"הפקק" הבירוקרטי שעיכב עשרות אלפי מסירות רכב חדש ישתחרר היום או מחר

ועדת הכספים אישרה היום את עדכון "קבוצות המחיר" שיאפשר ללקוחות לשלם אגרות מעודכנות ולקבל את רכבם

מכוניות מיובאות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות מיובאות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

ועדת הכספים קיבלה היום (ב') את הצעת משרד התחבורה לעדכן את גבולות קבוצות המחיר של רכב, שמשמשות לצורך חישוב גובה האגרה השנתית. העדכון יהיה בגובה של 5% מהמחיר כיום, בין השאר כדי לשקף את ההתייקרויות שחלו בשנתיים האחרונות במחירי הרכב.

עדכון קבוצות המחיר נעשה לאחרונה בינואר 2017 והמשמעות של העדכון תהיה הוזלה מזערית באגרות של חלק מכלי הרכב. באוצר מעריכים כי העדכון יביא להפחתה בהכנסות המדינה בשיעור של כ-4.2 מיליון שקל, סכום זניח בהתחשב בעובדה שגביית אגרות הרכב מכניסה למדינה בממוצע כ-5 מיליארד שקל בשנה.

ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים, אמר כי "מדד המחירים לרכבים החדשים עלה בכ-5% בחמש שנים האחרונות. העלייה המשמעותית הייתה בשנת 2021, בגלל משבר האספקה שנוצר מהקורונה. המשמעות היא שרכב שנקנה לפני שנה ב-100 אלף שקל , עולה היום 105 אלף שקל. אם נשארים עם התקנות הישנות, הרכב שהיה בקבוצה מס' 1 ששילמתי עליו אגרה נמוכה, יעבור לקבוצה היקרה יותר. כדי למנוע את זה, אנחנו מתקנים את הקבוצות, ולכן עדכנו את הטבלה".

יצוין כי הכנסת ומשרד התחבורה היו אמורים לאשר את העדכון עוד לפני תחילת ינואר, כדי לאפשר את תחילת שנת המסירות של הרכב החדש. אולם בפועל בשל העיכוב איבד ענף הרכב עד כה כמעט 6 ימי עבודה, שבהם היו אמורים להימסר מעל עשרת אלפים כלי רכב ללקוחות ששילמו עבורם. לפיכך אישור קבוצות המחיר צפוי לשחרר היום "פקק" מסירות וישפיע על מספרי המסירות החודשיים, שאמורים היו להגיע לכ-50 אלף כלי רכב.