המותגים מגיעים למטא-וורס: מה אפשר ללמוד מנייקי, אדידס ו־H&M

מאז ההכרזה של מארק צוקרברג על כניסה לעידן המטא-וורס, עוד ועוד חברות בינלאומיות מנסות להשתלב במרחב הווירטואלי החדש - וחברות הריטייל בראשן • האם הן עושות את זה נכון ומדויק?

החנות הווירטואלית שהוצעה ל־H‪&‬M בפלטפורמת ceek city. ענפים רבים מחפשים את נתיב הכניסה למטא־וורס / צילום: צילום מסך
החנות הווירטואלית שהוצעה ל־H‪&‬M בפלטפורמת ceek city. ענפים רבים מחפשים את נתיב הכניסה למטא־וורס / צילום: צילום מסך

בחודשים האחרונים אנחנו שומעים שוב ושוב את הביטוי מטא-וורס - שם כולל לאוסף של טכנולוגיות מתקדמות שיחוברו להן יחדיו, כדוגמת VR (מציאות מדומה), AR (מציאות רבודה) ועולמות תלת ממדיים אינטרנטיים (כמו רובלוקס, מיינקראפט, פורטנייט ואחרים). מאז ההכרזה של מנכ"ל ומייסד פייסבוק (שמאז נקראת מטא), מארק צוקרברג, על חזון המטא-וורס שלו - נראה שעוד ועוד חברות בינלאומיות מתחומים שונים ומגוונים מחפשות את מקומן בעולם החדש, וחברות הריטייל בראשן.

רק בשבועות האחרונים ראינו שנייקי הקימה עולם תוכן שלם ברובלוקס בשם Nikeland, שבו משתמשים יכולים לטייל, לעשות ספורט, לצפות בדגמים ולחוות חוויות שכולן על טהרת המותג נייקי. רשת המזון המהיר צ'יפוטלה הקימה בליל כל הקדושים מסעדה וירטואלית ברובלוקס, שבמסגרתה מוטלות על המשתמשים משימות לביצוע (ניקיון, סידור וכיוצא בזה), ובתמורה הם מקבלים שוברים להטבות פיזיות במסעדות של צ'יפוטלה ברחבי ארה"ב.

אדידס רכשה נדל"ן וירטואלי בפלטפורמה המטא-וורסית Decanderland, המותג טומי הילפיגר הקים גם כן עולם תוכן ברובלוקס, ואלו רק דוגמאות בודדות מתוך רבות. בימים האחרונים שוחררו ידיעות על כך ש-H&M פתחה חנות וירטואלית בפלטפורמת VR בשם ceek city - אך בדיעבד התברר שהן חצי נכונות, כי מדובר בפרויקט שהוצג ל־H&M ולא פרויקט פעיל. אני יכול להעיד מידיעה אישית שיש עוד עשרות חברות בינלאומיות מסוגים שונים וענפים שונים - כמו אופנה, עיצוב הבית, קמעונאות, מזון, שירותים, תוכנה ונדל"ן מסחרי - שמחפשות בימים אלה את נתיב הכניסה שלהן למטא-וורס. כל זה מציף מספר שאלות ותהיות.

איזה ענפים ישתלבו

תהייה ראשונה היא האם המהלכים הללו של נייקי, אדידס, טומי הילפיגר ואחרים הם נכונים ומדויקים, והאם זו הדרך של הריטייל להשתלב במטא-וורס? על פניו, התשובה היא לא. לפחות כרגע, נראה שהמהלכים הראשונים שיצאו הם יותר סוג של קריאת כיוון או "חומה ומגדל", ופחות מהלכים אסטרטגיים רחבים מתוך הבנה של הפלטפורמות, המטרות העסקיות והיתרונות היחסיים של כל אחד מהמותגים במרחבים שאליהם הוא נכנס. אבל לזכותם ייאמר שהם לפחות מנסים, וקופצים למים מהר - גם לחיכוך עם המציאות יש ערך חשוב.

נקודה שנייה למחשבה היא נוגעת לזהות הענפים הנוספים שישתלבו במטא-וורס. קשה מאוד להעריך בשלב כה בוסרי, אבל אם מסתכלים אובייקטיבית על היתרונות היחסיים שיש לחוויות תלת ממדיות סוחפות, ועל קהלי היעד שהיום נמצאים בעולמות האלו ונולדו לסביבה דיגיטלית (גילאי 10-25), כנראה שמעבר לגיימינג וריטייל נראה התרחבות של פרויקטים ומהלכים מעולמות תוכן נוספים ומגוונים כבר ב-2022.

להערכתי, זה יקרה ביתר שאת בעולם הבילוי והפנאי (הופעות, קולנוע, תיאטראות, ספורט לייב וכו'), עולם החינוך וההוראה (מהכשרות מקצועיות וההעשרה ועד עולם החינוך הפורמלי) ועולם הכושר הגופני וה-Wellness (מדיטציה, יוגה, אימונים אישיים, ספינינג, קיק בוקסינג) - וזו רק ההתחלה.

להיות על המגרש

התהייה השלישית היא כיצד עסקים, בעלי מקצוע וסתם אנשים שרוצים להיערך טוב יותר, ולא לפספס את המהפכה הגדולה ביותר שקרתה כאן מאז האינטרנט (אולי גדולה ממנו), יוכלו להשתלב, ללמוד ולהיערך למטא-וורס? החוכמה היא בראש ובראשונה להבין שיש כאן מהפכה אמיתית - ה-VR וה-AR והסביבות הווירטואליות ב-Web ישאבו לתוכן חלקים גדולים מאוד מהתעשיות שאנחנו מכירים היום, ויתהוו בתוך שנים ספורות ל"אינטרנט חדש" אחר ומועצם.

לכן, זה לא משנה אם מי שקורא את המילים הללו הוא תלמידת תיכון, סטודנט, מנהלת בכירה או בעלים של חברה - הכי חשוב זה להיכנס לעניינים. איך? ראשית, לומדים, קוראים וחוקרים את התחום - תחשבו שהייתה לכם הזדמנות להיות בימים הראשונים של האינטרנט. היום אנחנו באותה נקודה בדיוק עם המטא-וורס, ולכן, ככל שתחקרו יותר, תהיו חלוצים בתחום הזה - ללא קשר לעיסוק הנוכחי שלכם.

בנוסף, אני מציע לכל אחד ואחת לנסות להסתכל על הקריירה, היכולות האישיות או העסק שלו, ולברר היכן הערכים המוספים שלו יכולים לבוא לידי ביטוי בצורה מועצמת במטא-וורס, באילו אופנים ובאילו פלטפורמות. משם מתחילה הדרך ליצירת תוכנית אסטרטגית, יציאה לפועל עם "פרויקטי חלוץ" כמו הפרויקטים של נייקי ואדידס למשל, והתבססות בתוך המטא-וורס כשחקן רלוונטי. ככל שתקדימו לעשות זאת, כך תוכלו להרוויח זמן לטעות ולתהות, ולייצר First Movers advantage.

אז בין אם אתם תיכוניסטים, סטודנטים, שכירים או עצמאים, מנהלים או לא, בעלי חברות או יזמים - המטא-וורס הוא התחלה של משהו עצום, ומה שאנחנו רואים היום בריטייל זה רק כוח חלוץ ראשוני מאוד.

הכותב הוא מנכ"ל mihi.market ויוצר קהילות digital. tech. business ו-Beyond the metaverse