נהג לח"כ מהפריפריה ויועץ נוסף לבעלי מוגבלויות: אלו הדרישות של חברי הכנסת

במסגרת ועדת אלבשן לקביעת שכר הח"כים, הועלו בקשות לשיפור בתנאים של חברי הכנסת מהפריפריה, בעלי מוגבלויות והורים לילדים קטנים • ח"כ פינטו: "מעון יום ישפר את איכות חיי העובדים" • ח"כ בן משה: "אם רוצים ייצוג לכל חלקי העם, צריך לאפשר את זה"

ח''כ שירלי פינטו. ''מעון יום ישפר את איכות חיי העובדים'' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ שירלי פינטו. ''מעון יום ישפר את איכות חיי העובדים'' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הוועדה לקביעת שכר הח"כים, בראשות פרופ' יובל אלבשן, מנסה להוביל סדרה של הטבות עבור חברי כנסת מהפריפריה, הורים לילדים קטנים ובעלי מוגבלויות. בפני הוועדה הופיעו חברי כנסת עם בקשות שונות הנוגעות לתנאי עבודתם ולהעסקת יועציהם בכנסת. בין הח"כים שהופיעו היו שירלי פינטו, יעל רון בן משה, אריאל בוסו ויולי אדלשטיין.

"חשיבות לפריפריה"

חברת הכנסת יעל רון בן משה, מכחול לבן, תושבת קיבוץ געתון בגליל המערבי, ביקשה להוסיף תקן של נהג עבור חברי כנסת המתגוררים בפריפריה. זאת, כדי שתפקיד הנהיגה לא ייפול על אחד מהיועצים (לח"כ יש שלושה) שנדרש בנוסף לתפקד במשכן גם כיועץ.

בשיחה עם גלובס אמרה ח"כ בן משה כי "היועץ שלי נוהג 6-7 שעות ואז מתחיל יום עבודה בכנסת, כמו יועץ שיוצא מהבית בירושלים, בלי שום ודאות לגבי יתר שעות היום. אמרתי לחברי הוועדה שאם הדמוקרטיה הישראלית רוצה שיהיה ייצוג לכל חלקי העם, גם לאלה שגרים בחורפיש ונהריה, היא צריכה לדאוג לתקן של נהג עבור חבר כנסת שגר ממרחק מסוים ומעלה".

עוד אמרה בן משה כי היא רואה חשיבות בעבודה עם יועצים מהפריפריה, אך אלה נשחקים מהר יותר בשל שעות העבודה הרבות והזמן על הכביש. לדבריה, היועץ שלה, תושב נהריה, ביקש לעזוב את עבודתו לאחר שנה בלבד.

בוועדה הסכימו עם דבריה של חברת הכנסת, ויו"ר הוועדה פרופ' אלבשן אף ציין בפניה שהנושא יטופל בקרוב על ידי הוועדה. "יש חשיבות עצומה לכך שגם נציגי הפריפריה יהיו בפרלמנט", אמר אלבשן.

שירלי פינטו, חברת הכנסת מימינה, העלתה שורה של בקשות ובהן סיוע לחברי כנסת עם ילדים קטנים. גם במקרה שלה אמרו חברי הוועדה באותו דיון כי "נושא זכויות ותנאי הח"כים שמטפלים בילדים קטנים יוסדר בקרוב".

ח"כ פינטו אמרה לפניית גלובס כי "כחברת כנסת פעילה, במקביל להיותי אמא לתינוקת, אני משוכנעת כי סביבת הכנסת חייבת להתאים עצמה להורים שהם גם חברי/ עובדי הכנסת. "אין איך להכחיש את העובדה שכולנו נמצאים במשכן שעות ארוכות מאוד במהלך השבוע. כמו שיש בכנסת רופא, חדר הנקה ומכון כושר, בימים אלה אני עובדת על הצעה להקמת מעון יום לילדי עובדי הכנסת. פתרון כזה יכול לשפר את איכות חייהם של העובדים, להקל על שגרת יומם ולהביא לתפוקת עבודה גבוהה".

חברת הכנסת פינטו אף העלתה לוועדה בקשה להסדיר את נושא היועץ הרביעי לחברי כנסת עם מוגבלויות. אמנם ח"כ קארין אלהרר הייתה זכאית לאחד כזה, מאחר שהיא בכיסא גלגלים, אך לחברת הכנסת פינטו אין זכאות. "כחברת הכנסת החירשת הראשונה בתולדות כנסת ישראל, פניתי לוועדה הציבורית על מנת לעדכן את הסעיף בתקנון המתייחס לחברי כנסת עם קושי בניידות, כך שיתנו מענה גם לנבחרי ציבור עם מוגבלויות שאינן דווקא קשורות בניידות", אמרה לגלובס.

מתורגמנית בתקן יועץ

נוסף על כך, פינטו התייחסה להעסקת מתורגמנית צמודה עבורה והעובדה שהיא למעשה משמשת הן כמתורגמנית והן כיועצת על אותו התקן.

"אני, כאדם חירש, זקוקה למתורגמנית צמודה, מסביב לשעון, על מנת שתתרגם לי את כל הנאמר סביבי בעבודת הכנסת השוטפת: דיוני הוועדות, דיוני המליאה ופגישות מקצועיות.
"לצערי, מאז כניסתי לכנסת המתורגמנית שלי ‘תופסת' תקן של יועץ פרלמנטרי. למעשה, שלא בצדק, ליאת מבצעת שני תפקידים במקביל - גם יועצת פוליטית וגם מתורגמנית - עניין שמעמיס עליה ועל יתר הלשכה ומייצר נפח רב יותר של עבודה. אני יודעת שהכנסת עושה מאמצים רבים להתאים את סביבת העבודה לכל חברי הכנסת וכרגע הנושא בבדיקה. אני מקווה שבנושא הקריטי הזה יהיה מענה חיובי".