בנק ישראל: "העיכובים בשרשראות האספקה צפויים להתארך עד סוף 2022"

הריבית במשק נותרה כצפוי ללא שינוי, בהתאם לתחזיות בשוק • בנק ישראל העלה את תחזיות הצריכה הפרטית ב-2022 • בנק ישראל צופה כי האינפלציה ב-2023 תעלה ותתייצב ברמה של 2% - מעל לאמצע תחום היעד

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

על רקע גל העלאות המחירים במשק לצד עליות מחירי הדיור הצפויים, בנק ישראל עדכן מעלה את תחזית האינפלציה. בנק ישראל מעריך כי האינפלציה ב-2022 תהיה ב-1.6% - בדומה לתחזית קודמת מאוקטובר, אך זו תטפס ב-2023 ותתייצב ברמה של 2% - אמצע תחום היעד של בנק ישראל.

שיעור הייסוף של השקל מול סל המטבעות שנרשם מאז פרסום התחזית הקודמת של כ-4%, תומך דווקא בעדכון כלפי מטה בתחזית האינפלציה ל-2022. אך לפי בנק ישראל גורמים אחרים צפויים לתרום לעליית האינפלציה ולקזז את השפעת הייסוף. "גורמים אלו באים לידי ביטוי באינפלציה מיובאת צפויה הגבוהה מהערכתנו בתחזית הקודמת גם עבור 2022 וגם עבור 2023", כתבו בבנק ישראל.

האינפלציה המיובאת צפויה לעלות על רקע הערכות מעודכנות בבנק כי האינפלציה הגבוהה פחות בת חלוף מכפי שהוערך. "הערכת העיכובים בשרשראות האספקה התעדכנה ואלו צפויים כעת להתארך בסבירות גבוהה עד סוף 2022", כתבו בבנק ישראל.

ובכל זאת, הודעת הריבית של בנק ישראל לא מסמנת שינוי קרוב במדיניות של הוועדה המוניטרית.  למרות שמאז הודעת הריבית האחרונה הפד האמריקאי החל לזרז את צמצום רכישות האג"ח (Tapering) ואף אותת כי הריבית תעלה השנה, ריבית בנק ישראל בינואר נותרה ללא שנוי ברמה של 0.1%, וזאת בחסות נתוני האינפלציה הנמוכים יחסית למדינות בעולם.

הנגיד אמיר ירון אמר במסיבת העיתונאים כי "אנו רחוקים מהתפרצות אינפלציונית, יש לנו את הלוקסוס לראות ולבחון את המדיניות המוניטרית. תחזית חטיבת המחקר לשנת 2022, משקפת את אי הוודאות שאנו נמצאים בה, והיא סבירה בהינתן איפה שאנו נמצאים כרגע. האינפלציה נמוכה ישראל מאשר במרבית מדינות ה-OECD, למעשה היא בעשירון התחתון בין המדינות, מה שמאפשר לדון במדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות", אמר הנגיד אמיר ירון במסיבת העיתונאים. "אנחנו במקום אחר מול מדינות אחרות עם לחצים אינפלציוניים".

לשאלת גלובס, האם בנק ישראל איננו מוטרד מסיכון של חלחול עליית מחירי הנדלן למחירי שכירויות, ענה הנגיד כי מחירי הדיור מהווים דאגה, אבל לא משהו שבנק ישראל יכול לפתור באמצעות מדיניות מוניטרית. בבנק ישראל רואים בזאת עניין פיסקאלי. כלומר בנק ישראל עושה הבחנה ברורה בין עליית מחירי הדירות למחירי השכירות, שנמצאת בפיגור משמעותי. מאחר שהאינפלציה לפי בנק ישראל היא מיובאת, ובגלל החוזק של השקל, אלו מחזקים את ההחלטה להיות סבלניים עם מדיניות הריבית.

בנק ישראל עדכן את תחזית התוצר ולפיה התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 5.5% ב-2022 -בדומה לתחזית הקודמת, וב-2023 התוצר צפוי לצמוח ב-5%. לפי הודעת בנק ישראל, "בהשוואה לתחזית הקודמת, תחזיות הצריכה הפרטית והיבוא עודכנו מעט כלפי מעלה ב-2022, על רקע הערכה כי התיירות היוצאת תגדל כבר ב-2022 ואילו התיירות הנכנסת תתאושש רק ב-2023. תחזית הייצוא וההשקעות ל-2022 עודכנה כלפי מטה לאור ההערכה להתמשכות העיכובים בשרשראות האספקה גם ב-2022, ובהשפעת הערכת הבנק לגבי התיירות".

לשאלת גלובס ולפיה האם ההתקרבות לתקרת מגבלת האשראי לנדל"ן לבנקים עשויה להביא להגבלת היצע הדיור, וכך להמשך עליית מחירי הדירות בשוק, ענה הנגיד ירון במסיבת העיתונאים, "אנחנו לא רואים בעיות. למרות שמספר בנקים מתקרבים למגבלה, הם יכולים למכור חלק מהתיקים ולפנות חלק מהמגבלה, וכמובן שיש מקום לגופים אחרים במשק, חוץ בנקאיים, להיכנס לתחום הזה. הבעיה היא של היצע, באופן אקטיבי יש לייצר וודאות לאורך זמן".