למה ארה"ב מסמנת את הודו ככוכבת העולמית החדשה של התחום הסולארי

ארה"ב החליטה לצאת למאבק בדרך ל"סדר עולמי" חדש בתחום ייצור הלוחות הסולאריים - והודו מרוויחה מזה • עם ביקוש עולמי אדיר, שוק בנקודת מפנה ותמיכה אמריקאית נרחבת, נדמה כי הודו נמצאת בדרך הבטוחה להפוך למעצמת על בתחום האנרגיה המתחדשת

חווה סולארית בבנגלור, הודו / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi
חווה סולארית בבנגלור, הודו / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi

עם כל יום שעובר, נהיה קשה יותר ויותר לעצום עין אל מול השפעותיה ההרסניות של ההתחממות הגלובלית, שעה שסופות קטלניות בקנה מידה עצום, שרפות ענק, ובצורות קשות פוגעות באופן ישיר בחייהם של מיליוני בני אדם בכל רחבי העולם. ואם כל אלו לא מספקים תמרור אזהרה בולט מספיק, מגיעים גם הנתונים היבשים, לפיהם שנת 2020 היתה השנה החמה ביותר בהיסטוריה המתועדת, ובמהלך שנת 2021 כבר נרשמו כמה שיאים שליליים נוספים, ובראשם חודש יולי האחרון, שזכה בתואר המפוקפק "החודש החם ביותר בהיסטוריה המתועדת".

יד ביד עם ההבנה המתגברת בדבר חומרת המשבר, הולכת ומתגברת גם ההכרה בחשיבותם של פתרונות אנרגיה מתחדשת, אשר יכולים לספק חלקים נכבדים מצריכת האנרגיה העולמית באמצעים נקיים וברי-קיימא. השנים האחרונות היו שנות שיא לחברות בתחומים אלו, ובעיקר בתחום האנרגיה הסולארית, אשר זכו להשקעות בהיקפי עתק ולחוזים גדולים בכל רחבי העולם. גם בישראל זינקו רבות מהחברות הפעילות בתחום, והפכו לכמה מהחברות הציבוריות הגדולות ביותר במשק.

אך גם לאחר שנים שוברות שיאים, לא הכל ורוד (או ירוק) בשוק הסולאר העולמי. אם נחלק את השוק באופן גס, ניתן להפריד בין חברות הייזום, ההפצה, וההוצאה לפועל של פרויקטים סולאריים, לבין החברות אשר מייצרות ומספקות את הלוחות הפוטו-וולטאיים הנדרשים לביצוע הפרויקט. ובעוד חברות מהסוג הראשון נפוצות בכל רחבי העולם, ייצור הלוחות הסולאריים ויתר הרכיבים הנדרשים הלך והתרכז בשנים האחרונות במקום אחד בלבד: סין, שם מיוצרים, על פי ההערכות, למעלה מ-70% מהלוחות הסולאריים בעולם כיום. אחוז השליטה הסינית בשוק עולה אפילו יותר בכל הנוגע למוצרים משלימים, כמו מוליכי סיליקון ייחודיים, ומגיע לכ-90% על פי הערכות שונות.

ההבטחה ההודית, והתמיכה האמריקאית

בשבוע האחרון הגיעה ההוכחה המשמעותית ביותר לחשיבות הגוברת של סקטור האנרגיה הסולארית העולמי, כשארה"ב החליטה לצאת למאבק, בדרך ל"סדר עולמי" חדש בתחום ייצור הלוחות הסולאריים. ההודעה הגיעה מטעם הסוכנות האמריקאית למימון ופיתוח בינ"ל (DFC), אשר הכריזה על השקעה בגובה חצי מיליארד דולר בהקמת מפעל לייצור לוחות סולאריים על אדמת הודו, באחת העסקאות הגדולות שבוצעו אי פעם על ידי הסוכנות.

השקעת הענק האמריקאית מגיעה כחצי שנה לאחר ההודעה של אחת מחברות הסולאר הגדולות בארה"ב, First Solar, על השקעה בגובה 684 מיליון דולר בהקמת מפעל לייצור לוחות סולאריים בהודו. על פי הערכות שונות, החברה זכתה לשורה ארוכה של הטבות מצד שתי הממשלות, אשר תמכו במהלך.

לדברי גורמים בכירים בארה"ב, השקעת העתק משקפת שני יעדים שהציבה הממשלה האמריקאית לסוכנות: לתמוך בשוק האנרגיה המתחדשת בעולם, ולחזק את הקשרים העסקיים בין ארה"ב להודו. אך לצד אלו, קשה להתעלם מהמשמעויות הנלוות להחלטה: יציאה למאבק כנגד ההגמוניה הסינית, באחד השווקים הצומחים והמדוברים ביותר בעולם. לפי גורמים שונים שצוטטו בכלי תקשורת בארה"ב, מטרת המהלך היא לספק "גיוון" נרחב יותר לשוק הסולאר, במיוחד על רקע המשבר העולמי בשוק המשלוחים הבינלאומיים. אך במיוחד על רקע מלחמת הסחר (השקטה יותר או פחות, תלוי בתקופה) בין ארה"ב לסין, אי אפשר להתעלם מהמשמעות האסטרטגית של המהלך האמריקאי, בדרך ל"סדר עולמי" חדש בשוק הסולאר. גורמים אחרים אף הזכירו את ההאשמות כי חלקים מתעשיית ייצור הלוחות הסולאריים בסין נסמכים על מחנות עבודה או על עובדים בתנאי ניצול, טענות אשר נהדפו על ידי גורמים סיניים פעם אחר פעם.

מעבר ליחסי ארה"ב-סין, חשוב לזכור שחקן נוסף ומשמעותי במיוחד בסיפור: הודו. מדינת הענק היא הרבה יותר משחקן שולי בלוח המשחק הגיאו-פוליטי בין ארה"ב וסין, והולכת ומבססת את מעמדה כ"כוכב העולה" של תחום האנרגיה הסולארית העולמי. רק לפני מספר שבועות הכריז ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, מעל במת כנס האו"ם בגלאזגו על תוכנית לאומית להשגת 0 פליטות פחמן עד שנת 2070, וייצור אנרגיה מתחדשת בהיקף ענק של 500 ג׳יגה וואט עד שנת 2030.

כעת, עם השקעת הענק האמריקאית, הודו יוצאת למהלך אסטרטגי רחב הרבה יותר, בשאיפה להפוך לגורם מרכזי בשוק ייצור הלוחות הסולאריים הגלובלי. עם ביקוש עולמי אדיר (אשר צפוי לצמוח אקספוננציאלית בשנים הקרובות), שוק בנקודת מפנה, ותמיכה אסטרטגית נרחבת מארה"ב, נדמה כי גם הסיכויים בעדם, וכי הודו נמצאת בדרך הבטוחה להפוך למעצמת על בתחום האנרגיה המתחדשת. אך בעוד סין לא צפויה לוותר בקלות, רבים מקווים כי דווקא המאבק האסטרטגי יוביל לירידת מחירים נוספת, ויסייע להפוך את הפתרונות הסולאריים לזמינים וזולים בהרבה, בדרך למציאות ירוקה וברת-קיימא הרבה יותר, בכל רחבי העולם.

הכותב הוא יזם ומשקיע בינלאומי. בארבע השנים האחרונות הוא מנהל את חברת "איגנייט פאוור" (Ignite Power) בדובאי, הפועלת בשוק המקומי וברחבי המזרח התיכון ואפריקה