קרן גרוב ונצ'רס גייסה 185 מיליון דולר: "לא יהיה פיצוץ בועה"

גרוב ונצ'רס משקיעה בסטארט-אפים ישראלים צעירים עם צ'ק ראשוני של 4-5 מיליון דולר • בקרן שותפים דב מורן וליאור הנדלסמן, אחד ממייסדי סולאראדג', שמעריך: "גם כשהשוק יתקרר, זה לא יהיה בצורה של פיצוץ בועה"

קרן גרוב ונצ'רס גייסה 185 מיליון דולר / צילום: נתנאל טוביאס
קרן גרוב ונצ'רס גייסה 185 מיליון דולר / צילום: נתנאל טוביאס

הכסף ממשיך לזרום לקרנות ההון סיכון הישראליות. בתחילת השבוע הכריזה קרן ההון סיכון סטייג' וואן ונצ'רס על גיוס 235 מיליון דולר להשקעות מוקדמות והשקעות המשך בסטארט-אפים וכעת קרן ישראלית נוספת מודיעה על גיוס משלה. המגייסת הפעם היא גרוב ונצ'רס (Grove Ventures) שסגרה את הקרן השלישית והגדולה ביותר שלה בגובה 185 מיליון דולר.

גרוב ונצ'רס הוקמה ב-2016, והדמות המזוהה ביותר איתה היא היזם דב מורן, ממציא הדיסק און קי, שמכהן כשותף מנהל. שותפים נוספים בקרן הם לוטן לבקוביץ'; ליאור הנדלסמן, אחד ממייסדי סולאראדג', חברת האנרגיה הסולרית ששווה מעל 13 מיליארד דולר; ורננה אשכנזי, שקודמה לאחרונה מתפקיד מנהלת השקעות לשותפה כללית.

עד היום ביצעה גרוב ונצ'רס 26 השקעות משתי הקרנות הראשונות שלה שהיקפן היה 110 ו-123 מיליון דולר. מתוך ההשקעות של הקרן, גרוב רשמה שתי מחיקות בחברות שנסגרו וחברה אחת מהפורטפוליו שלה נמכרה - Spry Health, אותה רכשה איתמר מדיקל בסכום שלא פורסם. לגרוב עדיין אין חברות שהגיעו לשווי של מעל מיליארד דולר (חדי קרן) בפורטפוליו, אך לדברי הנדלסמן "יש חברות שנמצאות על סף החד קרן".

החברות המוכרות בפורטפוליו של גרוב כוללות בין השאר את אקטיבפנס, שעוזרת לאתר ולחסום תכנים זדוניים ופוגעניים ברשת; וויליוט, שמפתחת שבב מתכלה לניטור מוצרים; ו- RapidAPI שמפתחת פלטפורמה לחיפוש והתחברות לממשקי תוכנה (API).

גרוב, כמו רוב קרנות ההון סיכון בישראל ובעולם, אינה חושפת את משקיעיה. לדברי הנדלסמן, המשקיעים מורכבים מגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל, לצד משקיעים אסטרטגיים וכמה פמילי אופיס, המנהלים את ההון של בעלי ממון. השמות היחידים שבגרוב משחררים הם של שני משקיעים אסטרטגיים: התאגיד הצרפתי שניידר אלקטריק וחברת הרכב הגרמנית פורשה.

הקרן השלישית של גרוב תשקיע בסטארט-אפים ישראלים בשלבים מוקדמים (סבבי פרה-סיד, סיד ו-A) עם צ'ק ראשוני של 4-5 מיליון דולר. בעבר קושרה גרוב עם השקעות בדיפ-טק, טכנולוגיה עמוקה שנדרש יותר ידע וזמן כדי לפתח, אך כיום בקרן מבהירים שהם משקיעים בטווח גדול יותר של חברות הנופלות תחת ההגדרה של ""Deep Future. מה זה אומר? "אלו חברות שהמוצרים שלהם עושים שינוי עמוק ומשמעותי בתעשיות כמו אוטומציה, תשתיות ענן, ניהול מידע, מחשוב קצה ובינה מלאכותית", אומר הנדלסמן.

איך אתם מסתדרים עם השווי הגבוה של חברות בשוק היום?
הנדלסמן: "רוב ההשקעות שלנו הן בחברות בשלבים מוקדמים יותר. גם בשלבים האלה יש עלייה בשווי של חברות אבל פחות מאשר בשלב A והלאה. בשלבים המוקדמים היזמים הטובים מסתכלים על הערך שהקרן יכולה לתת להם יותר ואנחנו מנסים להביא להם ערך. אין הרבה קרנות שיש בהן שני יזמים שהקימו חברות של מעל מיליארד דולר כמו שיש לנו בגרוב".

האם השוק החם שבו אנחנו נמצאים בהשקעות בסטארט-אפים יכול להימשך לאורך זמן?
"לנו בקרן יש פרספקטיבה, אני הייתי יזם שעבר את משבר 2008 ודב מורן את משבר 2000. לדעתי אי אפשר להישאר ככה לאורך זמן, אבל אני חושב שגם כשהשוק יתקרר, זה לא יהיה בצורה של פיצוץ בועה. אנחנו כבר רואים שיש קצת ירידה במכפילים בשוק כתוצאה מהתיקון במניות הטכנולוגיה בוול סטריט והאכזבה ממודל הספאק. אבל יש הרבה כסף שמחפש השקעות בשוק והוא לא יעלם בבת אחת".