האו"ם יקים קרן של 8 מיליארד דולר לטובת ריסטארט של כלכלת אפגניסטן

התוכנית אמורה להיות יותר ממשימה הומניטרית בלבד ולעזור לבנות מחדש את השירותים החברתיים ומערכות הממשל

אפגנים עומדים בתור לקבלת מזון / צילום: Associated Press, Mstyslav Chernov
אפגנים עומדים בתור לקבלת מזון / צילום: Associated Press, Mstyslav Chernov

האו"ם מכין תוכנית שירותים וסיוע בגובה 8 מיליארד דולר לאפגניסטן לשנה הבאה, וייקח על עצמו הרבה מפעולות הממשלה בעת שמשטר הטליבאן במדינה נותר תחת סנקציות כלכליות וחסר הכרה בינלאומית - כך אמרו פקידים בכירים בינלאומיים.

החל ממתן ארוחות חמות לילדים בבתי ספר ועד יצירת משרות או דרכים לשלם את חשבונות האנרגיה של אפגניסטן לשכנותיה, תוכנית האו"ם שואפת לעשות יותר מהמשימה ההומניטרית הנוכחית שלה ולעזור לבנות מחדש מערכות ממשל ושירותים חברתיים.

"בני אדם צריכים יותר מלקבל חתיכת לחם. הם זקוקים לכבוד עצמי, הם צריכים תקווה", אמר רמיז אלקברוב, סגן נציג מיוחד של מזכ"ל האו"ם והמתאם ההומניטרי של אפגניסטן. "אנחנו לא רוצים להפוך לממשלה חלופית לאפגניסטן, אבל חשוב לתמוך במערכות ולא לאבד את ההישגים שנעשו בשנים קודמות". 

הכלכלה התכווצה בלפחות 40%

הכלכלה האפגנית התכווצה בלפחות 40% מאז השתלטות הטליבאן באוגוסט. ארה"ב הקפיאה כ־9 מיליארד דולר בנכסי הבנק האפגני המרכזי והסנקציות שיתקו את מערכת הבנקאות של המדינה. מעסיקים רבים, בייחוד בסקטור הציבורי, לא קיבלו שכר כבר חודשים, בזמן שמחירי סחורות יסודיות זינקו, והמטבע המקומי, האפגני, איבד רבע מערכו אל מול הדולר.

כתוצאה מזה, האפגנים עומדים מול מה שתוכנית המזון העולמית כינתה "מפולת של רעב ועוני". חצי מהמדינה נמצאת על סף רעב, על־פי האו"ם.

תורמים בינלאומיים כבר נתנו יותר ממיליארד דולר מאז השתלטות הטליבאן לקיום צרכים בסיסיים עד סוף 2021, כולל אספקת מזון ל-7 מיליון איש בנובמבר. ל־2022, האו"ם ישיק בקשה לגיוס 4.4 מיליארד דולר, תוכנית גיוס הכספים הגדולה ביותר של האו"ם אי־פעם למדינה כלשהי, לכיסוי הוצאות מזון, מחסה, וצרכים בסיסיים אחרים לשמירה על חיי האוכלוסייה. מדובר ברמת הסיוע הכלכלי הדומה בערך למה שקיבלה אפגניסטן ב־2020.

על־מנת לעשות מעבר להצלת חיים ובניית פרנסות מחדש, יהיה צורך בעוד 3.6 מיליארד דולר בשנה הבאה, אמר אלקברוב. הכסף הזה ישמור על בתי הספר ובתי החולים פתוחים ועל כך שהצוותים בהם יקבלו שכר. כמו כן, התוכנית תחלק סיוע לחברות קטנות ולחוואים. כ־30 אלף איש כבר מקבלים כ־5 דולר ביום כשכר על ניקוי תעלות השקיה במחוז המערבי הראט. האו"ם גם נתן 230 דולר במזומן לכמה משפחות עניות במיוחד. 

הקהילייה הבינלאומית עובדת על דרך לתעל 1.2 מיליארד דולר שהבנק העולמי הוציא כל שנה באפגניסטן, וכ־280 מיליון דולר מזה כבר מיועד לסוכנויות או"ם שונות. 

למנוע בריחה המונית של פליטים

אלקברוב אמר כי החייאת הפעילות הכלכלית תכניס מידה של ביטחון לגבי העתיד ותמנע בריחה המונית של פליטים מהמדינה. המדינות השכנות לאפגניסטן ומדינות באירופה חוששות שקריסה גמורה של הכלכלה עלולה לדחוף מיליוני אנשים מיואשים לחצות את הגבולות.

לעזור לאפגנים רגילים בלי להעביר כסף ומשאבים לכיסים של הטליבאן עשוי להתגלות כאתגר. הטליבאן התנגד לטיפול בחששות זכויות האדם של הקהילייה הבינלאומית, ולרוב הבנות אחרי הגיל של כיתה ו' אסור ללמוד בבית הספר. כמו כן, לרוב הנשים אסור לצאת לעבודה.

יותר מ־130 אנשים וישויות של הטליבאן נתונים לסנקציות טרור של האו"ם. בנוסף, רשת חקאני, ענף חזק של הטליבאן בראשות שר הפנים סיראג'ודין חקאני, הוגדרה ארגון טרור על־ידי ארה"ב.

משרד האוצר האמריקאי הסיר השבוע כמה סנקציות על־מנת לעזור לסיוע לזרום יותר בחופשיות, כולל סקטור החינוך ותשלום לעובדי ציבור אפגנים. הצעת החלטה של האו"ם שאומצה ביום רביעי מספקת מידה מסוימת של הקלה בסנקציות ל"סיוע הומניטרי ופעילויות אחרות התומכות בצרכים אנושיים בסיסיים".

פקיד אמריקאי בכיר אמר כי המצב ההומניטרי באפגניסטן הוא "מוקד גדול מאוד של קביעת המדיניות האמריקאית". הפקיד הוסיף כי מטרת הצעדים החוקיים באו"ם ובמשרד האוצר האמריקאי הייתה "להוריד את האזיקים מהארגונים ההומניטריים העובדים באפגניסטן" ולתת יותר ביטחון לבנקים בינלאומיים פרטיים שיש להם מעורבות פיננסית במדינה. 

אי־אפשר לעקוף את הטליבאן לגמרי

עם זאת, בטליבאן רוצים יותר. 

"המשך הסנקציות על אפגניסטן אינו מגן על זכויות האדם אלא מעניש את האנשים הפשוטים", צייץ סוהאיל שאהין, השגריר המיועד של הטליבאן לאו"ם.

בפועל, אי־אפשר לעקוף את הטליבאן לגמרי. ארגוני סיוע, פקידי או"ם ודיפלומטים מערביים פוגשים חברי ממשלה של הטליבאן באופן שגרתי. יוזמה מהעת האחרונה של האו"ם להטיס כסף מזומן למדינה לתשלום על עבודה הומניטרית הייתה צריכה להיעשות בתיאום עם הטליבאן. ארה"ב בוחנת דרכים לעבוד עם דיפלומטים בקאבול שאינם שייכים לארגון.

הממשלה בניהול הטליבאן הגדילה את הכנסותיה, ממכס וממסים אחרים שהיא מטילה, לכ־3 מיליון דולר ביום, אמר פקיד של הטליבאן, וזה מאפשר לה לשלם את המשכורות של חלק מעובדי הממשלה. כעת מכין הממשל תקציב שנתי לאפגניסטן שאינו כולל סיוע זר בפעם הראשונה מזה 20 שנה.

אפגניסטן חייבת יותר מ־100 מיליון דולר למדינות שכנות באסיה ולאיראן תמורת אספקת חשמל, שאם תיפסק, תותיר ערים באפגניסטן בחורף הקרוב ללא חשמל.

העדיפות העיקרית של הטליבאן היא לגרום להפשרת הרזרבות של הבנק המרכזי המוחזקות במדינות זרות. עם זאת, הכסף הזה, שרובו מוחזק בארה"ב, נעול רובו בליטיגציה לאחר שמשפחות של קורבנות התקפות 9 בספטמבר 2001 תבעו את המדינה. הפקיד האמריקאי אמר כי בהתחשב בהליכים המשפטיים, "אין כפתור קסמים של הרשות המבצעת שאנחנו יכולים ללחוץ עליו וישחרר את הרזרבות האלה".