הכירו את ניר בר-דעה, הישראלי שמונה למנכ"ל קרן הגידור הגדולה בעולם

בתום מסלול שכלל עבודה במחלקת המחקר ושנה בתפקיד המשנה למנכ"ל - ניר בר-דעה, בנו של מנכ"ל שטראוס ואחיו של מנכ"ל הבנק הדיגיטלי, נבחר לתפקיד מנכ"ל ברידג'ווטר • "תפסתי מעצמי הכי אנליטי - אבל בקרן הבנתי תוך שבוע שאני לא ב‏-50% הכי חכמים"

ניר בר-דעה / צילום: מירב חבד אלון
ניר בר-דעה / צילום: מירב חבד אלון

הישג חסר תקדים: ניר בר-דעה הישראלי מונה לתפקיד מנכ"ל משותף של ברידג'ווטר,
קרן הגידור הגדולה ביותר בעולם שמנהלת נכסים בהיקף של יותר מ-200 מיליארד דולר. בר-דעה, בנו של מנכ"ל שטראוס גיורא בר-דעה ואחיו של מנכ"ל הבנק הדיגיטלי One Zero גל בר-דעה, מונה לתפקיד עם מארק ברטוליני.

האזינו לראיון שערך ערן גפן עם ניר בר-דעה לפני כשנה, כשמונה למשנה למנכ"ל ברידג׳ווטר:


את הקרן, שמנהלת פנסיות, מייעצת ומנהלת כספים של מדינות ושל בנקים מרכזיים, הקים המיליארדר ריי דאליו שניהל אותה עד 2009. בר-דעה וברטוליני מונו לתפקידם החדש לאחר שהמנכ"ל הקודם, דיוויד מק'קורמיק, הודיע על פרישתו מהתפקיד - לטובת אפשרות של התמודדות לסנאט בארה"ב מטעם מדינת פנסילבניה.

בר-דעה (40), בעל תואר MBA מאוניברסיטת וורטון ותואר ראשון במימון מהמרכז הבינתחומי, החל את דרכו במחלקת המחקר של ברידג'ווטר, ובשנה האחרונה הוא כיהן כמשנה למנכ"ל הקרן.

האב, מנכ''ל שטראוס גיורא בר-דעה / צילום: ענבל מרמרי
 האב, מנכ''ל שטראוס גיורא בר-דעה / צילום: ענבל מרמרי

באתר ברידג'ווטר נכתב כי בר-דעה היה אחראי בתפקידו הקודם על סוגיית התגובות של הקרן למגפת הקורונה: החל משמירת ההמשכיות העסקית, מעבר לעבודה מרחוק - ועד לבניית פרוטוקולים לעתיד.

קצין בצה"ל לשעבר שפעל בתחום הנדל"ן

לפני שהצטרף לברידג'ווטר בשנת 2015, בר-דעה היה יועץ למשלחת הישראלית לאו"ם, וכן פעל בתחום השקעות הנדל"ן ובתחום היזמות. בעברו, הוא שירת כקצין בצה"ל. בידיעה על המינוי ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי "בר-דעה יחסית לא מוכר בעולם ההשקעות. הוא הצטרף לקרן ב-2015 וקודם לתפקיד המשנה למנכ"ל בפברואר שעבר". על הקרן עצמה נכתב שהיא ידועה בתרבות הלא רגילה שלה, הכוללת "שקיפות רדיקלית". נתון שצוין בידיעה של הניו יורק טיימס נוגע לתשואות מאכזבות של הקרן המרכזית של ברידג'ווטר, Pure Alpha, שהתשואה שלה בסוף 2021 הייתה כ-8.2%. זאת, לעומת תשואה של 27% בשוק המניות הכללי. כמו כן, התשואה השנתית בעשור האחרון הייתה כ-1.6%. בניו יורק טיימס הוסיפו כי קרן אחרת של ברידג'ווטר, All weather, רשמה תשואה של כ-11% ב-2021 ותשואה שנתית של מעל 10% בעשור האחרון.

האח, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי גל בר-דעה / צילום: איל יצהר
 האח, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי גל בר-דעה / צילום: איל יצהר

במכתב שפרסמה הקרן ובו דיווחה על השינויים בצמרת, נכתב כי מינוי שני המנכ"לים המשותפים יוצר שילוב חזק: "ניר, מנהיג פנימי מוערך מאוד שעבד צמוד לדייב (המנכ"ל הפורש), ההנהלה ומנהלי ההשקעות במשך שש שנים. למארק יש ניסיון עצום, והוא מנכ"ל מוערך ומנוסה". המנכ"לים החדשים כבר הודיעו על כמה שינויים בהנהלה.
בר-דעה התראיין בעבר לערן גפן בגלובס, וסיפר על ברידג'ווטר: "מהבית יש לי נסיעה של שעה שמסתיימת בלב חורשה עם עצים, ‘קומפאונד' מהמם אבל מבודד לגמרי. יש נהר שעובר באמצע המשרד בגדול, עם גשר שקוף מעליו ועם חיות מסביב".

"חלק מהקטע זה שאנחנו לא וול סטריטים"

כשנשאל כיצד זה מסתדר עם התרבות של וול סטריט? אמר: "אני חושב שחלק מהקטע, בכנות, הוא שאנחנו לא וול סטריטיים. כמו שאתה רואה אותי לבוש עכשיו, ג'ינס וחולצה מכופתרת, ככה אני הולך לבוש לעבודה. בוול סטריט לובשים חליפה. גם את התרבות של החברה אני חושב שכמעט ואי אפשר היה לקיים בדאון טאון ניו יורק".

על תחילת הדרך בברידג'ווטר, הוא הוסיף: "אני למדתי בבינתחומי, אחר כך למדתי בוורטון. סיימתי ראשון בכיתה שלי בבינתחומי, סיימתי גם מאוד חזק בוורטון ותמיד תפסתי מעצמי הכי מהיר, הכי אנליטי, הכי מדבר לעניין. לקח לי בערך שבוע בברידג'ווטר בשביל שאני אוכל להגיד בקול רם: 'חבר'ה, אני לא ב-50% העליונים של האנשים הכי חכמים בחדר כרגע', ולהאמין בזה".

בנוגע למדיניות הרדיפה אחרי האמת של ברידג'ווטר, בר-דעה סיפר כי "גם מניסיון החיים שלי וגם מהעבודה היומיומית שלי, אני חושב שחד משמעית יש אויבים לאמת. יש משהו באתוס הזה של שקיפות קיצונית, שאומר שאין מניפולציות, אין רכילות, אין 'אמרתי או לא אמרתי'. אם אמרת אז אמרת. יש מערכת שלמה של אקוסיסטם שמייצרת את זה".

אחת הדוגמאות הבולטות שציין היא הקלטת כל פגישה והקשבה לכל פגישה. "אם השם שלך נאמר, ולא משנה באיזו פגישה, אתה תקבל את ההקלטה הזו באופן אוטומטי", הסביר בר-דעה. "אם מישהו אמר עליי משהו בפגישה, ידאגו שאני אדע מזה. כלומר, אם למישהו היה משהו להגיד עליך, אז אנחנו רוצים שהוא יגיד לך את זה דבר ראשון בפרצוף. תחשוב כמה רוע זה מוציא מהארגון. אם יש קונפליקטים, הם נחשפים מאוד מהר".

"השווקים יעילים אז רבים טוענים שאלפא לא קיימת"

עוד אמר בר-דעה לגפן בראיון: "בשווקים יש מונח שנקרא בטא ומונח שנקרא אלפא. בטא זה כשאתה מהמר על ההצלחה של שווקים. שווקים גדלים לאורך זמן ומי שמהמר על מדד תל אביב-35 או S&P 500 לאורך זמן יעשה כסף, ואפשר לעשות את הכסף הזה בצורה הכי טובה".

לדבריו, "אלפא אומרת: תשמע, אני יודע משהו שאנשים אחרים לא יודעים. כשאתה מוכר מניה והולך על שורט, אני אומר: ‘בוא'נה, הבן אדם הזה יודע מה שאחרים לא יודעים'. יש ויכוח גדול בעולם אם אלפא קיימת או לא קיימת, כי אם השווקים הם יעילים אז הרבה טוענים שאלפא לא קיימת. אנחנו בברידג'ווטר עם אלפא חיובית לאורך עשרות שנים. כל שנה אנחנו מצליחים להרוויח כסף מתוך הנחה שאנחנו מבינים דברים לגבי איך שהעולם עובד, שאנשים אחרים לא מבינים".

תעודת זהות | ניר בר-דעה

אישי: בן 40
מקצועי: בעל תואר MBA מאוניברסיטת וורטון ותואר ראשון במימון מהמרכז הבינתחומי. בר-דעה ניהל את ההתמודדות עם השפעות הקורונה בברידג'ווטר.
עוד משהו: בטרם הצטרפותו לברידג'ווטר, בר-דעה היה יועץ למשלחת הישראלית לאו"ם.