לא רק מועדוני זאפה: מסע ההתרחבות של תחנות הדלק בישראל

דלק ישראל תשלם כ-20 מיליון שקל עבור 20% ממניות זאפה, עסקה המשקפת לחברת מועדוני המוזיקה שווי של כ-100 מיליון שקל • בהמשך תוכל להגדיל את חלקה בזאפה עד ל-49% • הכניסה המפתיעה לעולם הבילויים נעשית על רקע מהלכי התרחבות שנוקטות המתחרות בתחום תחנות הדלק

מועדון זאפה תל אביב / צילום: אביב חופי
מועדון זאפה תל אביב / צילום: אביב חופי

לקראת הנפקת המניות הראשונית (IPO) שמקדמת חברת תחנות הדלק דלק ישראל, היא פועלת להרחבת פעילויותיה, ומתכננת להיכנס לשותפות בחברת זאפה, המפעילה רשת מועדונים להופעות חיות.

במסגרת העסקה צפויה דלק לרכוש 20% ממניות זאפה, תמורת כ-20 מיליון שקל, בעסקה המשקפת לרשת מועדוני המוזיקה שווי של כ-100 מיליון שקל, ובהמשך תוכל דלק ישראל להגדיל את חלקה בזאפה עד ל-49% מהמניות, לפי שווי של כ-160-180 מיליון שקל, בתלות בביצועי החברה הנרכשת.

ככל הידוע, עיקר הסכום בתמורה של דלק ישראל יזרום לתוך קופתה של זאפה, ומיעוטו לידי בעלי הרשת, גולן עינת.

בחודשים האחרונים עלו כמה פרסומים לגבי רצונו של עינת להכניס שותף לעסקיו, ובמסגרת זו הוא ניהל בין היתר מו"מ עם קבוצת האופנה פוקס  למכירת חלק ממניותיה של זאפה, אולם ככל הידוע עסקה זו לא התקדמה.

העסקה האחרונה בוצעה לפי שווי של 80 מיליון שקל

קבוצת זאפה היא כנראה המותג המזוהה ביותר היום בישראל עם הופעות מוזיקה. הקבוצה הוקמה בשנת 2004 על פי קונספט שנחשב אז חדשני במיוחד - שילוב של הופעות ואוכל.

בשנים האחרונות גדלה פעילותה של זאפה באופן משמעותי, והיא הפכה לגוף החולש על חלק ניכר מהופעות המוזיקה בישראל, תוך הרחבת מנעד ההופעות גם לתחומי הסטנד-אפ וההרצאות.

זאפה הפכה גם למוכרת כרטיסים דומיננטית בישראל, באמצעות שיתוף פעולה עם ענקית הכרטיסים הגרמנית איוונטים (Eventim) שנחתם לפני פחות משנה, בזמן בו מגבלות משבר הקורונה שיתקו את פעילות ההופעות החיות בישראל.

את זאפה הקימו האחים יוני, נועם ורותי פיינגולד, ועינת נכנס לשותפות בה לראשונה בשנת 2014, ומאז הגדיל את חלקו בה, עד שהפך לבעלים יחיד, כשככל הידוע העסקה האחרונה שביצע להשתלטות עליה בוצעה לפי שווי חברה של כ-80 מיליון שקל.

בשנה שעברה נפגעה זאפה מהתפשטות וירוס הקורונה, שאחד הקורבנות המרכזיים שלו היה תעשיית המוזיקה וההופעות.

מתכננת רשת סופרמרקטים במרכזי ערים

מצידה של דלק ישראל, הכניסה לשותפות בזאפה משתלבת עם התוכנית האסטרטגית שגיבשה להרחבת פורטפוליו הנכסים שלה לשימוש צורכי אוכלוסייה, שבמרכזה היא מתכננת לפתח רשת סופרמרקטים במרכזי ערים.

עם רכישה זו, מקווים בדלק ישראל כי יוכלו להגדיל את עוצמתה בשוק, ובאמצעות מועדון לקוחות לייצר סינרגיה בין קהלי יעד ולקחות שיתחברו לפעילויות השונות, מתדלוק, דרך רכישה בחנויות הנוחות ועד לבילוי שעות הפנאי בהופעות במועדוני הרשת.

דלק ישראל עוסקת במכירה ובאספקת דלקים, ניהול ותפעול כ-240 תחנות תדלוק והפעלת רשת החנויות מנטה ורשת סניפי קפה ג'ו.

את השליטה בדלק ישראל רכשו לפני כשנה חברת להב אל.אר  הבורסאית ואיש העסקים אורי מנצור, ולאחר רכישתה הם פעלו לפיצול פעילותה לשתי חברות באמצעות העברת החזקותיה ב-55 תחנות דלק ובנדל"ן הצמוד אליהן לחברה אחות - דלק נכסים.

מהלכים בולטים של המתחרות בתחום הדלק

כניסתה המתכוננת של דלק ישראל לעולם הבילויים בולטת ביחס למהלכי התרחבות שמבצעות ומתכננות גם מתחרותיה בתחום תחנות הדלק.

בין אותם מהלכים בלטה עסקת הענק של פז  לרכישת רשת הסופרמרקטים פרשמרקט  לפי שווי של כ-2.1 מיליארד שקל לחברה הנרכשת, כחלק מרצונה של חברת הדלק להיכנס לתחום קמעונות המזון, ובעיקר לסניפי סופרמרקטים במרכזי ערים.

חודשים ספורים טרם העסקה עם פרשמרקט רכשה פז את רשת המרכולים סופר יודה, הפועלת בתל אביב, תמורת כ-170 מיליון שקל.

רשת דור אלון  רכשה כבר לפני שנים רבות את רשת הסופרמרקטים AM:PM, שככל הידוע תומכת בצורה נאה בתוצאותיה הכספיות, ולפני כשנה נכנסה לשותפות ברשת ההמבוגרים BBB, לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל.

גם סונול נכנסה במהלך השנה האחרונה לתחום הסופרמרקטים, עם רכישת רשת סיטי מרקט, המונה שבעה סניפי סופרמרקטים, בעסקה בהיקף מצומצם יחסית, של כ-30 מיליון שקל.

כאמור, את הכניסה לשותפות בזאפה מקדמת דלק ישראל ברקע להתקדמות בשלבי הנפקת מניותיה בבורסה המקומית, שככל הידוע מתוכננת להתבצע במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022, לפי שווי חברה של כ-1.1-1.2 מיליארד שקל "לפני הכסף", עם גיוס מתוכנן של כמה מאות מיליוני שקלים בהנפקת כ-25%-30% מהונה.

אם הנפקה זו תצא לפועל כמתוכנן, היא תשקף לבעלי השליטה בה, להב שבשליטת היו"ר אבי לוי, אלי להב ואיליק רוז'נסקי, הצפת ערך משמעותית ומהירה לחברה שנרכשה על ידיהם ב-2020 לפי שווי של כ-750 מיליון שקל.