בורסות עולם | סיקור שוטף

פתיחת שנה חיובית בוול סטריט: אפל עשתה היסטוריה וחצתה לרגע שווי שוק של 3 טריליון ד', טסלה זינקה 13%

ענקית הטכנולוגיה אפל הייתה הראשונה בעולם שנגעה בשווי של 3 טריליון דולר - אך מאז ירדה במעט • מודרנה וביונטק צללו • מגמה חיובית באירופה: מדדי דאקס הגרמני וקאק הצרפתי עלו בכ-0.9% כשחברות הרכב ריכזו עניין • באנגליה, באוסטרליה, בסין וביפן לא מתקיים היום מסחר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

שנת 2022 נפתחה גם בבורסות ארה"ב בעליות שערים, כשהתחזקות חברות ה"פתיחה מחדש" (בהן תיירות, תעופה, קרוזים וכדומה) העידה על אופטימיות המשקיעים באשר לחזרת המשק לשגרה, על אף השתוללות וריאנט האומיקרון. מנגד, חברות החיסונים איבדו גובה, ובראש מודרנה  וביונטק  עם ירידות חדות של 7% ו-10% בהתאמה, ופייזר ירדה ב-4%.

נאסד"ק סיים את היום בעלייה של 1.2%, דאו ג'ונס ו-S&P500 עלו בכ-0.6%. לצד העליות בוול סטריט נרשם זינוק גם בתשואות על האג"ח של הממשל האמריקאי, כשהתשואה על האיגרת ל-10 שנים ננעלה בשיעור של 1.64% - קפיצה של 15 נקודות בסיס.

טסלה  בלטה לאורך היום לאחר שדיווחה על מסירת 308 אלף כלי רכב במהלך הרבעון הרביעי, הרבה מעל התחזית בשוק (263 אלף). מדובר בזינוק של 70% בהשוואה למסירות אשתקד ושל 30% בהשוואה לרבעון הקודם. מניית החברה זינקה ביותר מ-13.5%. גם יצרנית הרכב החשמלי מסין ניאו  טיפסה לאחר שדיווחה על עלייה של 50% במשלוחי הרכב שלה בדצמבר (בהשוואה לאשתקד), שהסתכמו ב-10.4 אלף.

מניות הטכנולוגיה ריכזו עניין. אפל  חצתה במהלך הערב שווי שוק של 3 טריליון דולר - הראשונה בעולם - אך העלייה התמתנה במהירות והחברה סיימה את היום בעלייה של 2.5%, שהביאה אותה לשווי שוק של 2.98 טריליון דולר. באופן סימבולי, זהו יום הולדתה של החברה - שנוסדה היום בשנת 1977. עוד עליות יפות נרשמו אצל אנבידיה  ו-AMD . השנייה התחזקה בין השאר לאחר שנבחרה ע"י גולדמן זאקס כ"בחירה מובילה" בתחום המוליכים למחצה, שם העריכו שהחברה תמשיך להראות חוזק גם כשהביצועים החריגים בענף יצטמצמו ב-2022.

בקרב המניות הישראליות נרשמו ירידות מהותיות לאינמוד , סנטינל וואן , צים  ופייבר , בעוד שגילת  זינקה ב-21%, סיירן  ב-13%, כן פייט ואבוג'ן ב-11%, קלטורה ב-9% וקומפיוג'ן בקרוב ל-8%.

22:00

העליות בוול סטריט נמשכות. נאסד"ק עולה ב-1.1% בהובלת טסלה שמזנקת כבר ביותר מ-12% על רקע נתוני מסירות רכב טובים מהתחזיות (ראו עדכון קודם). דאו ג'ונס ו-S&P500 עולים ב-0.5%.

הבנק וולס פארגו  בולט עם עלייה של יותר מ-5% לאחר שברקליס  שדרג את ההמלצה עליו ל-Overweight, בטענה שהבנק עשוי להצליח יותר בשל החשיפה החיובית שלו לעליית הריבית והקלות פוטנציאליות מהרגולטורים. גם פורד מוטורס  עולה ב-5%.

בצד השני של הטבלאות נרשמות ירידות חדות לחברות החיסונים מודרנה וביונטק  (וגם פייזר  נחלשת בשיעור נמוך יותר של 3.6%), וכן לפורטינט  ופינדודו הסינית.

מניית אפל  ממשיכה להתקדם בכ-2.5%, כאשר מוקדם יותר רשמה למספר רגעים עלייה גבוהה יותר שהביאה אותה לחצות לראשונה שווי שוק של 3 טריליון דולר. כעת שווי השוק שלה נע סביב 2.98 טריליון דולר.

20:50

אפל  עולה ב-2.8% ומתקדמת במהירות לעבר שווי שוק של 3 טריליון דולר - הראשונה בעולם שתחצה רף שכזה. לרגעים ספורים העלייה של המניה הספיקה כדי להביא אותה לשיא החדש, אך העלייה התמתנה במהירות ונכון לשעה זו שוויה עדיין עומד על 2.994 טריליון דולר. החברה נוסדה היום בשנת 1977. לפי הראל פיננסים, מי שהשתתף בהנפקה ב-1980 והשקיע 10 אלפים דולר, מחזיק היום ב-13.8 מיליון דולר - תשואה כוללת של 138,000%. 

20:20

המדדים בוול סטריט ממשיכים לטפס, עם עליות בולטות לטסלה, דיסקברי , AMD, וכן לחברות הקרוזים, התעופה והקמעונאות - בהן גאפ , נורדסטרום  ומייסיס .

התשואות על האג"ח מזנקות, ותשואה על האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים עומדת על 1.63% - עלייה של 14 נקודות בסיס מאז הבוקר.

החוזים העתידיים על הנפט הגולמי עולים בכ-1.5%, בעוד שהזהב מוחק 1.6% ונסחר סביב 1,799 דולר לאונקיה. בגזרת הקריפטו נרשמות ירידות קלות, והביטקוין נסחר סביב 46.6 אלף דולר.

18:50

האווירה החיובית בוול סטריט נמשכת, ומדד נאסד"ק עולה ב-0.7% בעוד שדאו ג'ונס ו-S&P500 מסתפקים בעליות של 0.1% ו-0.2% בהתאמה. 

טסלה בולטת עם זינוק של 10.5%, וענקיות הטכנולוגיה - ובעיקר AMD ואנבידיה - בראש הטבלאות. בקרב המניות הישראליות גילת  טסה בקרוב ל-20%, קלטורה  קופצת 12% ופרוטליקס  8%.

המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות שערים כשחברות הרכב ריכזו את עניין המשקיעים. מדדי דאקס וקאק עלו ב-0.9%, יורוסטוקס 50 ב-0.6%. במילאנו נרשמה עלייה גבוהה יחסית של 1.4%.

חברת התרופות מרק  בלטה בפרנקפורט עם ירידה של 2%, ומנגד פורשה  קפצה ב-4.6%, אייר בס ב-3.9%, BMW ב-3.3% ודויטשה בנק ב-3.1%. בצרפת בלט תאגיד הרכב סטלנטיס שעלה ב-3.8% וכן רנו  שהוסיפה 2.8%.

17:15

המסחר בוול סטריט ממשיך להתקיים במגמה חיובית, כשנאסד"ק מטפס ב-0.6%, S&P500 ב-0.3% ודאו ג'ונס ב-0.2%.

בעוד שטסלה ממשיכה לזנק ביותר מ-9%, מודרנה נופלת ומאבדת 7%.

מניות הטכנולוגיה ממשיכות לבלוט: AMD עולה ב-4%, אפל ב-2%, אינטל ב-1.7%. גם חברות החזרה לשגרה, בהן חברות התיירות, קרוזים ותעופה, מתאוששות ועולות. קרניבל מזנקת 6.5%, נורוויג'יאן קרוז ליין ורויאל קריביאן ב-5.8%, אמריקן איירליינס ויונייטד גם טסות מעל ל-5%.

16:30

פתיחת שבוע חיובית בבורסות ארה"ב. גם התשואות על האג"ח הממשלתיות מזנקות, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים נוסקת ב-9 נקודות בסיס ועומדת על 1.58%.

טסלה  ממשיכה במומנטום מהטרום ומזנקת בקרוב ל-8%, זאת לאחר שדיווחה על מסירת 308 אלף כלי רכב במהלך הרבעון הרביעי, הרבה מעל התחזית בשוק (263 אלף). מדובר בזינוק של 70% בהשוואה למסירות אשתקד ושל 30% בהשוואה לרבעון הקודם. גם יצרנית הרכב החשמלי מסין ניאו  מתחזקת לאחר שדיווחה על עלייה של 50% במשלוחי הרכב שלה בדצמבר (בהשוואה לאשתקד), שהסתכמו ב-10.4 אלף. 

מניות הטכנולוגיה גם מטפסות היום. בין השאר, יצרנית השבבים AMD  נבחרה ע"י גולדמן זאקס כ"בחירה מובילה" בתחום המוליכים למחצה, וציינו כי היא בין החברות שימשיכו להראות חוזק גם כשהביצועים החריגים בענף יצטמצמו ב-2022."הבחירות המובילות" האחרות בענף הן מארוול  ומיקרון .

באירופה נמשכת מגמה חיובית, מדד דאקס עולה ב-0.8%, קאק ב-1%. נזכיר כי בורסת לונדון בחופשה ארוכה לרגל השנה האזרחית החדשה.

14:40

חברת אלביט מערכות  עדכנה  הבוקר (ב') כי החברה הבת שלה באיחוד האמירויות זכתה בחוזה בסך כ-53 מיליון דולר, לספק מערכות הגנה מבוססות לייזר אינפרה אדום מסוג DIRCM וכן מערכות לוחמה אלקטרונית (ל"א) אוויריות. המערכות מיועדות לשימוש במטוסי איירבוס הרב-תכליתיים לתדלוק ותובלה מדגם A330 MRTT של חיל האוויר של איחוד האמירויות. החוזה יבוצע במהלך תקופה של חמש שנים. 

13:05

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.5%-0.6%. באירופה עולים המדדים בכ-1%. 

מניית טסלה  מזנקת בכ-7% במסחר המוקדם. החברה פרסמה אמש את הדוחות על ייצור ומסירת המכוניות שלה לרבעון הרביעי של 2021, והכתה את תחזיות האנליסטים. החברה מסרה 308 אלף מכוניות ברבעון הרביעי - שיא חדש של מסירות ברבעון - ובמהלך השנה מסרה 936 אלף מכוניות, עלייה של 87% מ-2020. האנליסטים בוול סטריט חזו שטסלה תגיע רק ל-897 אלף מכוניות שנמסרו ב-2021, ו-267 אלף ברבעון הרביעי. 

11:30

עליות של כ-1.3% בחוזים על הנפט. מיטל בר דוד, אנליסטית בכירה, מזרחי טפחות, מציינת כי "2022 רק נפתחת וכבר אנו נמצאים לפתחה של הכרעה חשובה באחד השווקים הגלובליים החשובים ביותר - שוק הנפט. מחד, עם סיומה של עונת החגים בחו"ל, התברר כי לזן האומיקרון השלכות קטנות, יחסית, על התעבורה. בכך צלח צד הביקוש לנוזל מבחן חשוב בדמות ביטולן של אלפי טיסות בתוככי ארצות הברית בערב חג המולד - עונה עמוסה ביותר בתקופה זו של השנה".

"במבט קדימה, ככל שתתאמתנה הערכות שזן אומיקרון מתפשט מהר מאוד, אך עם מידת תחלואה קטנה יותר וקצר יותר בזמן, התאוששות הביקוש תתרחש מוקדם יותר. מחלקת המחקר של קרטל מפיקות הנפט OPEC מיטיבה לצפות את התפתחות הביקוש לנפט ונכון להיום היא מעריכה כי צריכת הנוזל תגדל, השנה, ל-100 מיליון חביות ליום, לעומת, ביקוש ל-96 מיליון חביות ליום בשנת 2020. בתוך כך, שב צד ההיצע לקדמת הבמה. העיניים נשואות (שוב) אל מדינות קרטל הנפט OPEC, בהנהגת סעודיה, ובנות בריתן, בראשות רוסיה, קבוצת OPEC+. הקבוצה תתכנס היום (ב') כמדי חודש לדון בשאלה האם להוסיף, בחודש פברואר, לתפוקת הנפט שלה כ-400,000 חביות ליום, בהשוואה לחודש ינואר. צעד כזה יקרב את תפוקת הנפט כך שתהיה נמוכה רק בכ-3.8 מיליון חביות ליום לעומת רמתה בחודש ינואר 2020, ערב פרוץ המשבר. לנוכח הערכות כי לא תירשם פגיעה של ממש בביקוש לנפט גולמי ולדלקים מכיוון האומיקרון, יהיה לצד ההיצע בכלל ולהחלטה הקרובה של המפיקות חשיבות רבה לגבי כיוונם של מחירי הנוזל בתקופה הקרובה", היא כותבת.

10:15

שנת 2022 נפתחה בבורסות אירופה במגמה חיובית ועליות קלות במדדי המניות. בלונדון לא מתקיים היום מסחר.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

08:10

שבוע המסחר העולמי נפתח במגמה מעורבת בבורסות אסיה. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

באוסטרליה, בסין וביפן לא מתקיים היום מסחר, לרגל חגים לאומיים.

בזירת המסחר בסחורות רושמים החוזים על הנפט עליות של כ-0.7%. חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט נסחר ברמה של 78.3 דולר לחבית.

בזירת הקריפטו נסחר הביטקוין ביציבות סביב 47,000 דולר.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, ואסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, דודי רזניק, מתייחסים בסקירה שפרסמו ליציבות הכלכלה האמריקאית: "השילוב של עלייה בהכנסה הפרטית הפנויה מחד ומגבלות על תחומי צריכה רבים מאידך, הביא לכך שהחיסכון השוטף (אי צריכה של ההכנסה השוטפת) של משקי הבית עלה מאוד בתקופת הקורונה. בהשוואה למגמות שלפני תקופת הקורונה, מדובר להערכתנו, בחיסכון "עודף" בסדר גודל של כ-4 טריליון דולר, זאת מעבר לחיסכון "הרגיל" שהסתכם בשנים קודמות בכ-1.25 טריליון דולר לשנה בממוצע. חלק ניכר מסכום זה מצא את דרכו, במישרין ובעקיפין, לאפיקים שונים בשוק ההון של ארה"ב וחיסכון זה, בשילוב עם עליית השערים בשווקים, הביאה לכך ששווי הנכסים נטו של משקי הבית בארה"ב הגיע במהלך הרביע השלישי של 2021 לשיא כל הזמנים של כ-137 טריליון דולר. מדובר בעלייה של כ-30 טריליון דולר מאז תחילת תקופת הקורונה. יחסית לגובה ההכנסה הפרטית הפנויה, שווי הנכסים נטו של משקי הבית זינק ממכפיל של 6 לפני הקורונה למכפיל של 8 ולכן התלות של משקי הבית, והצמיחה, במצב שוק ההון, עלתה מאוד".

"עתה, כאשר ההטבות המיוחדות והחריגות של ממשלת ארה"ב פסקו, יכולת הצריכה של משקי הבית תלויה במידה רבה יחסית בהכנסות משכר עבודה וכן משמירת הערך הגבוה של הנכסים הפיננסיים, והאחרים, של משקי הבית. "תיקון" של ממש כלפי מטה בשווי השוק של הנכסים, יחסית לרמה הגבוהה הנוכחית, עלולה לפגוע במידה ניכרת ביכולות הצריכה של משקי הבית של ארה"ב, תוך כדי "אפקט עושר" שלילי. התממשות של מצב כזה, תוך כדי השפעה שלילית על הצריכה הפרטית בארה"ב, שהינו הרכיב הגדול ביותר בתוצר של ארה"ב, עלול להביא להאטה גדולה ומפתיעה בצמיחה של המשק האמריקאי, תוך כדי פגיעה של ממש ברווחיות החברות. רווחיות החברות משפיעה, מטבע הדברים על רמת מחירי השוק, ולכן זעזוע פיננסי, עלול לתרגם את עצמו לזעזוע ריאלי ומשם לחזור שוב באופן שלילי לשווקים הפיננסיים. בנסיבות כאלו, של התממשות משבר פיננסי-ריאלי, מהלך העלאת הריבית של הפד צפוי יהיה להיות מתון בהרבה מאשר התמחור הנוכחי של השוק של שלוש העלאות ריבית במהלך 2022", הם כותבים.