"לא ידענו שהשוק יתאושש כל כך מהר": מנהל ההשקעות שכיכב ב-2021 בתחזית לשנה הקרובה

העליות בשוקי ההון בישראל ובעולם במהלך החודש האחרון של השנה היוו סיומת הולמת לשנה שגם כך הייתה אחת החזקות בהיסטוריה • גיא מני ממיטב דש גמל ופנסיה, שבלט השנה בתשואות: "הצבנו את התחום הלא סחיר בחזית, ואני מאמין שהוא ימשיך לתת תשואה עודפת על השוק הסחיר"

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב דש / צילום: יח''צ
גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב דש / צילום: יח''צ

תשואה גבוהה פי שלושה מהתשואה השנתית הממוצעת בעשור שקדם לה - כך סגרה תעשיית החיסכון ארוך-הטווח בישראל את 2021, אחת השנים הטובות בהיסטוריה של שוק ההון המקומי.

על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב דש, התשואה השנתית במסלולים המנייתיים של קופות הגמל, המסלולים בעלי הסיכון הגבוה ביותר, עמדה בשנה החולפת על 22.6%. המסלולים הכלליים, הסולידיים יותר, השיגו תשואה ממוצעת של כ-14.2%, לאחר שבחמש השנים האחרונות שלפני 2021 (2016-2020), ובעשר השנים האחרונות (2011-2020) שלפני 2021, הן הציגו תשואה שנתית ממוצעת חיובית של 5.2% ו-4.9% בהתאמה.

גם קרנות הפנסיה הציגו תשואה יוצאת דופן בשנה החולפת. "מסלולי הצעירים", עם החשיפה הגבוהה יותר למניות מבין המסלולים תלויי הגיל, שאליהם משויכים מרבית החוסכים (מלבד המסלולים המנייתיים שמציעות קרנות הפנסיה), השיאו לעמיתי הקרנות תשואה של 15.5%. המסלולים לבני 50 עד 60 השיגו תשואה ממוצעת של 14.2% ואפילו המסלולים לחוסכים הנמצאים לפני פרישה, בני ה-60 ומעלה, השיגו תשואה ממוצעת שגירדה את ה-10%.

אומנם התשואות של כל אחד מהגופים המנהלים טרם פורסמה, אך 11 החודשים הראשונים של 2021 הציבו את מיטב דש כגוף הבולט בתחומי הגמל והפנסיה מבחינת התשואות.

 
  

מתמקדת בהשקעות לא סחירות כבר 3 שנים

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי של מיטב דש גמל ופנסיה, מסביר כי את הפערים מהמתחרים רשמה החברה בעיקר הודות לכך שכבר לפני יותר משלוש שנים הציבה את תחום ההשקעות הלא סחירות בחזית אסטרטגיית ההשקעה שלה: "היום כולם מדברים על העולם הלא סחיר ומשקיעים בו. הבנו שהעליות ורווחי ההון המשמעותיים שהשיגו איגרות החוב לפני חמש שנים עומדים להסתיים, והפנינו משאבים רבים לעולם הלא סחיר, מתחומי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות.

"הקמנו צוותים שלמים שמתמחים בכל תחום ותחום, וקבענו אסטרטגיה מאוד מוסדרת לכמה נשקיע בנדל"ן ישיר, כמה בתשתיות, כמה בעסקאות אשראי שמלוות בביטחונות ומשיגות תשואות טובות יותר, וכמובן כמה נשקיע בקרנות ההשקעות האלטרנטיביות (פרייבט אקוויטי), שגם שם יצרנו מדיניות מבוססת, ורצינו להיחשף לקרנות ולמנהלים הטובים, בישראל ובעולם", אומר מני.

בשנתיים הראשונות ליישום המדיניות החדשה, התשואות בגינה באו פחות לידי ביטוי בתשואה עודפת, אך לאט לאט ההשקעות החלו להבשיל. "בשנה-שנתיים האחרונות התיק הפך להיות בשל יותר, והוא מתחיל להשיא את התוצאות שלהן קיווינו. מבחינת היקף או שיעור הנכסים מתוך הקופה היינו מהגבוהים בתעשייה בתחום הלא סחיר, והמשכנו בצורה מוסדרת לשמור על החלק שלנו בתחום גם ב-2021. אני מאמין שהתחום הלא סחיר ימשיך לתת תשואות טובות ביחס למה שנותן היום העולם הסחיר", הוא מסביר.

במסלול לעמיתים הצעירים השיגה קרן הפנסיה של מיטב דש תשואה של 15.03% בין החודשים ינואר לנובמבר, גבוה בכ-1.5% מהממוצע בשוק. במסלול המיועד לבני 50-60 הפער כבר קפץ בתקופה זו לכ-3% מהממוצע.

בקרנות ההשתלמות הובילו שתי קרנות בניהולו של מיטב דש את טבלת התשואות במסלולים הכלליים - מיטב דש השתלמות עד ותק של 6 שנים, ומיטב דש השתלמות כללי עם תשואות של 13.76% ו-13.6%, בהתאמה.

 
  

אילו השקעות הבשילו עבור העמיתים של מיטב דש במהלך 2021?

"חברה כמו אלעד מגורים, לדוגמה. בתקופת המשבר קבוצת תשובה הייתה צריכה להנזיל כספים. אנחנו, יחד עם קרן השקעות הנדל"ן JTLV שמיטב דש הוא משקיע עוגן בה, נכנסנו להשקעה גם באמצעות הקרן וגם לצידה, ורכשנו חברת נדל"ן למגורים במחיר אטרקטיבי מאוד, שהיום אפשר רק לחלום עליו. לדעתי כבר רשמנו רווח של יותר מ-100% על ההשקעה הזו.

"זו עסקה פרטית, אבל מעבר לכך אנחנו עושים עסקאות בשוטף גם בתחום הנדל"ן בארה"ב ובאירופה, וגם בתחום הנדל"ן הלוגיסטי, שלדעתנו ימשיך להיות חיובי. לאחרונה נכנסנו גם לתחום המלונות, שרשם ירידות של עשרות אחוזים מפרוץ הקורונה, ויחד עם שותף אנחנו משקיעים במלונות בארה"ב. התחום הזה אומנם לא נמצא בליבת ההשקעות שלנו, אך כיוון שזיהינו הזדמנות בתחום, בשל הפגיעה שגרמה לו הקורונה, וכיוון שאנחנו מסתכלים לטווחים ארוכים, אימצנו אותו כהשקעה".

"היו ידיים חלשות שזרקו הרבה סחורה לשוק"

מני מבהיר כי מיטב דש השיגה תשואה עודפת לעומת המתחרים, בשל החשיפה הגדולה לעולם הלא סחיר, אך כמובן שאי אפשר להתעלם מהעליות יוצאות הדופן בשוקי המניות בעולם, ובמיוחד בישראל. מדד 500 S&P עלה בשנה החולפת ב-26.9%, מדד דאו ג'ונס עלה ב-18.7% ומדד נאסד"ק עלה ב-21.4%.

בשוק המניות בארץ נרשמה מגמה חיובית חזקה אף יותר: מדד ת"א-35 עלה בשנה החולפת ב-32% ומדד ת"א-90 עלה ב-33%. זאת לעומת עלייה של 7.2% "בלבד" במדד האג"ח הקונצרני, בעוד שמדד האג"ח הממשלתיות עלה בשנה שעברה ב-2.3% בלבד, תוך פער ניכר בין איגרות החוב הצמודות, שעלו ב-7.4%, ובין השקליות, שירדו ב-1%, פער שנבע מהתעוררות האינפלציה.

העלייה בשוקי המניות בחודש האחרון של השנה - למשל 6.1% בת"א-35 ו-5.4% בדאו ג'ונס האמריקאי, הקפיצה את התשואות של גופי החיסכון הישראליים. קופות הגמל המנייתיות רשמו בדצמבר תשואה ממוצעת של 2.7%, והמסלולים הכלליים השיגו תשואה ממוצעת של 1.7%, בדומה למסלולי הצעירים והמסלולים לבני 50-60 בקרנות הפנסיה.

מני מסביר כי כמו בעולם הלא סחיר, גם בשוקי המניות עבדו במיטב דש כבר בשנת 2020, השנה שבה התפרצה הקורונה, כנגד המגמות בעולם הסחיר. "היו ידיים חלשות שזרקו הרבה סחורה לשוק, בין שבמניות ובין שבאג"ח קונצרניות. אנחנו אמרנו שבתור גוף שמנהל חיסכון ארוך-טווח בהיקף של יותר מ-80 מיליארד שקל, שווה לנצל את ההזדמנות.

"בעיניים שלנו לא רק הפנסיה, אלא גם קרנות ההשתלמות וקופות גמל, הן מוצר להמון שנים קדימה, כחלק משלים לפנסיה, ובתקופות של משברים, אם נזהה הזדמנויות ננסה לנצל אותן עד תום. לכן, גם כאשר לא ידענו שהשוק יתאושש כל כך מהר, החלטנו שבמחירים האלו נקנה עכשיו", הוא משחזר.

"ביצענו אנליזה לכל תחום ולכל חברה וזיהינו הרבה הזדמנויות שהיום כבר לא קיימות. השוק הקונצרני למשל יקר מאוד היום, ויצאנו מהמשחק שלו בעולם הסחיר, לעומת שוק המניות שאנחנו עדיין חיים איתו באופטימיות".

אתה שותף לתחזית  הרווחת שלפיה התשואות הגבוהות בשוקי המניות לא יימשכו באותו קצב גם ב-2022? 

מני: "הקורונה גרמה אינפלציה ברחבי העולם, שאף אחד לא יודע אם תכבה מהר או לא, אך ההערכה שלנו היא שהאינפלציה תמשיך ללוות אותנו ב-2022, וכתוצאה מכך הבנקים המרכזיים יתחילו להעלות ריבית, גם מי שעוד לא עשה זאת, אך לפחות זה יקרה באופן הדרגתי בינתיים.

"מנגד, חברות בעולם ערכו במהלך משבר הקורונה התייעלות משמעותית מאוד מבחינת כוח האדם, והאצה של השקעות בטכנולוגיה, שהביאו לגידול ברווחיות. ראינו שבשנה האחרונה עיקר העליות במחיר המניות נבעו מגידול ברווחיות, ופחות מעלייה של המכפילים.

"לכן, כל עוד הרווחיות של החברות ממשיכה, אנחנו אופטימיים יחסית לגבי שוק המניות. נכון, לא נראה עליות כמו בשנה האחרונה - תופעה שלא תחזור כל שנה, כי אחרת זה יקפיץ את המכפילים - אז אנחנו צופים שנה עם עליות אבל יותר סולידית.

"כמובן שאם יגיע ברבור שחור כמו אינפלציה דוהרת התחזית תשתנה. אבל זה הדגל האדום שאנחנו עוקבים אחריו, וכל עוד הפד יעלה ריבית בצורה הדרגתית, ולא יתנער מהסיכון האינפלציוני, השווקים יחיו עם זה בשלום, והשוק העולמי יכול לעשות תשואה נאה השנה, של כ-7% בממוצע".