"התייקרות חומרי הגלם": האם הנימוק של אסם תומך במציאות?

בטענה של "התייקרויות גלובליות חריפות", אסם הכריזה על העלאת מחירים של בין 3% ל-7% במגוון רחב של מוצריה • האם הנימוקים שלה באמת מחזיקים מים? כן, לפחות בעניין החיטה והקפה

פסטה של אסם / צילום: גלובס
פסטה של אסם / צילום: גלובס

ההכרזה של אסם על העלאת מחירים של בין 3% ל-7% במגוון רחב של מוצריה נעשתה בנימוק של "התייקרויות גלובליות חריפות". כחיזוק למהלך שלה, הביאה החברה רשימה של חומרי גלם שמחירם עלה. אך האם הטענה שלה באמת מחזיקה מים, והתייקרות של מוצרי הגלם מצדיקה את העלאות המחירים?

חומר הגלם הראשי הנדרש לייצור מגוון ממוצרי אסם הוא חיטת דורום, המכונה גם "חיטת פסטה" בשל הפופולריות שלה בהכנת פסטה בכל העולם. קנדה, שאחראית על שני שלישים מהסחר העולמי, נאלצה לחתוך יצור ב-50% בגלל בצורת. טורקיה, שמייצאת פסטה, אפשרה עלייה של הרכב הפסטה ה"פשוטה" מ-30% ל-100%, כי פשוט אין דורום. מחירי החוזים העתידיים של דורום עלו יותר מפי 2 בחצי שנה האחרונה. כלומר - הנתונים קשים אף יותר ממה שאסם מתארת.

הערכה מוגזמת במחירי השינוע

גם מחיר פולי הקפה מסוג ערביקה, מהנפוצים בעולם, עלו ביותר מפי 2 בשנה האחרונה. זאת אפילו יותר מאשר הדיווח של אסם על עלייה של 80%. אנחנו אמנם עדיין לא מגיעים לרמת המחירים של "משבר הקפה" ב-2011, אך העלייה מורגשת.

אסם מפרסמים הערכה שמרנית גם לגבי מחירי שמן הבישול, שמחירו עלה בכ-80% בשנה האחרונה, מעל ה-65% המדווח. דבר זה הוביל לדיווחים על תופעה חדשה בארה"ב של גניבת שמן ממסעדות.

עם זאת, לא כל ההערכות של אסם כה שמרניות ביחס למציאות: מחירי חומרי האריזה עלו בכ-25%, ומחירי הנייר והמוצרים הנלווים עלו בכ-45% בשנה האחרונה. פחות מאשר ה-50% שאסם מדווחים. גם מחירי השינוע ממזרח אסיה לים התיכון עלו בשנה האחרונה ב-330%, פחות מאשר מה שנטען באסם (בין 400% ל-800%). בנתיב הסחר העולמי העיקרי (אסיה לצפון אמריקה) המחירים בהחלט עלו ב-800% ואף מעבר לכך, אך אנו לא נמצאים בנתיב זה.

כל המחירים הללו הם ממוצעים והערכות של מחירים ברמה העולמית, ובהחלט ייתכן שהחוזים הספציפיים שאסם מחויבת אליהם שונים מהממוצעים האלה למטה או למעלה. אך בסך הכל, יש צדק בנימוק של אסם לפיו המחירים העולמיים בעלייה ניכרת.