המאבק מסתיים בעסקה: פרנקל ימכור לנכסים ובניין את החזקתו בגב-ים ברווח של 1.25 מיליארד שקל

אחת העסקאות הפרטיות הגדולות בתולדות שוק ההון הישראלי: חברת נכסים ובניין תשלם 3.1 מיליארד שקל על החזקותיו של איש העסקים אהרון פרנקל בגב-ים • מדובר בעסקה המשקפת לפרנקל תשואה של 100% על ההשקעה

אהרון פרנקל / צילום: יח''צ
אהרון פרנקל / צילום: יח''צ

עסקת ענק בשוק ההון הישראלי. חברת נכסים ובניין  סיכמה על רכישת החזקותיו (37.2%) של איש העסקים אהרון פרנקל בחברת גב-ים , תמורת 3.1 מיליארד שקל. עבור פרנקל מדובר על תשואה של 100% על ההשקעה.

במוצ"ש, חתמו נציגי אקוויטי פייננס אשר בבעלות פרנקל וחברת הנדל"ן נכסים ובניין מבית דיסקונט השקעות, על הסכם, ולפיו, תרכוש נכסים ובניין מאקוויטי פייננס את אחזקותיה בחברת הנדל"ן המניב, וזאת במסגרת הצעת רכש ציבורית שנכסים ובניין תבצע. מדובר באחת העסקות הפרטיות הגדולות בהיסטוריה של שוק ההון הישראלי.

בהתאם לסיכום שהושג בין הצדדים, החברה בבעלות פרנקל תמשיך ותחזיק במניות גב-ים עד סוף אפריל 2022 ותהנה מתזרים המזומנים העתידי, ובסיום התקופה, נכסים ובניין תיהפך לבעלת השליטה בחברה.

ההיסטוריה של פרנקל בגב-ים

פרנקל החל לאסוף מניות גב-ים במהלך המחצית הראשונה של 2020, לאחר קריסת הבורסות בארץ ובעולם בתגובה להתפרצות מגפת הקורונה ומדיניות הסגרים שננקטה בעקבותיה. פרנקל הגדיל את השקעתו בהתמדה בעסקאות דרך הבורסה ומחוצה לה, עד שהגיע להחזקה של כ-10% ממניות גב-ים.

בהמשך חתם פרנקל על שורה של עסקאות עם גופים מוסדיים וחברות עסקיות, לרכישה של עוד כ-25% ממניות גב-ים במטרה להפוך לבעל השליטה בחברה. באותה התקופה החזיקה נכסים ובניין ב-29.9% ממניות גב-ים, לאחר שצמצמה את החזקתה בשיעור חד לאור דרישות חוק הריכוזיות, שקבע כי יש לצמצם פירמידות שליטה לשתי דרגות בלבד.

נכסים ובניין היא חברה בת של דיסקונט השקעות (דסק"ש), שנשלטה באותה התקופה בידי איש העסקים אדוארדו אלשטיין. כך שדסק"ש הוגדרה כחברת שכבה ראשונה ונכסים ובניין כחברת שכבה שניה, שאינה רשאית לשלוט בחברה ציבורית.

מסיבה זו הוגדרה גב-ים כחברה ללא גרעין שליטה, ופרנקל, שזיהה את ההזדמנות, החל לחתום על עסקאות לרכישת עוד כ-25% ממניות גב-ים, מידיהם של גופים מוסדיים וחברות עסקיות. פרנקל ראה עצמו כבעל השליטה הבא בגב-ים, הנחשבת לאחת מחברות הנדל"ן האיכותיות בישראל, אולם עוד בטרם השלים את משימתו השתנתה המציאות עבורו.

בספטמבר 2020 החליט אלשטיין לעצור את הזרמות ההון לחברת אי.די.בי שבשליטתו, ובתגובה הורה ביהמ"ש על פירוקה. לאי.די.בי מונו בעלי תפקיד שהחלו לממש את נכסיה, ובראשם מניות השליטה בדסק"ש. אלשטיין ביקש לרכוש מחדש את דסק"ש, אולם מולו התמודדה קבוצת משקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס.

מגה הודיעה מראש שתרכוש רק 29.9% ממניות דסק"ש, כך שלא תוגדר כבעלת השליטה בה, ותצרף לעסקה משקיעים נוספים שלא יהיו חתומים איתה על הסכמי שליטה. בסיומו של תהליך רכשה מגה אור את המניות בשני שלבים במחצית הראשונה של 2021 וצירפה אליה את קבוצת אלקו שבשליטת מייקי ודני זלקינד, ואת איש העסקים רמי לוי.

במסגרת העסקה, רכשה אלקו 29.8% ממניות דסק"ש ואילו לוי רכש עוד 10.8% ממניותיה. אולם השלושה לא חתמו על הסכם שליטה וכל אחד מהם זכה לנציג אחד בלבד בדירקטוריון דסק"ש. בעקבות המצב החדש, הוגדרה דסק"ש עצמה כחברה ללא גרעין שליטה, ומשכך זכתה נכסים ובניין באפשרות מחודשת לשלוט בגב-ים.

נחמיאס, בתפקידיו החדשים כיו"ר דסק"ש ונכסים ובניין, מיהר להוביל מהלך במסגרתו רכשה נכסים ובניין עוד כ-14.6% ממניות גב-ים בהשקעה של כ-950 מיליון שקל. המהלך מנע את השתלטותו של פרנקל על גב-ים, פתח חזית בין שני הצדדים, שכעת מסתיימת עם ההסכמה כי נכסים ובניין תרכוש את חלקו של פרנקל.

שני הצדדים יכולים להיות מרוצים

שני הצדדים יכולים להצביע על עסקה מוצלחת במיוחד: מחד, אקוויטי פייננס של פרנקל מוכרת את אחזקותיה בסכום המשקף רווח של 100% על השקעתה, רווח של כ-1.25 מיליארד שקל, הנובעים מהתמורה הבסיסית האמורה, מדיבידנדים והפרשי מטבע, המהווה תוצאה נאה בענף הנדל"ן המניב.

מאידך, בעלי המניות בדיסקונט השקעות - משפחת זלקינד, צחי נחמיאס, רמי לוי ושותפיהם - מבססים את אחזקתם ביהלום של הקבוצה, חברת הנדל"ן המניב "גב-ים".

אקוויטי פייננס של פרנקל החלה את דרכה ב"גב-ים" כהשקעה לטווח ארוך ובאוגוסט אשתקד רכשה 8.6% ממניות החברה תמורת 380 מיליון שקל. בהמשך, בחודש אוקטובר, לאחר שהגדילה את אחזקותיה בחברה ל-10.3%, ביצעה רכישה נוספת של מניות "גב-ים" מחברת "מגדל" תמורת יותר מ-800 מיליון שקל, מה שהביא את אחזקותיה בחברה ל-25.4%. בהמשך, באוגוסט 2021 רכשה מניות ב-87 מיליון שקל והגדילה את אחזקותיה ל-29%, ולאחר מכן רכשה מ"גזית גלוב" 3% נוספים תמורת 129 מיליון שקל, שהביאו את אחזקותיה בחברה ללמעלה משליש ממניותיה. העסקה לוותה על ידי חברת הביטוח הראל שארגנה סינדיקט מימון לטווח ארוך של כ-10 שנים.

פרנקל הוא הבעלים של חברת לויד'ס השקעות (Loyd's investment) הבינלאומית העוסקת בהשקעות בעסקי תעופה, נדל"ן ואנרגיה וכן הינו הבעלים של חברת ענק המתמחה במכירת והחכרת מטוסים ומכירת מטוסי מנהלים. כמו כן הוא מחזיק בחברת אקוויטי פייננס המשקיעה בשורה של נכסי נדל"ן ברחבי העולם.

פרנקל תורם סכומי עתק לארגונים פילנתרופיים, עמותות חסד, בתי חולים ומעורב ביוזמות חברתיות שונות בישראל וברחבי העולם.

עם החתימה מסר פרנקל: "אני מאחל בהצלחה רבה לרוכשים, לחברת נכסים ובניין ולבעלי מניותיה. חברת גב-ים היא חברה בעלת פוטנציאל השבחה משמעותי, ואני בטוח שהרוכשים ידעו לממש את הפוטנציאל העצום הגלום בה".

מנכ"ל דסק"ש ונכסים ובניין דורון כהן מסר כי "הגדלת ההשקעה בגב-ים מהווה יסוד מרכזי במדיניותה של חברת נכסים ובניין בהתאם להחלטה להתמקד בנכסים מניבים בישראל. חברת גב-ים היוותה מאז ומתמיד נדבך משמעותי באחזקותיה של נכסים ובניין.

"גב-ים הינה חברה אטרקטיבית עם הנהלה מצוינת, נכסים נהדרים, שוכרים מהמעלה הראשונה ועם עתודות קרקע ותכניות פיתוח מבטיחות . בשנה האחרונה דיווחה החברה על תכניות פיתוח, פרויקטים, והסכמי שכירות המייצרים ערך ניכר לחברה.

"השאת הערך באה לידי ביטוי בשווי המניה בבורסה ובמחיר העסקה, ואנחנו סמוכים ובטוחים שעוד נכונו לחברה שיאים חדשים. אני מבקש להודות לאהרן פרנקל ולנציגו אילן גיפמן, על הגישה העניינית והישירה ועל המאמצים להביא את ההסכם לידי סיום מוצלח".

" אני גם מבקש להודות גם לדירקטוריון נכסים ובניין, להנהלה ולעורכי הדין שליוו אותנו בעסקה 

את אקוויטי פייננס ייצגו עורכי הדין איתן שמואלי ממשרד ליפא מאיר ושיראל גוטמן-עמירה ממשרד אגמון רוזנברג הכהן. את נכסים ובניין ייצגו בעסקה עוה"ד אסתר קורן ושי האגר ממשרד גרוס.