ג'קי בן זקן ממשיך להרוויח על ארנה גרופ: מוכר לה מגרש באשדוד בכ-39 מיליון שקל

בן זקן הפך אשתקד לבעל עניין בחברת הנדל"ן המניב של צחי אבו • לאחר זינוק של כ-500% במניה, הוא מורווח על השקעתו בה קרוב ל-100 מיליון שקל "על הנייר"

ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף
ג'קי בן זקן / צילום: שלומי יוסף

איש העסקים צחי אבו ממשיך להרחיב את פעילותה של חברת הנדל"ן ארנה גרופ, שאת השליטה בה רכש לפני פחות משנה. ארנה מדווחת כעת כי תרכוש מאיש העסקים ג'קי בן זקן קרקע סמוכה למרכז הקניות סטאר סנטר שבבעלותה, וזאת לאחר שסיכמה בשבוע שעבר על רכישת מניות המיעוט בסטאר סנטר לפי שווי של 1.26 מיליארד שקל לנכס כולו.

ארנה גרופ עוסקת בנדל"ן מניב, וברשותה שני נכסים עיקריים בישראל: 75% ממניות המרכז המסחרי סטאר סנטר באשדוד ו-100% ממניות קניון ארנה בנהריה. בחודש פברואר 2021 רכשה חברת אבו יחיאל - חברה לבניין שבבעלות צחי אבו (בנו של הקבלן יחיאל אבו) - כ-65% ממניות ארנה גרופ, תמורת 130 מיליון דולר.

סכום זה כלל תשלום של 15 מיליון דולר עבור המניות הנמכרות, ועוד 115 מיליון דולר עבור הלוואות הבעלים שהוענקו בעבר לחברה. את המניות והלוואות הבעלים רכש אבו מבעל השליטה הקודם, המשקיע הזר מרכוס וובר, שרכש בעצמו את השליטה בה מידי ג'קי בן זקן ושותפיו לפני כעשור. מאז העברת השליטה אשתקד זינקה מניית ארנה גרופ ב-500% ומחירה משקף לחברה שווי של כ-715 מיליון שקל. 

העסקה: חלק ממהלכי השבחת סטאר סנטר

לצד אבו, בן זקן הוא המרוויח הגדול מהזינוק במניה, לאחר שחזר להיות בעל עניין בארנה בתחילת 2021, ובסך-הכול רכש בחודשים פברואר ומרץ אשתקד מניות המהוות כ-15.5% מהון החברה, עיקרן ממי שהיה שותפו בחברה בעבר, אברהם נניקשוילי, בהשקעה כוללת של כ-16 מיליון שקל. העסקאות בוצעו בהנחה של כ-50% על מחיר השוק באותה עת, ומאז האמיר שווי מניותיו של בן זקן ליותר מ-100 מיליון שקל.

כעת מדווחת כאמור ארנה גרופ , כי חתמה על הסכם לרכישת כל זכויות הבנייה, בהיקף של 18.4 אלף מ"ר, במגרש הסמוך למתחם הסטאר סנטר. המוכרת בעסקה היא חברת סגול ב.ר. השקעות, שבשליטת בן זקן.

בתמורה לרכישת המגרש וזכויות הבנייה בו, תשלם ארנה גרופ סכום של 38.6 מיליון שקל, המשקף סכום של 2,000 שקל למ"ר. התמורה תשולם בארבעה תשלומים רבעוניים במהלך 2022, ותמומן ממקורותיה העצמיים של החברה.

לדברי ארנה גרופ, העסקה האמורה היא חלק ממהלכי החברה להשבחת הסטאר סנטר. בשבוע שעבר חתמה כאמור ארנה גרופ על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת מלוא מניות המיעוט (25%) בסטאר סנטר מידי חברת הביטוח הפניקס, בתמורה לסכום כולל של 315 מיליון שקל.

גם את העסקה הזו מתכננת ארנה גרופ לממן ממקורותיה העצמיים, וכן באמצעות מימון בנקאי והנפקת איגרות חוב, בהתאם לתנאי השוק והחלטות דירקטוריון החברה. מקורות אלו גדלו בתחילת בשבוע שעבר, כאשר ארנה גרופ השלימה הנפקת מניות בהיקף (ברוטו) של כ-136 מיליון שקל.

בעל השיטה צחי אבו נטל חלק בהנפקה, ורכש מניות בסכום של 88 מיליון שקל, אולם חלקו בהנפקה מומן בדרך של החזר הלוואות בעלים, ולא בדרך של הזרמת מזומנים נוספים לחברה.

כחלק מההנפקה, התחייב בעל השליטה כי הכספים אשר יושקעו בחברה על ידי משתתפים נוספים בהנפקה לא ישמשו לצורך פירעון חלקים נוספים מהלוואות בעלים, שהסתכמו בסוף יוני 2021 ב-448 מיליון שקל.

זכייה במכרז לרכישת 53% מקניון בקפריסין

אבו, שמכהן בתפקיד מנכ"ל ארנה גרופ, הציג באחרונה את פעילות החברה והאסטרטגיה העסקית החדשה שלה לשוק ההון. תחת אבו נשענת האסטרטגיה החדשה על שלוש רגליים: השבחת הנדל"ן המניב של החברה ושיפור התזרים התפעולי, התרחבות ורכישת קרקעות לייזום נדל"ן מניב עתידי ומיצוי פוטנציאל בעתודות קרקע קיימות ובזכויות בנייה בלתי מנוצלות בנכסים הקיימים.

במסגרת אסטרטגיה זו, זכתה ארנה גרופ יחד עם חברת דורסל במכרז לרכישת 53% ממניות קניון My Mall בקפריסין תמורת 25 מיליון אירו. המוכרת בעסקה היא חברת ב.ס.ר אירופה, הנמצאת בפירוק, ובכוונת הרוכשות לפעול לרכישה של עוד 17% ממניות הקניון מידי משפחת רז.

פעילות הקניונים בישראל הציגה תוצאות שיא ב-2021, אחרי השנה הקשה שעברה התעשייה ב-2020, בעקבות הסגרים ההדוקים שהוטלו במדינה למניעת התפשטות הקורונה. לחלק נכבד מהתאוששות פעילות הקניונים תרמו ההגבלות והמגבלות על טיסות לחו"ל, שהפחיתו באופן דרמטי את הרכישות שביצעו הישראלים ב-2021 בחנויות ובקניונים במדינות מחוץ לישראל.

הסטאר סנטר, אשר כולל כ-120 חנויות, רשום בספרי ארנה גרופ לפי שווי של 510 מיליון שקל בלבד, למרות שהחברה רוכשת כאמור את יתרת ההחזקות בו לפי שווי של כ-1.26 מיליארד שקל. הנכס השני של החברה, קניון ארנה בנהריה, רשום בספרים לפי שווי של 225 מיליון שקל, והוא כולל כ-70 חנויות.