יו"ר ועדת הכלכלה: "היצרניות ברווחים עצומים, הן נדרשות לגלות הוגנות לצרכנים"

"כל הצהרה פומבית שכזו של העלאת מחירים צריכה להיבחן לעומק ולוודא שאינה פתיחה של תזמורת באותו ענף", אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון • בינתיים, במשרד האוצר ובמשרד הכלכלה נמנעים מלהתבטא בנוגע להכרזת אסם על העלאת מחירים

ח''כ מיכאל ביטון, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח''כ מיכאל ביטון, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בזמן שבמשרד האוצר ומשרד הכלכלה נמנעו מלהתבטא במהלך היום בעקבות הכרזת אסם על העלאת מחירים למרות הפניות אליהם, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, הודיע שיקיים דיון בנושא יוקר המחיה. ח"כ ביטון אמר לגלובס כי "ועדת הכלכלה בראשותי לקחה על עצמה להילחם ביוקר המחיה, נעמוד על כך שכל הגופים הרלוונטים עושים עבודתם - המועצה לצרכנות, הרשות להגנת הצרכן וכמובן רשות התחרות שנדרשת להפעיל את כל הסמכויות שקיבלה מהמחוקק - החל מחקירות ועד קנסות וכתבי אישום במידה ויידרש".

ביטון התייחס להצהרת אסם מהבוקר (ג') ואמר "כל הצהרה פומבית שכזו של העלאת מחירים צריכה להיבחן לעומק ולוודא שאינה פתיחה של תזמורת באותו ענף להעלאת מחירים. מחאת הקוטג' של שנת 2011 הוכיחה שלצרכנים כוח עצום, זו צריכה להיות בחירה צרכנית נרחבת לא לתת יד להעלאת מחירים. אם הציבור מראה את כוחו - החברות היצרניות וגם רשתות השיווק מורידות מחירים ועדיין מרוויחות".

ביטון, שעוסק בנושא יוקר המחיה מאז כניסתו לתפקיד לפני חצי שנה, מתח ביקורת על כך שהחברות הגדולות יכולות ונדרשות לגלות הוגנות מול הצרכנים. "אסם סיפרה כי העליות במחירים הן בעקבות שינויי שוק כדוגמת עלויות השינוע בשוק - נכון, יש שינויים במחירי השוק ובכל זאת - היצרניות באחוזי רווח עצומים והן יכולות ונדרשות לגלות הוגנות כלפי הצרכנים שלהם - אם הן לא הבינו זאת תחילה יש לציבור את הכוח לגרום להן להבין זאת".

ביטון גם פנה לרשתות השיווק ולציבור הקונים כדי לפעול נכון במציאות של העלאת מחירים. "יתרה מכך - רשתות השיווק נדרשות ליצירתיות, פסטה כזו או אחרת אינה היחידה- אפשר לחזק יצרנים קטנים, אפשר לייבא, אפשר לבחור ברשת אחרת שלא מעלה מחירים", אמר לגלובס.

בהודעת חברת אסם שפורסמה הבוקר נכתב כי מחירי המוצרים יעלו בתחילת חודש פברואר בשיעור ממוצע של 4.6%, בעקבות "התייקרויות גלובליות חריפות בחומרי הגלם, האריזות ועלויות השימוע. בחומרי הגלם וחומרי האריזה מדובר בעליות ריאליות של עשרות אחוזים, ועלויות ההובלה האמירו בשיעורים של בין 400% ל-800%".

עוד נכתב בהודעה כי "לצערנו, המגמה ממשיכה והשלכותיה מסתכמות בעלויות חסרות תקדים בהיקפן, גם בניכוי השפעת שערי החליפין. לאחר שנקטנו כל מהלך אפשרי וספגנו את ההתייקרויות במשך תקופה ארוכה, אנו נאלצים לבצע עדכון שמפצה באופן חלקי בלבד על התייקרויות התשומות".