בורסות עולם | סיקור שוטף

ראלי סנטה קלאוס בניו יורק: ריביאן מזנקת, איירון סורס וטאבולה נופלות

S&P500 ונאסד"ק עלו ב-1.3%• AMD זינקה במעל ל-5%, אנבידיה ב-4% • ירידות חדות לביונדווקס ופלוריסטם הישראליות, גם איירון סורס וטאבולה נפלו • מחירי הנפט מזנקים • נעילה ירוקה בבורסות אירופה • בורסת לונדון לא פועלת היום ומחר

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:02

שבוע המסחר האחרון של השנה נפתח בשווקים הגלובליים באווירה חיובית, והמדדים בוול סטריט סיימו את הערב בעליות שערים - כאשר מדד S&P500 הגיע שוב לשיא חדש (ה-69 לשנה זו) לאחר שהתקדם בקרוב ל-1.4%. הנאסד"ק גם עלה בשיעור דומה, דאו ג'ונס הוסיף כמעט 1%.

מי שבלטו במיוחד הערב הן מניות הטכנולוגיה, בהן יצרניות הרכב החשמלי טסלה , ריביאן  ולוסיד , אך הכוכבות הגדולות היו AMD  ואנבידיה  שעלו ב-5.6% ו-4.4% בהתאמה. גם מטא (פייסבוק) , אפל  ומיקרוסופט  עלו. אמזון  לא הייתה חלק מהמומנטום החיובי והשילה קרוב ל-1%.

מי שבלטו לשלילה הן חברות ה"חזרה לשגרה", בראשן חברות הקרוזים והמלונות. נורווג'יאן קרוז  ירדה ב-2.5% וגם קרניבל , רויאל קריביאן , לאס וגאס סנדס , וויין ריזורטס  ו-MGM ריזורטס  איבדו גובה. גם עליבאבא, זום, ביוג'ן ומודרנה נחלשו.

בקרב המניות הישראליות נרשמו ירידות חדות מאות לפלוריסטם  וביונדווקס  שהשילו 17% ו-16% בהתאמה, וגם טאבולה , איירון סורס , למונייד , אורמד והיפו נסוגו. בצד השני, בלטו לטובה אייסקיור מדיקל, נובה , אופקו, קורנית ופרטנר.

בזירת המסחר בנפט הגולמי גם נרשמו עליות הערב. נפט WTI עלה ב-2.5% ונסחר תמורת 75.6 דולר לחבית. הברנט קפץ 3.2% למחיר של 78.2 דולר לחבית. הזהב יציב, וחוזה למסירה בפברואר ננעל ללא שינוי על 1,812 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו ניכרת יציבות יחסית, כשהביטקוין נסחר סביב 51 אלף דולר והאת'ר סביב 4,080 דולר.

21:55

המומנטום החיובי בבורסות ניו יורק נמשך, וגם בשוק הנפט המסכים ירוקים כשנפט WTI עולה ב-2.3% והברנט מזנק ב-3% לרמת מחיר של 78.1 דולר לחבית. התשואות על האג"ח הממשלתיות נחלשות קלות, התשואה על האיגרת ל-10 שנים עומדת על 1.48%.

מניות הטכנולוגיה ממשיכות לבלוט לטובה, וגם חברת הרכב החשמלי ריביאן מצטרפת עם זינוק של כ-10%, בעוד שטסלה מתחזקת ב-3.7%.

פלוריסטם וביונדווקס בולטות בקרב הישראליות עם ירידות חדות, וכך גם טאבולה, איירון סורס, למונייד, אורמד והיפו. 

בשוק הקריפטו האווירה חיובית גם היא, והביטקוין נסחר סביב 51.5 אלף דולר.

20:35

העליות בוול סטריט נמשכות, כשנאסד"ק עולה ב-1.2%, S&P500 ב-1.1% ודאו ג'ונס ב-0.7%.

ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות לבלוט ובראשן AMD שמטפסת כבר ב-5%, אחריה טסלה שמוסיפה 4% ואנבידיה שעולה ב-3.8%. גם אפל , מיקרוסופט  ואינטל  מתחזקות אך בשיעורים מתונים. מנגד, חברות התעופה, הקרוזים והמלונות ממשיכות לאבד גובה וכך גם מניית זום  שנחלשת ב-2.5%.

18:45

המסחר באירופה ננעל בעליות שערים. מדד דאקס עלה ב-0.5%, קאק ב-0.7%, אמסטרדם בקרוב ל-0.9%.

בקרב הישראליות בוול סטריט המגמה מעורבת. איירון סורס  נופלת ב-8.5%, ביונדווקס ב-17% וטאבולה ב-7.7%. מנגד אייסקיור, רי וקורנית דיגיטל  מתחזקות, וגם נובה שמזנקת כבר ב-6%.

18:10

העליות בוול סטריט מתחזקות, כשכעת נאסד"ק ממריא ב-1.1%, S&P500 ב-0.9% ודאו ג'ונס ב-0.6%. מחירי הנפט מצטרפים לאווירת החג בשווקים ומזנקים בכ-3%, כשהברנט עומד על 78.4 דולר לחבית.

מניות הטכנולוגיה הגדולות מובילות את העליות במדדים המרכזיים. טסלה  ואנבידיה  מוסיפות כ-3.7%, AMD  מתחזקת ב-3.5% ומטא פלטפורמס (פייסבוק)  ב-3%. מנגד, מודרנה  נחלשת בכ-2% וגם חברות הקרוזים ממשיכות לאבד גובה.

אייסקיור מדיקל  ממשיכה לרכז עניין והיא קופצת בקרוב ל-15%, REE  מצטרפת עם עלייה של 7.5% וגם נובה , אופקו הלת' , פרטנר  ואלוט  מתחזקות.

בשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב התשואות נחלשות קלות, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים יורדת ב-2 נקודות בסיס ל-1.47%.

16:32

פתיחה ירוקה בבורסות ארה"ב, לאחר חופשת חג המולד ביום שישי האחרון. נאסד"ק ו-S&P500 עולים בכ-0.4%, דאו בכ-0.3%.

מניות החזרה לשגרה שוב מראות חולשה קלה. חברת הקרוזים קרניבל  נחלשת בקרוב ל-5% וגם נורוויג'יאן קרוז ליין  וחברות התעופה יונייטד, אמריקן איירליינס , סאות'ווסט  ודלתא  יורדות.

מניית אייסקיור, שבולטת גם בתל אביב, מזנקת בשיעור דו ספרתי על אף שלא פרסמה דיווח משמעותי בימים האחרונים. מנגד, ביונדווקס  הישראלית אף היא מאבדת כ-15% וגם פלוריסטם  וטאבולה מאבדות גובה.

16:00

החוזים העתידיים ממשיכים לאותת על עליות בפתיחת המסחר בארה"ב בעוד כחצי שעה, וגם באירופה המסכים ירוקים בבורסות שפועלות היום. דאקס וקאק עולים ב-0.4%, כשמניית חברת הפארמה מרק בולטת בפרנקפורט עם עלייה של 1.6%.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות מתונות והביטקוין נע סביב 51.3 אלף דולר. האת'ר נסחר תמורת 4,092 דולר, עלייה של כ-1% בהשוואה לאתמול.

בשוק הסחורות המגמה מעורבת. נפט WTI נחלש ב-0.4% ל-73.4 דולר לחבית, ואילו הברנט מתייקר ב-0.6% למחיר של 76.2 דולר לחבית.

14:00

החוזים על הנפט נסחרים בירידות של עד 1.3%. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, מציין בסקירתו השבועית כי "קבוצת OPEC+ צפויה להגדיל את תפוקת הנפט בינואר, בהתאם להחלטה שהתקבלה. במידה והתפשטות וריאנט האומיקרון תביא להידוק מגבלות ניכר נוסף, אשר יפחית את הביקושים לאנרגיה ויערער את יציבות השוק סביב רמת המחירים הנוכחית, היא עלולה לבטל את ההחלטה להגדלה נוספת של הייצור בראשית 2022".

"ארגון ה-IEA מעריך כי הידוק המגבלות באירופה צפוי להביא לעודף היצע בשוק בשנת 2022, זאת בהתבסס, ככל הנראה, על מתן משקל משמעותי לעליית התחלואה הנובעת מהתפשטות וריאנט אומיקרון של נגיף הקורונה ולהחרפת המגבלות". 

12:05

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמת מגמה מעורבת עם נטייה לעליות.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "המעגל האינפלציוני במשק האמריקאי של הביקושים שמובילים לעליות מחירים ומזינים עלייה בשכר מתרחב. המשך עליית מחירים בקצב גבוה מאיימת בסופו של דבר לשחוק כוח הקנייה של הצרכנים ולפגוע בצמיחה. לא נראה שהצמצום במדיניות המוניטארית המתוכנן בשנה הקרובה על ידי ה- FED מספיק כדי לבלום מנגנון התרחבות האינפלציה. ידרשו, להערכתנו, צעדים נחרצים יותר".

10:05

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות קלות, בעת שהסוחרים ממשיכים לעקוב אחרי הדיווחים על התפשטות האומיקרון. בורסת לונדון לא פועלת היום ומחר, עקב חופשת חג המולד.

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמת מגמה מעורבת.

בטוקיו הסתיים יום המסחר בירידה של כ-0.4% במדד הניקיי.

07:50

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה קלה ואילו בורסת שנחאי עולה קלות. באוסטרליה והונג קונג לא מתקיים היום מסחר. 

במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמת יציבות עם נטייה לעליות.

גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, מציין בסקירתו השבועית כי "ככל שעוברים הימים, המחקרים שיוצאים מאותתים באופן ברור שאומיקרון הוא אמנם מאוד מדבק וככל הנראה יעילות החיסונים מולו נמוכה יותר, אך עם זאת המחלה שהוא מייצר היא מאוד קלה. האמת? זה בדיוק מה שהביולוגיה האבולוציונית מרמזת לנו שבסופו של דבר יקרה, וירוס מדבק יותר אך הרבה פחות קטלני. במובן הזה, אומיקרון עשוי לאותת על סוף שלב המגיפה ומעבר לשלב האנדמי (שייתכן וכבר עברו אליו מזמן). ואם זה לא מספיק אופטימי, עכשיו גם הטיפולים עוברים למרכז הבמה וזאת אחרי שה- FDA אישר (היתר חירום) את הכדורים האנטי-ויראליים של פייזר ומרק שבהחלט נראים כמו גורמים שמשנים את חוקי המשחק".

כעת, הוא כותב, "כל שנותר הוא לקבל עוד אישורים (דרך מחקרים) על כך שהמחלה מאומיקרון באמת קלה, מה שיאפשר לממשלות - שלהן באופן טבעי קשה לשנות תפיסה כל כך מהר - לשנות גישה להתחיל לחיות לצד הווירוס, שלא נראה שהולך לשום מקום לעוד הרבה מאוד שנים. אם אכן תרחיש זה יתממש אז מדובר כאן על התפוגגות של אחד מהסיכונים המשמעותיים ביותר לפעילות הכלכלית העולמית. עם זאת, במקרה כזה חייבים לקחת בחשבון כי ייתכן והבנקים המרכזיים יפעלו לצמצום המדיניות המוניטארית בצורה יותר אגרסיבית מה שיגדיל עוד יותר את הסיכונים סביב שוק המניות , שבכל מקרה נמצא בפתחה של השנה החדשה בנקודה רגישה במיוחד".

גם במסחר בחוזים על הנפט המגמה מעורבת. חוזה על נפט מסוג ברנט עולה קלות ומנגד חוזה לפברואר על נפט מסוג WTI רושם ירידה של 0.8% ל-73.2 דולר לחבית.

הזהב רושם ירידה קלה.

בשוק הקריפטו רושם הביטקוין עלייה של 1.1% לכ-51 אלף דולר. זאת לאחר שאתמול נחלש ונסחר סביב 49.8 אלף דולר. האת'ר בירידה קלה סביב 4,070 דולר.