בורסות עולם | סיקור שוטף

מניות ההייטק הובילו ירידות חדות בוול סטריט לאחר פרסום הפרוטוקולים של הפד

בורסות אירופה ננעלו בעליות: דאקס טיפס ב-0.7%, פוטסי ב-0.2% • נדב אופיר מבנק הפועלים: "לפי הפרוטוקולים, הפד מאותת על האצת תוכנית ה-tapering, העלאת ריבית מוקדמת מהצפוי, ובשלב יותר מאוחר של 2022 - גם על התחלת הקטנת המאזן של הפד"

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

הירידות בניו יורק החריפו בשעה האחרונה של המסחר ובסיום רשם מדד הנאסד"ק ירידה של כ-3.3% והדאו ג'ונס ירד בכ-1%. ירידות חדות רשמו טסלה , מודרנה, אנבידיה , אלפאבית , מיקרוסופט וסיילספורס.

בקרב המניות הישראליות בלטו בירידות מאנדיי,  גלובל אי, פייבר, וויקס, סולאראדג'   וסנטינל וואן.

21:45

מחריפות הירידות בניו יורק בהובלת מדד הנאסד"ק שצונח בכ-2.5%. הדאו ג'ונס יורד כעת ב-0.6%. 

בעקבות פרסום הפרוטוקולים של הפד מהודעת הריבית האחרונה שפורסמה באמצע דצמבר מציין נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים:  "לפי הפרוטוקולים, הפד מאותת על האצת תוכנית ה-tapering, העלאת ריבית מוקדמת מהצפוי, ובשלב יותר מאוחר של 2022 - גם על התחלת הקטנת המאזן של הפד. כמו תמיד, הפד בוחן בעיקר את האינפלציה ואת שוק העבודה כאינדיקטורים המעידים על התאוששות הכלכלה האמריקאית. לאור השיפור באינדיקטורים אלו מול התחזיות (בדגש על האינפלציה), הפד רואה צורך של ממש להעלות את הריבית בטווח הזמן הקרוב".

"לראשונה מזה תקופה ארוכה, בכירי הפד דיברו גם על הקטנת המאזן שלו לאחר העלאת הריבית הראשונה. עצם הדיבור על הקטנת המאזן מסמן לשוק כי הדיסקט הוחלף כמעט במלואו והדרך להעלאת ריבית לראשונה מאז דצמבר 2018 סלולה. תוכנית ה-tapering צפויה להסתיים מהר יותר ממה שפורסם וכבר במרץ הקרוב היא תבוא אל סיומה".

21:20

ירידות בוול סטריט לאחר פרסום הפרוטוקולים של הפד. מדד הדאו ג'ונס עבר לירידה של כ-0.2% ומדד הנאסד"ק צונח בכ-2%. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה לכ-1.7%. 

ירידות חדות רושמות מאנדיי, פייבר , ריסקיפייד , סנטינל וואן, AMC ומודרנה 

הערב פורסמו כאמור הפרוטוקולים של ישיבת ועדת השווקים הפתוחים האחרונה של הפד, שהתקיימה ב-14-15 בדצמבר. מהפרוטוקולים עולה כי מרבית חברי הוועדה צופים 3 העלאות ריבית של 0.25% כל אחת במהלך 2022 ועוד 3 העלאות דומות ב-2023. זאת על רקע האינפלציה הגבוהה בארה"ב בשנה האחרונה. הצפי בשווקים עומד על סיכוי של 67% להעלאת ריבית אחת בארה"ב כבר בחודש מארס הקרוב. 

עוד דנו חברי הפד באפשרות של צמצום המאזן של הפד, שתפח פי 2 מתחילת מגפת הקורונה, לכ-8.8 טריליון דולר כיום.

18:45

בורסות אירופה ננעלו בעליות: מדד דאקס טיפס ב-0.7%, הפוטסי עלה ב-0.2%. בוול סטריט נמשכת המגמה המעורבת, כשמדד הדאו ג'ונס עולה ב-0.2% ומנגד הנאסד"ק יורד ב-1%. 

ירידות בולטות רושמות מיקרוסופט , אנבידיה , AMD  ואלפאבית. מנגד, אינטל, AT&T וקוואלקום רושמות עליות חדות.

17:00

מגמה מעורבת בוול סטריט. בשוק האג"ח התשואה על האיגרת ל-10 שנים של הממשל האמריקאי מתייצבת על כ-1.65%. 

עליות בולטות רושמות אינטל, צים , טבע, ביונד מיט, עליבאבא , בואינג  וגילת.

בזירת המסחר בסחורות נרשמות עליות של כ-1.4% בחוזים על הנפט הגולמי. חוזה על נפט מסוג WTI נסחר סביב 78.1 דולר לחבית.

16:31

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק רושם ירידה קלה ואילו הדאו ג'ונס עולה בכ-0.1%. 

פייזר  קופצת ב-2.6%, אינטל  עולה ב-2.1%. מאנדיי , מנגד, צונחת בכ-7%.

15:20

מאקרו ארה"ב: מספר המשרות במגזר הפרטי צמח ב-807 אלף במהלך חודש דצמבר, משמעותית יותר מהתחזיות לעלייה של 375 אלף וזינוק גם בהשוואה לנתון של נובמבר, אז נרשמו עוד 505 אלף משרות חדשות.

פוורפליט  הודיעה על שינויים בהנהלה: המנכ"ל כריס וולף עוזב לאחר 5 שנים בתפקיד, ויוחלף על-ידי סטיב טואו (Towe). וולף הוביל את המיזוג של פוינטר מישראל ו-I.D Systems מארה"ב, שבוצע ב-2019 ויצר את החברה הממוזגת פוורפליט. מאז המיזוג, מניית פוורפליט איבדה כ-21% משוויה והיא נסחרת כיום בשווי 177 מיליון דולר בנאסד"ק ובתל אביב.

המנכ"ל החדש מגיע לפוורפליט מחברת Aptos העוסקת בפתרונות ריטייל, שם הוא כיהן כנשיא ומנהל התפעול בחמש השנים האחרונות. פוורפליט עוסקת במתן פתרונות אלחוטיים לאבטחה, שליטה וניהול של ציי כלי רכב ומטענים. היא נסחרת בבורסה המקומית מאז שרכשה את פוינטר, שבעלת המניות הגדולה בה הייתה חברת ההשקעות הפרטית DBSI.

13:50

חברת A2Z הישראלית, שפיתחה עגלה חכמה שמתפקדת כקופה עצמאית, תחל להיסחר היום בנאסד"ק תחת הסימול AZ. מניות החברה ימשיכו להיסחר גם בבורסה הקנדית TSXV. 

12:00

המסחר באירופה ממשיך להתקיים במגמה מעורבת, אם כי כעת גם מדד פוטסי הבריטי מתחזק קלות ועולה ב-0.2%, דאקס מוסיף 0.5% וקאק 0.4%. עדיין נרשמות ירידות בציריך ושטוקהולם.

החוזים בוול סטריט עברו אף הם למגמה מעורבת, כאשר כעת החוזים מאותתים שדאו ג'ונס יעלה בכ-0.1% והחוזים על S&P500 נסחרים ביציבות. החוזים על נאסד"ק יורדים בכ-0.2%.

יצרנית תחליפי הבשר ביונד מיט  בולטת בטרום עם עלייה של 9% לאחר שהודיעה כי החל מיום שני נגיסי העוף (נאגטס) מן הצומח שלה יתווספו לתפריטי רשת KFC ברחבי ארה"ב.

10:15

יום המסחר בשווקים האירופיים נפתח במגמה מעורבת, כאשר מדדי דאקס הגרמני וקאק הצרפתי עולים בכ-0.1% אך פוטסי הבריטי נחלש קלות. יורוסטוקס 50 עולה ב-0.1%.

בסין והונג קונג ננעל המסחר בירידות. מדד הנג סנג איבד 1.8% לאחר ירידות חדות למייטואן, יצרנית הרכב החשמלי ג'ילי, JD.COM, טנסנט ושיאומי. מנגד, צ'יינה מובייל והנג סנג בנק התחזקו. מדד שנחאי ירד ב-1%, שנזן ב-1.8%. 

בשוק הנפט והקריפטו נרשמת יציבות. מחירי הנפט הגולמי נעים סביב האפס עם תנודות קלות מטה ומעלה, הביטקוין יציב על 46.3 אלף דולר.

9:10

מדד ניקיי בטוקיו ננעל בעלייה של 0.1%. את מחזור המסחר הגבוה במדד ריכז בנק מיצובישי שעלה ב-2.6%, אחריו טויוטה שקפצה ב-2.5% - בין השאר לאחר שאתמול נודע כי עקפה את ג'נרל מוטורס במכירות כלי רכב בארה"ב ב-2021. גם ניסאן, מיצובישי מוטורס ומאזדה התחזקו.

8:10

מרבית המדדים באסיה נסחרים הבוקר במגמה שלילית. האנג סנג יורד ב-1.2%, שנגחאי ב-1.2% ושנזן ב-2%. מדד ניקיי בטוקיו לעומת זאת עולה בכ-0.1%.

בהונג קונג בולטת צ'יינה מובייל שעולה ביותר מ-4% לאחר שגייסה בהנפקתה בשנחאי כ-7.7 מיליארד דולר. מנגד, מניות הטכנולוגיה מאבדות גובה - ובראש מייטואן שצונחת בקרוב ל-10%. טנסנט יורדת ב-3.9%, שיאומי ב-3.1% ועליבאבא ב-1.2%.

בטוקיו חברות הרכב מטפסות יום שני ברציפות. טויוטה עולה ב-2.6%, ניסאן ומאזדה ב-4%, הונדה ב-2.3% ומיצובישי ב-2%. ירידות בולטות נרשמות אצל Z הולדינגס, פוג'יטסו וסופטבנק.

בשוק הנפט הגולמי נרשמת יציבות לאחר שהמחירים טיפסו אתמול. נפט מסוג ברנט, מדד הייחוס העולמי, התחזק ב-1.3% על רקע החלטת ארגון אופק פלוס להמשיך בתוכנית להגברת התפוקה בחודש הבא, על אף סיכונים לביקושים הקשורים להתפשטות וריאנט אומקירון. חוזה למסירה במרץ ננעל במחיר של 80 דולר לחבית, והיום נסחר בירידה מזערית.

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות, לקראת פרסום פרוטוקול פגישית ועדת השוק הפתוח ב-21:00 (שעון ישראל). החוזים על נאסד"ק יורדים ב-0.5%, על דאו ו-S&P ב-0.3%. אמש ננעלו המדדים במגמה מעורבת. דאו ג'ונס עלה ב-0.6% לשיא חדש של 36,799 נקודות, נאסד"ק ירד 1.3% ו-S&P 500 ננעל בנסיגה של 0.1%.