ירושלים: אושרה תוכנית מגדלי מגורים על שטח בייעוד ציבורי במתחם כרמית מעל עין כרם

עו"ד יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים: "זו לא חוכמה לשמור על ליבת הכפר עין כרם ולהקיף אותו במגדלים, מפלצות בטון. צריך אזור חיץ"

בית חולים הדסה עין כרם ירושלים / צילום: איל יצהר
בית חולים הדסה עין כרם ירושלים / צילום: איל יצהר

הוועדה המקומית ירושלים אישרה אתמול (ד') את התוכנית להקמת מתחם המגורים "כרמית", שימוקם על שטח בגודל 95 דונם, במורדות המערביים של שכונת קריית יובל. 93% משטחי התוכנית הם בבעלות פרטית, והשאר בבעלות רשות מקרקעי ישראל.

התוכנית מציעה שינוי ייעוד מציבורי וחקלאות למגורים והקמה של 1,000 יחידות דיור במגדלים בני 12, 14 ו-21 קומות, שימוקמו על צלע ההר. התוכנית כוללת גם הקמת בתי ספר, מועדון נוער ובית כנסת. התוכנית כרוכה באישור של הוועדה המחוזית.

מעיריית ירושלים נמסר כי הקמת המתחם תגדיל משמעותית את היצע הדיור באזור, תמשוך אליו זוגות צעירים, משפחות ואוכלוסייה שעובדת באזור (כמו בית החולים הדסה); וכי המתחם יכלול שטח גדול יותר מהתכנון המקורי עבור שטח ציבורי פתוח (שצ"פ), וכל זאת תוך שמירה מקסימלית על ערכי הנוף והסביבה.

התוכנית מוגשת על שטח פרטי המשתרע על פני כ-95 דונם. התוכנית המקורית שעמדה בתנאי סף הציעה 1,400 יחידות דיור חדשות ובנייה על שטח של כ-40% משטח התוכנית, לצד הפרשה של 60% לצורכי ציבור. את התכנון הוביל משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין. 

"הדורות לא יסלחו לנו אם לא נמנע את התוכנית הזאת"

יש לציין כי לתוכנית יש מתנגדים רבים. עו"ד יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים, מסביר כי יש לבטל את התוכנית: "זה שטח טבע עירוני. אין הרבה כאלה בירושלים. צריך לשמור על השטח הזה ירוק ולמבני ציבור. כי מעבר לכל המגדלים, צריך שלאנשים יהי גם קצת טבע במרחק הליכה. זאת איכות חיים. ה

"סיבה העיקרית היא הכפר עין כרם. אין מחלוקת שיש למקום חשיבות אדירה למקום, ליהודים, לנוצרים ולמוסלמים. זו לא חוכמה לשמור על ליבת הכפר עין כרם ולהקיף אותו במגדלים, מפלצות בטון. צריך אזור חיץ. היה עולה על דעתו של מישהו להקיף את חומת העיר העתיקה עם מגדלים? יש לך נכס ברמה עולמית ואתה הורס אותו. הדורות לא יסלחו לנו אם לא נמנע את התוכנית הזאת.

"לדעתנו, הבנייה הזאת תפגע בסיכוי של הכפר לקבל הכרה של אתר מורשת עולמית של אונסקו. הסיבה השלישית היא שהבנייה הזאת לא רק שלא תורמת בהתחדשות העירונית, אלא פוגעת בה. זאת עתודת השטחים הירוקים של מקומות אחרים (רחובות אולסוונגר וברזיל בקריית יובל), שהם טעונים התחדשות עירונית".