נציגת משרד הבריאות בדיון בכנסת: "ההערכה היא שבשבוע הבא הרשימה האדומה תיוותר ריקה"

את הדברים אמרה אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, בדיון שוועדת החוקה בכנסת • הוועדה אישרה את הארכת הגבלות הכניסה והיציאה מישראל על 12.1

מתחם בדיקות קורונה לנכנסים לנתב''ג / צילום: איל יצהר
מתחם בדיקות קורונה לנכנסים לנתב''ג / צילום: איל יצהר

ועדת החוקה אישרה היום (ב') את הארכת הגבלות הכניסה והיציאה מישראל עד 12.1. בדיון, שבו נשמעה ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה, הוחלט להאריך פה אחד את התקנות התקפות כיום. תקנות אלה כוללות רשימה של מדינות אדומות שאליהן אסורה הטיסה אלא באישור מיוחד בהן ארה"ב, איחוד האמירויות, בריטניה, טורקיה, שוויץ ומקסיקו. אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, נתנה תקווה ואמרה ש"ההערכה שלנו היא שבשבוע הבא הרשימה האדומה תיוותר ריקה". את הדברים אמרה לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב לנוכח המגמה התחלואתית בישראל ובעולם.

עוד אמרה גנס שצפוי כי הרשימה תתרוקן "פחות לאור הצפי בירידת תחלואה באותן מדינות, אלא בגלל העלייה בתחלואה אצלנו. זה בגלל המודל, שהוא יחסי ומסתכלים על יחס אל מול תחלואה בארץ וגם על היקף התחלואה מחו"ל אל מול יתר התחלואה המאומתת. ככל שהנתח שלה פחות משמעותי, אין הצדקה אפידמיולוגית מבחינתנו לנקוט במדיניות של הגבלות".

ההגבלות התקפות לנוסעים כיום מחייבות אישור יציאה מוועדת חריגים בכדי לטוס למדינה המסווגת כאדומה. למחוסנים/מחלימים שחוזרים לישראל ממדינה כתומה חלה חובת בידוד עד לקבלת תשובת הבדיקה שעשו לאחר הנחיתה (במקום שלושה ימים) ולכלל החוזרים ממדינה אדומה חלה חובת בידוד של שבעה ימים בכפוף לביצוע של בדיקה ביום השביעי לבידוד. בנוסף, מ-9.1 תותר כניסת תיירים שעומדים בתנאי התו הירוק ממדינות כתומות. אם אכן תימחק הרשימה האדומה כפי שמסתמן - יש לכך משמעות חשובה עבור העוסקים בתיירות נכנסת היות שיוכלו להגיע לישראל גם תיירים מארה"ב, המקור הדומיננטי ביותר לתיירות הנכנסת מישראל.

מוקדם יותר היום התקיים דיון בבג"ץ בעתירות שהוגשו נגד המדינה בעקבות הגבלות הכניסה והיציאה. שופטי בג"ץ הוציאו למדינה תו על-תנאי במסגרתו עליה לספק תשובות על איסור היציאה מהארץ (למדינות אדומות) לאזרחים המחוסנים ועל חובת הבידוד למחוסנים שנכנסים ממדינה אדומה שתוקפה כיום שבוע.