מכסות הביצים: פשרות מעטות, פערים גדולים

עדיין אין הסכמות בין חברי הכנסת, נציגי משרד החקלאות ונציגי המגדלים בנוגע לגובה מכסות הביצים ל-2022 וחלוקתן בין מגדלים חדשים לוותיקים • עד כה, בוועדת הכלכלה הגיעו להסכמות בנושאי מכסות לבתי ספר חקלאיים, אפשרות לשיתוף פעולה בין חקלאים, ותוספת זמנית ל"זמן המת" במעבר בין לולים ישנים לחדשים • למכסות הביצים המותרות למגדלים נוספו עוד 50 מיליון ביצים בשנה - מדובר על פחות מ-10% ממה שהממשלה מעוניינת בו

ביצים / צילום: אורית דיל
ביצים / צילום: אורית דיל

בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון נערך אתמול (ב') דיון סוער בנושא הגדלת מכסות הביצים המותרות למגדלים. הממשלה מעוניינת להגדיל אותן ב-615 מיליון ביצים בשנה כדי להימנע ממחסורים כתוצאה משפעת העופות, וחברי הכנסת של השדולה החקלאית מעדיפים דווקא את היבוא כדי לא לפגוע בתכנון הריכוזי של ענף הביצים בישראל. הדיון, שארך מעל שעתיים וכלל פער אידיאולוגי משמעותי וחילופי האשמות הדדיים, הסתיים בהזמנה של ביטון למו"מ בלשכתו בין חברי הכנסת הניצים, שהסתיים זמן קצר לפני תחילת הישיבה היום בצהריים.

ח"כ ביטון אמר בפתח הישיבה: "התחלנו אתמול את הדיון בוועדה ומאז התקדמנו, במהלך הלילה והבוקר כינסתי בחדרי את נציגי משרד החקלאות ואת נציגי המגדלים כדי לנסות להגיע להסכמות. אני שמח לבשר שיש עבודה יסודית והתקדמות רבה. כדי לא לעכב את עבודת הוועדה נחל לדון בסעיפים המוסכמים ונצביע עליהם. חובתנו להביא את התקנות האלה במהירות האפשרית ואנחנו במרוץ נגד הזמן. אני גאה במגדלים ובמשרד החקלאות שהתפשרו. המו"מ התקיים ישירות מול משרד החקלאות כשהאוצר ייתן תמיכה ויעבוד מול משרד החקלאות בנפרד".

עם זאת, הסעיפים שהוסכמו אינם כוללים את עיקרי המחלוקת: גובה מכסות הביצים ל-2022 וחלוקתן בין מגדלים חדשים לוותיקים. הסעיפים בהסכמה עוסקים בענייני הגדרות, פרוצדורה, מכסות לבתי ספר חקלאיים, אפשרות לשיתוף פעולה בין חקלאים, ותוספת זמנית ל"זמן המת" במעבר בין לולים ישנים לחדשים. התוספת האחרונה היא המשמעותית ביותר, של 50 מיליון ביצים בשנה, אך עדיין מדובר על פחות מ-10% ממה שהממשלה מעוניינת בו.

במקביל, התקיימה הפגנת חקלאים מול הכנסת. יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר ש"אנחנו מפגינים כאן היום, מול הכנסת בכדי להעביר מסר לממשלת ישראל: רפורמה בחקלאות רק בהסכמה! אנו לא ניתן יד למצב בו שממשלת ישראל תפקיר את הפרנסה של 3500 מגדלי הביצים שיושבים ברובם בגבול לבנון ותגרום במו ידה לסגירה של אלפי משקים חקלאיים בענף ההטלה. אנחנו לא נחליף מקצוע ולא נעלה על המריצות!".