בזמן שהמדינה משפרת את תנאי הסיוע לאל על, שר האוצר ליברמן מנוע מהעיסוק בה

במסגרת מתווה הסיוע לאל על, ישראייר וארקיע, הוחלט כי החלק של המדינה בהזרמת כספים לחברות יהיה גדול מהזרמת בעלי השליטה • במקרה של אל על הסכום יגיע לכ–70 מיליון דולר • הימנעותו של ליברמן מעיסוק באל על - בשל קרבתו לבעלי השליטה לשעבר, משפחת בורוביץ'

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מניית אל על  זינקה בבורסה ביום א' בשיעור של 9%, בתגובה להתקדמות מתווה הסיוע הממשלתי לחברת התעופה. החברה דיווחה לבורסה כי הגיעה להבנות עקרוניות עם נציגי משרד האוצר "על מתווה סיוע נוסף על רקע המשבר שנגרם בעקבות התפרצות וריאנט האומיקרון. ההבנות כאמור כפופות לאישור המדינה, בעלת השליטה והאורגנים המוסמכים בחברה. נכון למועד דיווח זה, אין ודאות כי ההבנות העקרוניות יתגבשו לכדי הסכם מחייב". 

רגע לפני סיומה של 2021 פרסם משרד האוצר הודעה על המתווה שהתגבש, אם כי פרטיו לא נסגרו סופית. בכל מקרה המתווה כפוף לאישור ממשלה, אליה יובא בקרוב. האוצר גם הודיע על מתווה שיגובש לישראייר ולארקיע על בסיס אותם עקרונות, כלומר ביחס הכסף שתזרים המדינה אל מול הבעלים, ותוקף החזקות המדינה בחברות - ככל הנראה לתקופה של עד 7 שנים.

באוצר מתעקשים אמנם כי המדינה מסייעת רק באמצעות הלוואה בתנאים מועדפים, בדומה למתווים קודמים, אולם במקרה הנוכחי היא אינה דורשת כבעבר כי הזרמת הכספים תהיה זהה מקופת המדינה ומכיסו של בעל השליטה באל על, אלא שחלקה של המדינה יהיה גדול יותר. הסכום שיוזרם לאל על יעמוד על כ-70 מיליון דולר, במטרה לאפשר לה לצלוח תקופה של חודש-חודשיים, מתוך הנחה שבימים הקרובים יוסרו ההגבלות על התעופה.

הגבלות אלה כוללות כיום רשימה של מדינות אדומות ובה יעדיה הבולטים של אל על - ארה"ב, בריטניה, צרפת איחוד האמירויות ועוד, לצד חובת בידוד לכלל הנכנסים לישראל ואיסור גורף על כניסת תיירים.

במסגרת הסיוע תקבל אל על הלוואה ללא ריבית, כנגד הנפקת אג"ח המירות למניות אל על, באופן שיגביל את שיעור החזקות המדינה בחברה לעד 24% (מחזיקה כיום 13%). בעל השליטה באל על, קני רוזנברג, יזרים סכום נוסף על 830 מיליון השקלים שהזרים עד כה מאז שרכש את השליטה בספטמבר 2020. הזרמה זו תוכל להיעשות בצורה של הנפקת מניות.

בתוך כך הסתיימה ביום א' תקופת החל"ת של כל עובדי אל על, והם חוזרים לעבודה, לאחר שחלקם היו בחופשה כפויה כמעט שנתיים.

"הסיוע הטוב ביותר - לטוס במינמום מגבלות"

מטעמו של שר האוצר אביגדור ליברמן נמסר כי "המתווה החדש יאפשר לחברות התעופה לצלוח את המשבר,  תוך שמירה על העיקרון שסיוע המדינה יועמד במקביל להזרמת הון חיצוני לתוך החברות. הסיוע הטוב ביותר שהמדינה יכולה להעניק לחברות התעופה הוא לאפשר להן לטוס עם מינימום מגבלות".

אגב, עם כניסתו לתפקיד שר האוצר ביקש ליברמן, מיוזמתו, להחריג את עצמו מכל עיסוק במו"מ עם הנהלת אל על ובעליה באשר לגיבוש סיוע לחברה. הסיבה: ליברמן הוא חבר קרוב של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ׳, מי שהיו בעלי השליטה באל על עד ספטמבר 2020 באמצעות חברת כנפיים. כיום מחזיקה כנפיים ב-9.3% ממניות אל על.

אל על מצויה בשיח מתמשך עם האוצר לאורך כל גלי הסגרים והתחלואה זה כמעט שנתיים. לפני העברת השליטה לידי קני רוזנברג שהתה תמי מוזס-בורוביץ׳ שעות ארוכות במשרדי האוצר במטרה לגבש מתווה. אל על קיוותה לאורך התקופה כי תקבל פיצוי ותמיכה בדומה לזו שקיבלו חברות תעופה על-ידי ממשלות בעולם, אולם האוצר הונחה מחד שלא לאפשר לאל על לקרוס, ומנגד נקבע כי כל סיוע שיוגש לחברה לא יהיה בדמות פיצוי הלכה למעשה אלא דרך מנגנון הלוואה, תשלומי מקדמות (אבטחת טיסות) וכדומה.

בסביבת ליברמן מאשרים כי השר יזם את הבקשה לניגוד עניינים בעיסוק בנוגע לאל על, לאור מקורבתו לבעלי השליטה לשעבר, וכי בקשה הועברה למשרד המשפטים זה מכבר, אולם טרם טופלה. 

סיוע בסך 7 מיליון דולר לישראייר, ומקדמות ב-16 מיליון

חלק מהכסף שיועבר לאל על כעת יהווה השלמה למתווה הסיוע שהוצע לחברות התעופה בחודש נובמבר, אשר כלל הזרמה של עד 50 מיליון דולר לאל על ו-7 מיליון דולר לארקיע ולישראייר כל אחת. אל על מימשה עד כה 7 מיליון דולר מהסכום.

יצוין כי בחודש מאי קיבלה אל על מהמדינה מקדמה של 210 מיליון דולר עבור הטסת מערך האבטחה לתקופה של 20 שנה, ובתמורה התחייבה החברה לגייס הון בשווי של 105 מיליון דולר. הנפקה שתוכננה לחודש יולי לא בוצעה בשל מגבלות התעופה אז. הבעלים העביר כפי שהתחייב 43 מיליון דולר מתוך הסכום, וההנפקה עתידה לצאת  לפועל עד לספטמבר 2022. אל על נסחרת היום בשווי של קרוב ל-400 מיליון שקל, לאחר שמנייתה איבדה כ-70% בשנתיים.

במסגרת המקדמות למערך האבטחה, ישראייר קיבלה סכום של 16 מיליון דולר ובעל השליטה שלה הזרים מחצית מהסכום. ארקיע עדיין לא השלימה את מתווה הסיוע בשל מחלוקות שהיו לה מול המדינה בעניין שדה דב.

נזכיר כי אל על וארקיע, שבשליטת משפחת נקש (70%), מצויות במגעים למיזוג, שעליו מקשה העובדה ש-30% מהבעלות בארקיע נמצאים בידי עובדי החברה, שמתנגדים למיזוג מחשש שרבים יאבדו את מקום עבודתם.