כשה-NFT הגיע לפריים טיים: השנה הגדולה של הקריפטו, והקשר לאלון מאסק

זו הייתה עוד שנה משוגעת בעולם הקריפטו, אבל לסוחרים לא היה אכפת • מיליוני משקיעים חדשים החליטו לנסות את מזלם במטבעות דיגיטליים בשנה החולפת, משקיעים מוסדיים חיפשו דרכים להיכנס גם, וקרן הסל הראשונה של הביטקוין החלה להיסחר • מסכמים את 2021

לא רק בעולמות התרבות והאמנות. NFT / צילום: Shutterstock, Troggt
לא רק בעולמות התרבות והאמנות. NFT / צילום: Shutterstock, Troggt

הקריפטו היה הרבה דברים בהיסטוריה הקצרה שלו. 2021 היא השנה בה הפך לחלק מהמיינסטרים.

אלון מאסק צייץ עליו, לעתים קרובות. ב"סאטרדיי נייט לייב" עשו עליו פרודיות. במילון קולינס החליטו ש"NFT", ראשי התיבות של nonfungible token, היא מילת השנה שלהם.

משקיעים מוסדיים חיפשו דרכים להיכנס, וקרן הסל הראשונה של הביטקוין החלה להיסחר. סוחרים פרטיים קנו קריפטו בטלפון שלהם כשלא חטפו את מניות גיימסטופ.

מספר מחזיקי מטבעות הקריפטו בעולם הוכפל השנה

כ־16% מאוכלוסיית ארה"ב מחזיקה או החזיקה מטבעות קריפטו, על פי מכון המחקר פיו. ב־2015, מצאו בפיו שרק 1% מהאמריקאים מחזיקים או החזיקו מטבעות קריפטו. מספר האנשים המחזיקים מטבעות כאלה בעולם הוכפל השנה והגיעה לכ־220 מיליון איש, על פי crypto.com.

מחירי הקריפטו נותרו תנודתיים מתמיד. מינואר עד אפריל, מחיר הביטקוין הוכפל. מאפריל עד יולי, ירד ביותר מ־50%. הוא הוכפל שוב אחרי כמה חודשים והגיע לשיא של כמעט 70 אלף דולר בנובמבר. כעת נסחר הביטקוין סביב 47 אלף דולר, עדיין עלייה של יותר מ־60% לעומת המחיר שלו בתחילת השנה, כ־29 אלף דולר.

במונחים של אחוזים, הרווחים של הביטקוין דווקא מייצגים את אחת השנים הפחות טובות שלו. ב־2020, המטבע הדיגיטלי הזה עלה ביותר מ־300%. במונחים דולריים, עם זאת, 2021 הייתה השנה הגדולה ביותר של הביטקוין בהפרש ניכר.

הערך הכולל של מטבעות הקריפטו עלה יותר מפי שלושה בשיאו השנה, והגיע עד ל־2.98 טריליון דולר לעומת פחות מטריליון דולר בינואר, על פי CoinMarketCap. (לאחרונה ירד הסך הכל לכ־2.4 טריליון דולר).

החברה Coinbase Global, המפעילה את בורסת הקריפטו השנייה בגודלה, הונפקה ברעש וצלצולים באפריל. היא הפכה לבולטת ביותר בשורה של חברות נסחרות המתמקדות במטבעות קריפטו, כולל Galaxy Digital Holdings, Marathon Digital Holdings ו־Riot Blockchain.

המניה של Coinbase , עם זאת, הייתה תנודתית כמו הנכסים שנסחרים בבורסה שהיא מפעילה. לאחר שנסגרה בנובמבר בשיא של 357.39 דולר, היא סגרה ביום שישי השבוע ב־252 דולר, ירידה של 29% מהשיא ההוא.

ה-NFT הניע את העניין בקריפטו

שני שימושים חדשים ראויים לציון בטכנולוגיית הקריפטו הניעו את העניין במטבעות.

הראשון היה NFTs, שהם אסימונים דיגיטליים כמו ביטקוין אבל שונים מבחינה זו שכל אחד מהם ייחודי. האמן ביפל לכד את תשומת הלב של עולם האמנות עם המכירה ב־69 מיליון דולר של ציורים דיגיטליים וה־NFT הקשור אליהם במרץ. אמנים, מוזיקאים, ידוענים כמו מרתה סטיוארט וחברות כמו פפסי כולן יצרו אסימונים שאינם בני החלפה.

מכירות NFT הגיעו לסך של כ־14.1 מיליארד דולר בשנה האחרונה, על פי nonfungible.com, לעומת רק 65 מיליון דולר בשנה לפניה.

השימוש הפופולרי השני היה "פיננסים מבוזרים", או DeFi בקיצור. DeFi הוא מונח נרחב למה שמהווה בעצם שירותים בנקאיים - בעיקר ללוות ולהלוות מטבעות קריפטו - על בסיס פלטפורמות בלוקצ'יין. כמות הכסף הכולל בפלטפורמות DeFi, נתון הנקרא סך הערך הנעול, עלתה לאחרונה ל־259 מיליארד דולר לעומת 19 מיליארד דולר בתחילת השנה, על פי האתר DeFi Llama.

שני השימושים האלה נתנו דחיפה גדולה לרשת האתריום, הפועלת כמו גרסה פתוחה של פלטפורמת אפליקציות כמו אנדרואיד או מערכת ההפעלה של אפל. כמה שירותי DeFi ו־NFT פועלים על גבי האתריום. הרשת עיבדה יותר מ־2 טריליון דולר של עסקאות בכל אחד מהרבעונים של 2021, על פי חברת המחקר Into The Block. מדובר ביותר מפי שלושה מאשר ברבעון הרביעי של 2020.

כל הפעילות הזו משכה הון סיכון. קרנות הון סיכון, שלראשונה השקיעו בביטקוין ב־2013, נכנסו עם יותר כסף לתחום הזה ב־2021 מאשר בכל שנה אחרת גם יחד. בארה"ב לבדה, קרנות הון סיכון השקיעו 7.2 מיליארד דולר בתחום הקריפטו ב־2021, על פי נתוני PitchBook. ברמה עולמית, הושקעו 29.4 מיליארד דולר בהון סיכון בתחום זה.