מנדלבליט החליט על הגשת כתב אישום נגד אירונאוטיקס ונושאי משרה בחברה

לגלובס נודע כי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כבר הגיעה להסכמות עקרוניות עם אירונאוטיקס על חתימה על הסדר טיעון מקל הכולל תשלום קנס ועבודות שירות בלבד, אולם עקב התנגדות החברה להסדר, התיק המתין על שולחנו של היועמ"ש להכרעה במשך תקופה ממושכת

אירונאוטיקס / צילום: יח''צ
אירונאוטיקס / צילום: יח''צ

לאחר התלבטות של שנה וחצי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט רגע לפני תום כהונתו להגיש כתב אישום נגד חברת אירונאוטיקס ונושאי משרה בחברה.

על פרטי החשדות שכעת יהפכו לכתב אישום מוטל צו איסור גורף. עם זאת פרסמנו בגלובס לפני כחצי שנה כי תיק פרשת אירונאוטיקס ממתין על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר מאמצע 2020. לגלובס נודע כי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כבר הגיעה להסכמות עקרוניות עם חברת אירונאוטיקס על חתימה על הסדר טיעון מקל הכולל תשלום קנס ועבודות שירות בלבד, אולם עקב התנגדות החברה להסדר, התיק המתין על שולחנו של היועמ"ש להכרעה במשך תקופה ממושכת.

לגלובס נודע כי העיכוב נבע מחשש של היועמ"ש כי ניהול ההליך יגרום לפגיעה מדינית משמעותית למדינת ישראל במסגרת ניהול המשפט והבאת עדים מחו"ל כדי לבסס את טענת החברה לאכיפה בררנית.

אירונאוטיקס היא חברה ביטחונית ישראלית, שמייצרת פתרונות מודיעיניים מבוססי מערכות בלתי מאוישות (כגון מל"טים). אירונאוטיקס פועלת מיבנה ומנכ"ל החברה כיום (שאינו מעורב בפרשה) הוא משה אלעזר, שכיהן קודם לכן בתפקיד בכיר ברפאל.

רפאל היא אחת מבעלות המניות כיום באירונאוטיקס. רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו רכשו לפני כשנתיים את החברה בעסקה של 850 מיליון שקל, מספר חודשים לאחר שהציעו לרכוש אותה בשווי נמוך יותר אך נדחו. רפאל וסטולרו מחזיקים כל אחד ב-50% ממניות אירונאוטיקס.

הרכישה בוצעה כשנתיים לאחר שהונפקה לראשונה בבורסה בתל אביב לפי שווי גבוה יותר, של כמיליארד שקל. אולם, מניית אירונאוטיקס איבדה גובה לאחר ההנפקה בעקבות הרעה בתוצאות והסתבכות בפרשה ביטחונית במדינה זרה. לאחר שמספר גופים התעניינו ברכישתה, היא נמכרה כאמור לרפאל וסטולרו ונמחקה מהמסחר בבורסה בתל אביב.

מרפאל נמסר בתגובה כי "כתב האישום מתייחס לאירועים שהתרחשו על ידי נושאי משרה בחברה זמן רב לפני רכישת החברה על ידי רפאל, ואין לנושאי המשרה כיום כל מעורבות בפרשה". 

תגובת ב"כ הנאשמים, עוה"ד נתי שמחוני ואסף קליין: "קיבלנו, בצער רב, את החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את מרשינו. אנו משוכנעים כי מדובר בהחלטה שגויה מיסודה ונכון היה לקבל את עמדתנו ולסגור את התיק.

"מרשינו בטוחים בחפותם המלאה ואנו תקוה ואמונה כי לאחר ניהול התיק בבית המשפט, לרבות עדותם של גורמים רלוונטיים מהלקוח המהותי של החברה שתתמוך בטענות ההגנה, תתברר חפותם והם יזוכו מכל אשמה".

***חזקת החפות: חרף ההחלטה על הגשת כתב האישום נגד חברת אירונטאוטיקס ונושאי משרה לשעבר בה, הם לא הורשעו בדין ועומדת להם חזקת החפות