הנטישה הגדולה להייטק, גרסת עובדי התעשייה האווירית ורפאל

אלו כבר לא רק משרדי עורכי הדין, רואי החשבון ומשרדי הפרסום שלא יכולים לעמוד מול השכר בהייטק • לגלובס נודע כי מאות מהנדסים עזבו בחודשים האחרונים את חברות התעשייה הביטחונית בניסיון לשפר את תנאי העבודה, ולגבי רבים אחרים מתנהל בימים אלה קרב בלימה • הנפגעות העיקריות – התעשייה האווירית ורפאל הממשלתיות

תערוכה של רפאל. החגיגה בהייטק פסחה על החברות הביטחוניות / צילום: רפאל
תערוכה של רפאל. החגיגה בהייטק פסחה על החברות הביטחוניות / צילום: רפאל

בשבוע האחרון רעשו קבוצות הוואטסאפ של עובדי רפאל. כמה ממים - סרטונים ותמונות סאטיריים מעשה ידי העובדים - עברו כאש בשדה קוצים. רואים בהם, כביכול, עובדים המומים המקבלים את הבשורה המשמחת כי החברה מבצעת העלאת משכורת שנתית של לא פחות מ-0.35%. הממים הללו התבררו כחדשות מזויפות בחלקן, שכן עבור המהנדסים ועובדי המחקר צמח השכר השנתי ב-4%, אך הן ביטאו תחושה בקרב רבים כאילו החגיגה בהייטק פסחה על החברות הביטחוניות. לשם השוואה, על פי נתוני הלמ"ס, עלה השכר הממוצע בהייטק הישראלי ב-8% בשנה האחרונה.

רק כמה שבועות קודם לכן זכו עובדי אינטל ישראל, הממוקמת כמה קילומטרים דרומה למטה רפאל, לבונוס שנתי בגובה שלוש משכורות. בחודשים האחרונים נראה שרפאל, כמו גם חברות ביטחוניות ממשלתיות נוספות, נמצאת בקרב בלימה לשימור העובדים, ובפרט אלה הנחשבים אטרקטיביים במיוחד בשוק האזרחי: מהנדסי התוכנה והשבבים.

אתגר שימור הידע

לגלובס נודע, כי עשרות רבות של עובדים - בהם מהנדסים, טכנאים והנדסאים מתחומי התוכנה, התעשייה והניהול, שבבים, התוכנה והחומרה, עזבו באחרונה את רפאל לשורה של חברות פרטיות באזור הצפון והמרכז, בין השאר במטרה לשפר את שכרם ולשדרג את מעמדם. כמו במשרדי עורכי הדין, בפירמות ראיית החשבון ובענף הפרסום, גם בתעשיות הביטחוניות סובלים מהנטישה הגדולה אל ההייטק, במה שכבר זכה לכינוי "תסמונת עמק הסיליקון".

גורמים בכירים המקורבים לרפאל מתעקשים כי החברה גייסה השנה 1,000 עובדים, חלקן אף מכמה חברות הייטק גדולות ואטרקטיביות, וכי שיעור התחלופה בחברה לא עבר את ה-5% במהלך השנה האחרונה. נוסף על עליית השכר השנתית בגובה 4%, זכאים העובדים לבונוסים רבעוניים או שנתיים בהיקף של כ-20% מהשכר בממוצע, אך הדבר תלוי בביצועיהם.

המצב דומה גם בתעשייה האווירית העוסקת בפיתוח לווינים, מטוסים וחלליות וממוקמת ביהוד, ובחברת הבת אלתא המפתחת מערכות מכ"ם, תקשורת ולוחמה אלקטרונית וממוקמת באשדוד. לפי הרשת החברתית לעובדים לינקדאין, נרשמה ירידה שנעה בין 1%-6% במספר העובדים בחברות הביטחוניות הישראליות בשנה האחרונה, תופעה המסמנת מגמה מדאיגה של דימום טאלנט וידע מהמגזר הביטחוני לפרטי.

רפאל, אלתא והתעשייה האווירית, אפילו אלביט המופרטת - כולן רשמו ירידה של מספר אחוזים בכח האדם שלהם. אמנם, עובדים רבים בתעשיות הביטחוניות אינם רשאים להקים פרופילים ברשתות החברתיות, אך יש בכך כדי להצביע על מגמה שלילית בכלל התעשייה. עובדים לשעבר עמם שוחחנו מספרים על חברות ממשלתית שקפואות במסגרות שכר ממשלתיות ארכאיות המתקשות לעמוד בתחרות הגוברת על עובד ההייטק הישראלי - הן מבחינת סולמות השכר, התרבות הארגונית, סביבת העבודה וגמישות של עבודה מרחוק. "במקום העלאת שכר של כמה אחוזים ברפאל, שדרגתי את המשכורת שלי ב-25%", אומר עובד שעזב לאחרונה לחברה אחרת בצפון. מרבית העובדים לשעבר ברפאל ובתעשייה האווירית עמם שוחחנו העידו כי שדרגו את משכורתם בכ-50%.

עובד אחר סיפר על בעיית שימור ידע שנגרמת בשל עזיבות. "ייקח לחברה לא מעט זמן לשחזר את הידע שהלך עם עזיבה של עובד, ולא מעט כסף. יש תחומים שגם אחרי כמה שנים לא מוצאים תחליף למהנדס שעזב".

אתגר העבודה מהבית

על פי בדיקת גלובס, חלק מהעובדים שעזבו את רפאל נחתו בחברות הייטק ורפואה דיגיטלית הממוקמות בצפון: חברות הציוד הרפואי ג’נרל אלקטריק ופיליפס בטירת כרמל, אינטל, אפל ואמזון בחיפה, ווסטרן דיגיטל בתפן, טאוור ו-KLA במגדל העמק ואפילו לאלביט המתחרה - שהיא אמנם חברה ביטחונית אך אינה מוחזקת בידי הממשלה ולכן גמישה יותר ביכולת להציע תנאים תחרותיים יותר.

"הקורונה פתחה לנו אופקים חדשים", אומר עובד רפאל לשעבר המתגורר בצפון. בעוד שמעטים ברפאל קיבלו היתר לעבוד מהבית בזכות מחשבים מסווגים שנמסרו להם, אחרים קיבלו היתר לעבוד מהבית אך לא יכלו להשתמש ביישומים החיוניים לעבודתם כמו הדוא"ל.

כיום, עם מגוון אפשרויות לעבודה מרחוק ועלייה עצומה בביקוש לכח אדם טכנולוגי מיומן, החלו יותר הצעות לזרום לעובדים ובמקביל נפתחו עבור מחפשי העבודה יותר אפשרויות. "אתה יכול בשקט לחפש עבודה גם במרכז הארץ כשאתה יודע שאתה עובד מהבית בצפון ומדרים לתל אביב פעם או פעמיים בשבוע", אומר עובד לשעבר ברפאל.

למרות הגבלת הגמישות הכרוכה בעבודה מן הבית, טוענים ברפאל, החברה לא פיטרה ולא הוציאה לחל"ת עובדים. "אף השקענו ברווחת העובדים כל אותה התקופה", נמסר מהחברה.

אתגר פערי השכר

הקושי להשוות את השכר למגזר האזרחי מעיקה על החברות הממשלתיות, קל וחומר על החברות הביטחוניות המתחרות על עובדי הייטק נחשקים. ברפאל, בתעשייה האווירית ובחברת הבת אלתא מועסקים מהנדסי שבבים, תקשורת, אלגוריתמים, עיבוד תמונה, ותוכנה מהטובים בשוק. לרובם ניסיון רלוונטי לחברות הייטק אחרות.

החברות הביטחוניות הממשלתיות, דוגמת אלתא, התעשייה האווירית ורפאל עמדו מן הצד וצפו כיצד שכרם הממוצע של עובדי ההייטק צמח בממוצע ב-8% ל-25,812 שקל, נכון לחודש אוקטובר האחרון - כלומר עלייה של כ- 1,900 שקל בממוצע בתוך שנה. על רקע העובדה הזו, עליית השכר של 4% ברפאל, או עליית שכר (המכונה בחברה "דרגת שכר") של 1,500 שקל בתקופה של שנתיים, כפי שהובטח לעובדי אלתא והתעשייה האווירית, משקפת תמונה של חברות המוגבלות בהסכמים עם המדינה ועם ועדי העובדים.עם זאת, יש לציין כי באלתא משולמים מענקי שימור תלת-שנתיים לעובדים בגובה של כ-40-50 אלף שקל לעובד.

"זה בית ספר טוב להייטק והוא מעניין עבור כל מי שמעוניין לעבוד בסביבה מולטי דיסציפלינרית", סיפר אחד מעובדי רפאל לשעבר. "אבל בסופו של דבר ראיתי אנשים שיש להם ילדים ומשכנתא שאומרים ‘אני לא יכול יותר’. יש כאלה שסקרנים לראות מה קורה בחוץ ונמשכים לצמיחה הגדולה שיש כרגע בענף. מצד שני, יש תנאים סוציאלים שלא תמיד מוצאים בכל חברת הייטק".

אותו עובד מוסיף כי "לחברות הביטחוניות קל לגייס אחרי תואר כי זה מקום נפלא לצבור בו נסיון, אבל אחרי שנה או שנתיים הן לא מסוגלות להגיש הצעת נגד אמיתית אחרי שאחת מחברות ההייטק ניגשה אל המועמד והציעה לו הצעה מפתה".

תגובות: "מציעים אתגר וגיוון טכנולוגי"

מרפאל נמסר כי: "החברה ביצעה קידום שכר של 4% למהנדסי רפאל, לא כולל מענק חד פעמי שחולק במסגרת ההסכם. בנוסף יודגש כי קיימת מדיניות הבונוסים בהתאם לביצועי החברה וביצועי העובד כנהוג בחברות עסקיות אחרות. רפאל מתנהלת כחברה עסקית שמנהלת תכניות תמרוץ עובדים על בסיס ביצועים.

"רפאל מממנת לימודים גבוהים למאות עובדים בשנה, כמו כן רפאל מממנת לימודי דוקטורט בארץ ובחו"ל שווה ערך למיליון שקל לשנה, השקעה בעובד אחד".

מהתעשייה האווירית נמסר: "התעשייה האווירית מפתחת ומייצרת את הטכנולוגיות המתקדמות בעולם, למען ביטחון והגנה על מדינת ישראל. עובדי החברה נהנים מאתגר וגיוון טכנולוגיים יוצאי דופן וניסיון חסר תקדים בפיתוח מערכות פורצות דרך שהינו ייחודי בענף ההייטק הישראלי.

"כחברות ביטחוניות ממשלתיות יש לנו אילוצים רבים. לגבי העבודה מהבית- בתקופה האחרונה נעשו שיפורים רבים על מנת לאפשר עבודה מרחוק בדומה לחברות טכנולוגיות אחרות ולאפשר גמישות עבודה מרחוק. אנחנו שואפים להגדיל את האפשרות הזו בצורה משמעותית.

"בתחום השכר, הגם שאנחנו חברה ממשלתית, אושרו כלי תגמול ותמרוץ לשימור עובדי החברה על מנת להיות תחרותיים יותר. שיעור תוספות השכר בחברה נקבעות על ידי ההנהלה ובתיאום עם ארגון העובדים. שיעור תוספות השכר בשנת 21 עמד על שיעורים דומים בענף ההייטק".