מחיתולים ועד לטלוויזיות: פורסמה רשימת המוצרים שיוכנסו לרפורמת היבוא

משרד הכלכלה פרסם את טיוטת הצו אשר מונה את אלפי סוגי המוצרים שיותרו להימכר בישראל ללא הבירוקרטיה הכרוכה בכך היום • המוצרים ייכנסו לארץ במסלול מהיר, בהתבסס על אימוץ תקנים בינלאומיים והצהרה של היבואן בדבר עמידה בדרישות התקן הישראלי

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

בדרך ליישום הרפורמה ביבוא: משרד הכלכלה מפרסם היום (ב') את טיוטת הצו אשר מונה את אלפי סוגי המוצרים שיותרו להימכר בישראל ללא הבירוקרטיה הכרוכה בכך היום. מוצרים אלה ייכנסו לארץ במסלול מהיר, בהתבסס על אימוץ תקנים בינלאומיים והצהרה בלבד של היבואן בדבר עמידה בדרישות התקן הישראלי. הרפורמה מתוכננת להיכנס לתוקף ביוני 2022.

בנוסף לאימוץ התקינה האירופית, במשרד הכלכלה סיימו בימים אלה בחינת תקנים ממדינות אחרות. מתוך 90 תקנים שנבדקו לסוגי מוצרים שונים, נמצאו 64 מתאימים לרפורמה. מוצרים שבתחום תקנים אלה ייכנסו לישראל בהתבסס על עמידה בדרישות התקן הבינלאומי ואינם מצריכים תהליכים נוספים. ביניהם: אריחי קרמיקה, אופניים, משקפי ראייה ומשקפי שמש, כלי אוכל מקרמיקה ומזכוכית, ציוד מגן אישי, מזרקים, מצתים לסיגריות, מצברים לרכב ועוד.

במשרד הכלכלה סבורים כי הרפורמה תפחית את עלויות היבואנים במיליוני שקלים בשנה, וצופים כי הקלה זו תתבטא בהוזלת המוצרים לצרכן. כיום מחויבים יבואנים בישראל בכ-500 תקנים רשמיים, אשר חלים על אלפי מוצרים, המחויבים באישורים טרם כניסתם לישראל.

האישור ניתן על בסיס בדיקות בהתאם למסלול לו שייך התקן, החל בבדיקת כל משלוח המגיע לארץ, דרך בדיקת דגם בלבד ועד הצהרות יבואנים על עמידת המשלוח בהוראות התקן. במסגרת הרפורמה, כ-350 תקנים, אשר לא נמצא בהם סיכון משמעותי וחמור לבטיחותו ובריאותו של הציבור ולסביבה, ייכנסו לישראל על בסיס הצהרת יבואן בלבד. עם זאת, חלק מהמוצרים עדיין יצריכו בדיקת רכיב מסוים בלבד, לדוגמה בדיקה להימצאות עופרת.

בין המוצרים שיהיו פטורים מחובת בדיקת כל משלוח ויחויבו רק בבדיקת דגם: אביזרי חשמל, סירי לחץ לבישול, הליכונים לתינוקות, מערכות טיהור מים, מיטות קומתיים, חומרי ניקוי, אופניים לילדים, מכשירי בישול חשמליים, מקררים, מכונות כביסה ומייבשי כביסה, מדיחי כלים עגלות ילדים, מיטות ועריסות לתינוקות, כיסאות אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים, מזגנים, ועוד.

מוצרים שיחויבו בהצהרת יבואן בלבד: מנורות, שטיחים, חיתולים לתינוקות, טמפונים, מכשירי מיקרוגל, מכונות תפירה, מכשירי חימום, כיסאות נכים, סולמות ושרפרפים, אופניים למבוגרים, טלוויזיות, מערכות סאונד לשימוש ביתי, ראוטרים ועוד.

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ציינה כי "הרפורמה שאנו מביאים צפויה להגדיל את ההיצע, את כמות המוצרים ואת מספר היבואנים ולהוריד את המחיר לצרכן".

שר האוצר אביגדור ליברמן הוסיף: "מדובר בצעד נוסף של התאמת הרגולציה בישראל למקובל במדינות המפותחות. הפחתת הנטל הרגולטורי, בפרט לעסקים קטנים, צפויה להגדיל את התחרות ולהביא להפחתת יוקר המחיה. אופנים שטובות לשבילי אמסטרדם, טובות גם לשבילי תל אביב".