המחירים צונחים: 7 שמפניות משובחות ומשתלמות לשנה החדשה

הישראלים למדו לשתות שמפניה אמיתית מצרפת, והמחירים הנמוכים מאי פעם יוצרים מחסור של ממש על המדפים • רגע לפני הסילבסטר ונובי גוד, אלה השמפניות שכדאי לחפש - לפני שייגמרו

שמפניות לשנה החדשה / צילום: Shutterstock
שמפניות לשנה החדשה / צילום: Shutterstock

שבת בצהריים, וערב רב של צעירים כחושים ומזוקנים - נו, היפסטרים - גודשים את מדרכות חנות ובר היין "בוסר" שבגן החשמל התל אביבי בואך פלורנטין. עד לפני כמה שנים סטודנטים כמותם, מהפקולטות למדעי הרוח, החברה, האמנויות והדשא של האוניברסיטה, היו מתחרים במציאת בקבוקים זולים ככל האפשר - ולעזאזל עם הטעם.

כיום מקביליהם בני דור ה-Z לוגמים שמפניית מגדלים מכוסות קריסטל על ספסלי רחוב בעיר העברית הראשונה כאילו היו פרדיננד ואימלדה מרקוס או לכל הפחות חואן ואוויטה פרון (ואף מילה על נשות מנהיגינו-שלנו).

בישראל הסוציאליסטית והצדקנית של מפא"י, שמפניה צרפתית הייתה חזיון תעתועים ובלהות. 45 שנה אחרי המהפך - וכמות היין המבעבע שמגיע לישראל מחבל שמפאן מכפילה את עצמה מדי שנה כבר חצי עשור. מסעדות שף ברחבי הארץ מגישות כוסות שמפניה בכמות שלא תבייש ברז בירה; דרי בתים מטים לנפול בחיפה פותחים בקבוקי בלאן דה בלאן - ובועות קטנות, כשרות וקרמיות, בניחוח לחם קלוי ותפוחים, מעקצצות לשונות בחתונות צהרי שישי. לא משנה מאיזו עדה.

כך שכבר עשרה ימים לפני ערב השנה החדשה ונובי גוד, מדפי השמפניה בחנויות היין הראו סימני מצוקה ומחסור. "בעיות שילוח בקורונה, ביקוש ענק בנתניה, חיפה ותל אביב ובמסעדות - וגם ירידת מחירים, יצרו יחד סערת שמפניה מושלמת", אומר יבואן שמפניה גדול.

בשנה החולפת נוצרה בתחום קטגוריה חדשה, גם לאור התחזקות השקל, של שמפניות במחיר של כ-150 שקל (לבקבוקים שלפני כמה שנים עלו 250-200 שקל ויותר). שנייה לפני מסיבות 2022: שבע שמפניות משתלמות לפתוח איתן את השנה החדשה.

ברטל NV - בית שמפניה קטן וחדש יחסית בארץ, שמציע תמורה מצויינת למחיר. במבצעים בחנויות אונליין המחיר יורד אפילו ל-119 שקל (עוד מתחרים בקטגוריית המחיר של 120-130 שקל: אלכסנדר בונה החביבה ואנרי גואט, שמפצה על נראותה הצ׳יפונית בטעם מפתיע לטובה).

ברטל ממוקם בקוט דה בר, בנקודה הדרומית ביותר בחבל שמפאן. ברוט NV מתבסס ברובו על ענבי פינו נואר אדומים (88%) הוא נח במכלים ועל השמרים שנתיים לפני שמבוקבק. כל אלו מעניקים לו חומציות גבוהה יחסית וניחוחות מפתיעים של פירות הדר וסיגליות. בשלוש מילים: צעיר ולא פראייר. 159 שקל.

7 שמפניות משובחות ומשתלמות לשנה החדש / צילום: יח''צ, יח''צ חו''ל, גל אסא, אסף לוי
 7 שמפניות משובחות ומשתלמות לשנה החדש / צילום: יח''צ, יח''צ חו''ל, גל אסא, אסף לוי

גרואה ברוט ורוזה NV - בית השמפניה המשפחתי והבוטיקי מייצר שמפניות שמתבססות לרוב על ענבי שרדונה וכן על ענבי ארבאן אנדמיים לשמפאן.

שמפניית ברוט NV הרעננה נמכרת ב"דלי וינו" (שמצדיקה נסיעה מיוחדת לעיר ימים שבפולג. בי נשבעתי) ב-159 שקל מוצדקים - והטבות לחברי מועדון אף מוזילות קמעה את מחירה.

בדרגת המחיר שמעליה, גרואה רוזה NV היא אחת מהשמפניות הוורודות הטובות בישראל, שניחנת בקלילות אלגנטית ומינרליות שמזכירה יינות פאר ורודים מפרובאנס בניחוח נעים של שמרים (וחבושים מבושלים. הנה, אמרתי את זה). בקיצור: הצגה. 219 שקל לפני הטבות. להשיג ב"דלי וינו", מרכז פיאנו, נתניה. 
 

דובאל לרואה ברוט NV - בית בוטיקי ונהדר שזכור לטוב לטסי מחלקת העסקים של סוויס, שעל סיפונה כיכב במשך שנים, ואולי עדיין. שמפניית ברוט NV נהנית מפרחוניות מודגשת וגוף בינוני, שמקורה בענבי פינו נואר אדומים. תמורה מעולה לכסף, שעושה בית ספר גם לשמפניות יקרות בהרבה. 149 שקל עד סוף השנה. 

פומרי סילבר כשרה - פומרי היה בית שמפניה ענק באמצע המאה ה-20. קשיים מכל מיני סוגים הביאו למכירת חלק ארי מכרמיו והוא רזה מאוד בהיקפו, אך נותר שרמנטי כתמיד.

מהמבחר שמגיע לארץ מצטיינת, לא יאמן, דווקא שמפניית הסילבר הכשרה לפסח - ששומרת על חתימת הטעם הנהדרת של הבית עם טעמי בריוש מודגשים. מחירה מגיע, אם מתמקחים קצת במעדניות שוק לווינסקי שבו היא מככבת, לכ-160 שקל (למשל מעדניית ארדיטי ברחוב נחלת בנימין 91 בתל אביב). חביב, ולא רק לחובבי נוסטלגיה. 

רונאר ברוט NV - כמו במיטב מסעדות המישלן של צרפת, בית הפאר של תאגיד lvmh הפך תוך שנתיים לשם נרדף לשמפניית מסעדות-שף בתל אביב, בזכות ולא בחסד.
פייבוריטית אישית בזכות הרעננות, המורכבות והאיזון המושלם בטעם - ולא פחות חשוב: בזכות הטיפול המיומן של היבואנים, אספיריט, שמייבאים ומאכסנים אותה בקירור ובתנאים מעולים שמבטיחים את איכות היין. שווה כל שקל מ-219 שקליה. 

ניקולה פויאט אקסלוסיב - מהבתים הגדולים בצרפת, שעשו השנה עלייה בזכות היבואנים המוערכים "ספיריט קיורייטור" - תו תקן לתעשיית השמפניה הצרפתית. נהנית מגוף יחסית קל ומביטוי מודגש של ענבי פינו מונייה הפירותיים. מצוין. 209 שקל. 

טטינז׳ה ברוט NV - בית שמפניה משפחתי שמגיע ארצה בחסות פלאם - משפחת יין מפוארת לא פחות. ברוט NV ניחן באלגנטיות מרשימה ובשילוב ניחוחות פרחוניים ומאפים קלויים. מחירו במבצעים יורד לפחות מ-189 שקל. להשיג בין השאר ברשת מנו וינו ובדליקטסן של r2m.