"כמו מיאמי בשנות ה-80": הכירו את שער הכניסה של אירופה לקוקאין

בתוך שנים ספורות העיר אנטוורפן בבלגיה הפכה לנמל מס' 1 לייבוא קוקאין באירופה • הסם מביא איתו כמויות אדירות של מזומנים שמציפות את בלגיה בכלל ואנטוורפן בפרט בשחיתות, אלימות ומעוותת את הכלכלה המקומית • "נוצרה פה כלכלת סמים", אמר קווין דניאלס, מהמנהל לאכיפת סמים באירופה

הנמל באנטוורפן ממנו מגיעים רוב הסמים לעיר, ומשם לאירופה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo
הנמל באנטוורפן ממנו מגיעים רוב הסמים לעיר, ומשם לאירופה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

במשך מאות שנים, סחורות שנכנסו לאירופה דרך הנמל הגדול באנטוורפן העשירו את העיר הוותיקה והיפיפייה הזו, המוכרת בגלל היהלומים שלה, האמנות שלה, וארכיטקטורת ימי הביניים של רחובותיה הוותיקים.

כעת, סחורה אחת שמגיעה מהצד השני של האוקיינוס האטלנטי - קוקאין - מביאה איתה גם זרם של מזומנים, שלדברי הרשויות מציף את אנטוורפן בשחיתות, באלימות ומעוות את כלכלתה.

במהלך השנה האחרונה הרשויות תפסו 88 טון של קוקאין, שהוחבאו במכולות שהגיעו מאמריקה הלטינית - כמעט פי 10 יותר ממה שנתפס רק לפני שבע שנים, בשנת 2014. זה הרבה יותר מכל נמל אירופאי אחר. סוחרים הסמים מציפים את אירופה בכל כך הרבה קוקאין, שייתכן שבנקודת הזמן הנוכחית מדובר בשוק גדול יותר מאשר ארה"ב, כך על פי המנהל לאכיפת סמים באמריקה (DEA).

מסחר דרך אפליקציות מוצפנות

הכסף המזומן ש"מוזרק" לאנטוורפן כתוצאה מהסחר-מכר של הקוקאין מעוות את כלכלת העיר ומכניס מתחים חברתיים. שוטרים, פקידי מכס ועובד בית חולים נעצרו באחרונה לאחר שנתפסו משתתפים בהעברת מידע לרשתות מסחר בקוקאין באמצעות אפליקציות מוצפנות; סוחרי קוקאין שוכרים מכוניות יוקרה במאות אירו ליום ומגייסים בני נוער באמצעות הבטחות לכסף מהיר וסגנון חיים ראוותני; חברות לגיטימיות מתקשות להתחרות עם חברות הקש של הפושעים שיכולות להרשות לעצמן לספוג הפסדים גדולים.

"זו כלכלת סמים", אמר קווין דניאלס, סגן מנהל של ה-DEA באירופה. "זו חזרה על מיאמי בשנות ה-80".

אנטוורפן ורוטרדם הקרובה אליה בהולנד, שבהן שני הנמלים הגדולים ביותר באירופה, הן כיום שערי הכניסה העיקריים לקוקאין המגיע ליבשת. כך על פי דוח של האו"ם והאירופול, המשטרה של האיחוד האירופי. פקידים בארגונים אלה לכדו כ-10 טונות של קוקאין באנטוורפן ב-2014, כך נכתב בדו"ח מספטמבר.

כנופיות של אלבנים או מרוקאים, המסוגלות להביא קוקאין לחוף דרך קשריהן בנמלים, התחזקו מאוד בשנים האחרונות. הקוקאין שהמשטרה לכדה השנה היה בעל שווי שוק סיטונאי של מיליארדי אירו, וכנראה כמות הרבה יותר גדולה מזה נכנסה ולא התגלתה, כך אמרו פקידים בכירים.

רימונים ורובים ברחובות העיר

אלא שהבעיות לא מסתכמות רק בפן הכלכלי. כניסת הסמים ליבשת גרמה לעלייה באלימות. מסעדות ובתים פרטיים נפגעו מיריות רובים ורימוני רסס של חברי מאפיות וכנופיות. המסר של ההתקפות האלה הוא אזהרה לכנופיות יריבות או ניסיונות לחץ על פקיד בכיר בנמל, או אפילו דרך ערמומית לחתור תחת יריבים על ידי שליחת מסר למשטרה שבעלי בית קפה עלול להיות קשור למסחר בסמים.

אחת הדרכים שבהן צונאמי המזומנים מעוות את כלכלת אנטוורפן נוגע לענף הנדל"ן המקומי. לדברי פקידים בכיריים מקומיים בעיר, מחירי הדיור והעסקים באנטוורפן זינקו בתקופה האחרונה.

מזומן שנתפס על ידי הרשויות בבלגיה / צילום: Associated Press, Xavier Dellicour
 מזומן שנתפס על ידי הרשויות בבלגיה / צילום: Associated Press, Xavier Dellicour

"הכסף הרע מבריח את הכסף הטוב", אמר ראש העיר אנטוורפן בארט דה וובר והוסיף בחשש כי סוחרי הסמים "יבריחו מהעיר את האנשים הישרים".

כבר היום ברשויות החוק נלחמים בעסקים בעיר שמשמשים להלבנת כסף. החל ממסעדות ועד סוחרי מכוניות פאר. תופעה יותר נפוצה ומסוכנת היא חברות החותרות תחת הכלכלה החוקית ומפריעות לה, כך אמר איב דריזן, מנהל המשטרה הפדרלית באנטוורפן.

סוחרי סמים קונים מסעדות או חנויות כדי להציג מראית עין שהכסף שלהם מגיע ממסחר חוקי. חברות ראווה כאלה גם משתמשות בפעולות חוקיות על מנת להסתיר את העבודה הלא חוקית שלהן הקשורה בסמים. לדוגמא, חברת תחבורה המוציאה קוקאין ממכולות סחורה עשויה גם להעביר מכולות לגיטימיות עבור חברות בינלאומיות.

אחת הבעיות שנוצרות כתוצאה מכך, אומר דריזן, שהחברות שעוסקות בפעולות לא חוקיות דוחקות את אנשי העסקים הלגיטימיים החוצה על ידי כך שהן זוכות בחוזים "בגלל שהמחירים שלהם נמוכים משל התחרות", אמר דריזן.

תעשיית הפשיעה מסביב להברחת הקוקאין

מסביב למעגל הפשיעה הראשוני של הקוקאין, נוצר מעגל פשע שני: חברות חדשות החלו לצוץ כדי לשרת את הפושעים. מוכרי טלפונים מוצפנים תלויים בכנופיות הסמים, שחבריהן הם היחידים שיכולים להרשות לעצמם חוזים, שעלולים לעלות אלפי דולרים בשנה, כך אומרים פקידים בכירים. חברות השכרת רכב משכירות מכוניות פאר בסכומים של אלף דולר ומעלה ביום. "הם יכולים לשרוד ולשגשג רק הודות לכסף של כנופיות הסמים המקומיות", אמר דריזן.

על מנת להבריח את הקוקאין החוצה מהנמל, הסוחרים משלמים לעובדי הנמלים סכומים גבוהים בהרבה מהמשכורות החודשיות שלהם ואלה פורקים או מעבירים מכולות באופן חשאי, משחדים פקידי מכס שעוזרים להם לחמוק מבדיקות. כך גם לגבי תובעים ושוטרים, כולל קצינים בכירים, שמקבלים דמי שתיקה כדי שיסיטו את מבטם ויאפשרו להם לחמוק מבדיקות של רשויות החוק.

"כל שכבות האוכלוסייה זוהמו"

"כל שכבות האוכלוסייה זוהמו", אמר ראש העיר דה וובר. קל מאוד לפספס את האפקט אם לא שמים לב, אמר, במיוחד למי שגר בדרום העיר, שהוא האזור העשיר יותר.

הכסף נשפך לאזורים עניים יותר, שיש בהם אוכלוסיות מהגרים גדולות בצפון העיר, משם באים הרבה מהפושעים. בין היתר, כדי לזכות באהדת הציבור ולצחצח את המוניטין שלהן, כנופיות הפושעים תורמות כסף למטרות טובות כגון קבוצות נוער בכדורגל. אחר כך יכולים המאפיונרים לסמוך על בני נוער שיתצפתו בשבילם על מכוניות, יזהו שוטרים ברחוב ויזהירו מפני ניידות משטרה הבאות לבצע מעצרים.

בתוך הסביבה העבריינית, יכולים הנערים לעלות בשרשרת המזון ולהרוויח אלפי אירו על ידי עבודה כשליחים, הנושאים על גופם שקיות קטנות של קוקאין עבור חברי הכנופיות שנוסעים במכוניות פאר ולובשים חליפות יקרות. "זה מודל בעייתי מאוד לחיקוי", אמר דריזן.

 הרשויות מנסות להשיב מלחמה

רשויות החוק והעיר מנסות להילחם בחזרה על ידי איגום משאבים ושיתוף מידע בין המשטרה, התביעה, המכס ושירותים מונציפאליים אחרים. כך רשויות אכיפת החוק והעירייה משתמשות בסמכויות שונות על מנת לסגור מסעדות, הקשורות לכסף מקוקאין. בנוסף איגודים של חברות נמל ועובדי נמל השיקו קמפיין מודעות וקו חם לדיווחים אנונימיים על התנהגות חשודה.

במהלך 2021 המשטרה חדרה למערכת מסרים מוצפנת והורידה כמיליארד מסרים שהובילו למאות מעצרים ולפתיחת חקירות רבות נוספות, וזה נתן מכה לכנופיות בעיר. אבל פקידים בכירים מודים שהם נלחמים נגד יריב שקשה להתיש.

"בעוד כמה חודשים, יהיו אנשים שייקחו את מקומם אבל הניסיון שלנו עזר לנו לפתח אסטרטגיות חדשות", אמר פרנקי דה קייזר, התובע הראשי באנטוורפן. "זה תמיד קצת משחק של חתול ועכבר".