגבי הרבעון הרביעי עלו בכמותן על מספר המניות ששינו כיוון לרווחיות בפעם הראשונה מאז הרבעון השני של שנה שעברה.

לרווחים תאגידים ישנו הפוטנציאל להחמיר כשיותר חברות מתמודדות עם אינפלציה ובעיות של מחסומים בשרשראות האספקה, אמר צ'קיני. בתקופות בהן מדד המחירים ליצרנים ומדד המחירים לצרכנים שניהם עולים, והמדד לצרכנים עובר את מדד היצרנים ביותר מ־3%, אמר, שולי התפעול של חברות לרוב נפגעים ברבעונים הבאים.

הנתונים האחרונים של משרד התעסוקה הגיעו פחות או יותר בדיוק לנקודות הציון האלה.

"אני חושב שנתחיל לראות שינויי תחזית לכיוון שלילי יותר משינויים לכיוון של רווחיות", אמר צ'קיני. "זה משהו שהמשקיעים לא מעריכים אותו מספיק".

** הרדיקה סינג השתתפה בהכנת הכתבה.