היחס הסלחני והבלתי נתפס של שופטת לאיום מפורש ברצח בנות המשפחה

החשוד איים על גרושתו כי ירצח אותה ואת בתם אם תתלונן שוב במשטרה • השופטת בן יצחק כתבה כי אינה חושבת שמדובר ב"איומים משמעותיים", וקבעה תנאי מעצר בית המקלים יותר מאלו שביקש הסנגור • השופט בני שגיא בערעור: "עוצמת האיומים הנוכחיים והעבר הפלילי בהחלט מלמד על רמת מסוכנות משמעותית"

שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב שלומית בן יצחק / צילום: דוברות הנהלת בתי המשפט
שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב שלומית בן יצחק / צילום: דוברות הנהלת בתי המשפט

החלטה תמוהה ואומללה של שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב שלומית בן יצחק. בסוף השבוע נעצר אדם כבן 50 לאחר שאיים על גרושתו. האישה הגישה תלונה במשטרה, שמיהרה לעצור אותו. לפני שבועיים נעצר החשוד לראשונה כאשר איים על גרושתו באמצעות שליחת מסרונים מאיימים. החשוד שוחרר בתנאים מגבילים ונאסר עליו ליצור קשר עם גרושתו. אלא שהחשוד הפר את ההוראה, ואיים עליה שירצח אותה ואת בתם המשותפת, אם תעז להתלונן שנית במשטרה.

בשיחה נשמע החשוד מאיים כי "תקשיבי לי טוב. אם עוד פעם אחת מגיעה אליי משטרה, את זוכרת את האבא שרצח את האשה ליד הילדים שלה? ליד *** אני רוצח אותך. אני נשבע ב***, בחיים שלה. אם לא, אני רוצח את ***. עכשיו תקשיבי לי טוב. אני איבדתי את עצמי, אם אחליט לרצוח אותך אני ארצח אותך, אני לא נורמלי".

לאור הסכנה המוחשית ולאור העדר המורא מן המשטרה, ולאור העובדה כי שלוש שנים לפני כן הוא הורשע בעבירת איומים כלפי בת זוג אחרת, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו. חרף זאת, השופטת שלומית בן יצחק הורתה על שחרורו למעצר בית.

השופטת בן יצחק קבעה כי "עילת המעצר נוגעת למסוכנות ועל כך יש להוסיף על רישומו הפלילי של המשיב שהורשע בעבירות דומות לפני כ-3 שנים". עם זאת, כתבה בן יצחק כי "עיינתי במסרים ששלח המשיב למתלוננת החל מיום 20.12.21 ולא מצאתי בהם איומים משמעותיים מבלי להקל ראש בעניין יצירת הקשר עם המתלוננת בניגוד להוראה חוקית. המשיב, על אף קיומו של עבר פלילי ולא נשא בעונש מאסר ונראה כי חווית המעצר קשה לו ולא ירצה לשוב אליה... אשר על כן אני מורה בזה על שחרורו של החשוד בערובה ובתנאים".

יש לציין כי תנאי מעצר הבית של השופטת היו מקלים יותר מהתנאים שביקש הסנגור. בעוד סנגורו ביקש לשחררו לחלופת מעצר בפיקוח שני מפקחים יחד 24 שעות ביממה, השופטת החליטה להסתפק במעצר בית ללא כל פיקוח.

לדברי השופט שגיא - לא ברורה לו מסקנת השופטת בן יצחק בדבר עוצמת האיומים

המשטרה מיהרה להגיש ערר לבית המשפט המחוזי בפני השופט בני שגיא, שהתקשה להסתיר את תמיהתו על החלטת השופטת בן יצחק.

בדיון בבית המשפט המחוזי, אמר סנגורו כי "מדובר באדם שלוקח כדור שקצת הוציא אותו מדעתו. זה לא אדם שיכול לממש את איומיו, זאת ניתן לראות בהודעות שהוא שלח לאחר מכן. המסוכנות הקיימת ממנו, ניתנת לאיון כאשר הצעתי שני אנשי עסקים, חברים טובים שלו, שישבו איתו בביתו 24/7. לא יתנו לו לצאת, לא יתנו לו להתקשר. אני מכיר את המשיב באופן אישי. אני נחרד משמיעת השיחה המוקלטת, אבל זה לא אדם שיכול לפגוע במישהו. לטובת זאת, הבאנו את אותו איש עסקים, שניהם יהיו איתו יחד, ולא לחלופין, ובכך אנו מאיינים את אותה מסוכנות".

השופט שגיא כתב כי לא ברורה לו מסקנת השופטת בן יצחק בדבר עוצמת האיומים. עוד כתב השופט שגיא כי "מדובר במשיב אשר בעבר איים על בת זוג אחרת, כך שהשילוב שבין הפרת הצו, עוצמת האיומים הנוכחיים והעבר הפלילי בהחלט מלמד על רמת מסוכנות משמעותית, ועל חוסר יכולת לצפות את מעשיו של המשיב. למעשה, המשיב עצמו אומר בשיחה המוקלטת ש'משטרה לא תעזור' ואם יחליט לרצוח את המתלוננת - יעשה כן".

לדברי שגיא, "דומני כי הדברים מדברים בעד עצמם, ורמת המסוכנות היא כזו שאינה מאפשרת צמצומה, בנקודת הזמן הנוכחית, בדרך של חלופת מעצר. יש לאפשר למשטרה להשלים את הטעון השלמה מבחינת החקירה, וזאת תוך שמירה על ביטחונה של המתלוננת, על כל המשתמע מכך".

השופט בני שגיא קיבל את הערר והורה על הארכת מעצרו של החשוד.

עו''ד ניר ליסטר, המייצג את הגבר החשוד מסר לאחר פרסום הכתבה, כי בניגוד למסגור של הכתבה "את האצבע צריכים להפנות למשטרה ולא לבית המשפט ו/או לשופטת - במשטרה אשר בטוחה שבכל תיק ללא בעיה תקבל מעצר כאילו בית משפט הוא חותמת גומי הביא את התיק ללא ההקלטה ללא האיום וללא הצו וזו הסיבה שהלקוח שלי שוחרר רק אחרי ששוחרר בבית משפט שלום החליטה המשטרה להביא למחוזי ולהציג את הקלטת ואת הצו וזה לא הוגן כלפי השופטת לכתוב כתבה כזאת כאשר מי שאשם זו המשטרה".

חזקת החפות: ההליך הפלילי נמצא עודנו בראשיתו, טרם הוחלט אם להעמיד את החשוד לדין ועומדת לו חזקת החפות.