שיווק קרקעות מסיבי הוא לא הפתרון - אלא הבעיה

כדי להוריד את מחירי הדיור על הממשלה לעצור את שיווקי הקרקעות ליזמים ולהחזיר את השליטה לידי המדינה

בנייה. רק כאשר תחזיר לעצמה המדינה את השליטה על הקרקע ועל מחירי הדירות, נראה שינוי מגמה / צילום: Shutterstock
בנייה. רק כאשר תחזיר לעצמה המדינה את השליטה על הקרקע ועל מחירי הדירות, נראה שינוי מגמה / צילום: Shutterstock

כותרות העיתונים דיווחו השבוע על שיא של 12 שנה במחירי הדירות בישראל. ב-12 החודשים האחרונים זינקו מחירי הדירות ב-10.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

זה לא מפתיע אותי. יש שני מרוויחים גדולים מהמציאות הזו ויש מי שמפסידים בענק; המרוויחים - אוצר המדינה, שקופתו תופחת מידי שנה מהכנסות של מיליארדי שקלים כתוצאה משיווק קרקעות למרבה במחיר ומסים שמקורם בשוק הדיור; והיזמים, שמחירי הדיור הגואים עושים רק טוב לחשבונות הבנק שלהם. המפסידים הגדולים הם כמובן הזוגות הצעירים, המשפחות בראשית דרכן וכל מי שהדירה הפכה עבורו מצורך בסיסי - לחלום רחוק.

ניסינו כבר את כל השיטות ואת כל הפתרונות - מע"מ אפס, מחיר למשתכן, מחיר מופחת. אף אחת מהתוכניות לא הצליחה לעצור את רכבת המחירים הדוהרת. שוק הדיור בישראל בוער ומתודלק באופן שיטתי מגורם אחד בלבד - המדינה.

כל הממשלות האחרונות מתגאות בהיקפי השיווק הגדלים מידי שנה. מה שהן לא לקחו בחשבון זה את העובדה שהרחבת ההיקפים אמנם מגדילה את הכנסות המדינה (ממסים) ואת רווחי הקבלנים - אבל גורמת גם לכך שמחירי הדירות ממשיכים לטפס. צריך לשנות את החשיבה - אסור למדינה להפקיר יותר את המשאב היקר, הקרקעות, בידי היזמים.

המפתח להורדת מחירי הדירות מצוי בשיווק הקרקעות

שיווק הקרקעות על ידי המדינה ליזמים הוא צינור החמצן ממנו מתודלקים מחירי הדירות הגואים. לכל השחקנים בענף יש אינטרס שמחירי הקרקעות והדירות יהיה הכי גבוה שאפשר, וכל עוד יש קונים שמוכנים לשלם - המחירים רק יעלו. בעוד שיש קולות שטוענים כי אין פתרון למצוקת הדיור, אני מאמין שהמפתח להורדת מחירי הדירות מצוי בשיווק הקרקעות, ושמכאן צריכה לבוא המהפכה בשוק הדיור בישראל.

כמהלך ראשון להבראת השוק, צריכה מדינת ישראל בהוראת שעה לעצור את כל שיווקי הדירות בכל רחבי המדינה. מכירה סיטונאית של קרקעות יקרות ערך ליזמים הובילה לכדור שלג שכבר מזמן איבדנו עליו שליטה. מרגע שהקרקע עוברת לידי היזם, למדינה כבר אין שליטה על היקפי השיווק, מועדי השיווק ומחירי הדירות. היזמים עושים כל מה שניתן כדי למקסם את הרווח שלהם - ומי שמשלם את המחיר הם רוכשי הדירות, אשר נאלצים להתחייב למשכנתאות יקרות יותר ולהחזרים חודשיים כבדים יותר (המעיקים על כלכלת המשפחה), ומסכנים את עתידם הכלכלי.

בשלב השני, לאחר שתשאיר בידיה את השליטה על הקרקעות, על המדינה לפרסם מכרזים לבניית הדירות, בהם ייקחו חלק כל הקבלנים המסוגלים להתמודד עם פרויקטים בהיקפים שכאלה. המדינה תקבע את מפרט הדירות, את סטנדרט הבנייה, וכמובן את המחיר המקסימלי למ"ר. הזוכה במכרז יהיה זה שיתחייב לבצע את העבודה במחיר הנמוך ביותר.

בשלב הבא, תפרסם המדינה באתר אינטרנט ממשלתי את מלאי הדירות המוצע למכירה ותזמין את הזוגות הצעירים וזכאי משרד השיכון להתמודד על רכישת הדירה שלהם, באזור המועדף עליהם - ובמחיר ידוע מראש. אין לי ספק כי רק מהלכים שכאלו יצננו את שוק הדיור ויהפכו את המגמה המדאיגה.

רק כאשר תחזיר לעצמה המדינה את השליטה על הקרקע ועל מחירי הדירות, נראה שינוי מגמה מבורך, שינוי שיהפוך את חלום הדירה לבר מימוש והשגה עבור מאות אלפי משפחות וזוגות צעירים, שמגיעה להם הזכות ליהנות מקורת גג, מבלי לשעבד עבורה עתידם ועתיד ילדיהם.

הכותב הוא ראש עיריית אופקים