הלמ"ס: "תוכנית הסיוע לעסקים הנפוצה במשבר - מימון עובדים בחל"ת"

לפי סקר מנהלים שערכה הלמ"ס, 59% מהעסקים עשו שימוש בתוכנית המימון לעובדים בחל"ת • ל-65% מהעסקים לא היה צורך בדחיית החזרי הלוואות או החזרי חוב ע"י הבנקים • התוכנית שסייעה במידה הרבה ביותר לעסקים - הלוואות בערבות מדינה

חנויות סגורות במהלך הסגרים / צילום: כדיה לוי
חנויות סגורות במהלך הסגרים / צילום: כדיה לוי

מבין תוכניות הסיוע שהפעילה הממשלה, התוכנית הנפוצה ביותר שסייעה לעסקים היא מימון עובדים בחל"ת, וזו שסייעה במידה הרבה ביותר לעסקים לצלוח את המשבר היא תוכנית ההלוואות בערבות מדינה - כך לפי סקר מנהלים שפרסמה היום (ב') הלמ"ס.

במסגרת הסקר נשאלו המנהלים באיזה מידה הקלו עליהם התוכניות שהפעילה הממשלה על מנת להתמודד עם המשבר. מדובר בתוכניות כמו חלוקת הלוואות בערבות המדינה, דחיית החזר חובות לבנקים, מתן מימון לעובדים הנמצאים בחל"ת, חלוקת מענקים עבור החזרת עובדים מחל"ת או שימור עובדים וחלוקת מענקים בגין ירידה בהכנסות.

מבין חמש התמיכות הממשלתיות השונות התמיכה הנפוצה היא התוכנית למימון עובדים בחל"ת כאשר כ-59% מהעסקים עשו בה שימוש. למעשה, המדינה הרחיבה את תשלום דמי האבטלה גם לעובדים שהפסיקו את עבודתם זמנית בשל המשבר. בהשוואה לסוגי הסיוע האחרים בסקר, עסקים רבים יותר נזקקו למימון ממשלתי עבור עובדיהם שיצאו לחל"ת. בענף המלונאות לא היו עסקים שלא נזקקו לסיוע זה, ובענף שירותי מזון ומשקאות שיעור העסקים שדיווחו כי אינם נזקקים עמד על 13% בלבד.

אם בוחנים את תוכניות התמיכה לפי מידת הסיוע עולה שהתוכנית שסייעה במידה הרבה ביותר לצלוח את המשבר היא מתן הלוואות בערבות מדינה. כ-63% מאלו שקיבלו סיוע זה ציינו שהוא סייע להם במידה רבה לצלוח את המשבר. במרבית ענפי המשק לפחות 49% מהעסקים דיווחו כי לא היה להם צורך בהלוואה בערבות מדינה. הענפים החריגים הם מלונאות ושירותי אירוח ואוכל (מסעדות) שבהם רק כ-13% ו-23% מהעסקים, בהתאמה לא נזקקו לסיוע זה. ענפים אלו נפגעו במידה הרבה ביותר ממשבר הקורונה.

עוד מצאה הלמ"ס כי כ-26% מסך העסקים קיבלו סיוע של דחיית החזר הלוואות והסדרי חוב. בענף המלונאות כ-56% מהעסקים קיבלו סיוע זה ובענף שירותי מזון ומשקאות - כ-42%.

לפי סקר הלמ"ס, כ-41% מהעסקים לא נזקקו לתמיכה במימון ממשלתי עבור עובדים בחל"ת. בענף הבינוי נמצא האחוז הגבוה ביותר של עסקים שלא נזקקו לסיוע זה ולא הוציאו את עובדיהם לחל"ת (כ-56% מהעסקים), ואכן ענף זה הוחרג ממרבית המגבלות לאורך המשבר. כ-57% מהעסקים שהוציאו את עובדיהם לחל"ת בענפי המסחר והשירותים וכ-68% מהעסקים שהוציאו את עובדיהם לחל"ת בענף המלונאות, ציינו שמדיניות זו סייעה להם במידה רבה לצלוח את משבר הקורונה.

שימור עובדים - בעיקר במלונאות

מענק שימור עובדים סייע במידה רבה לעסקים בתחום המלונאות בהשוואה לענפים אחרים. כ-54% מהמנהלים בענף המלונאות ציינו שמענק זה סייע להם במידה רבה לצלוח את המשבר, ואילו בשאר הענפים אחוז זה היה נמוך מ-24%.

לגבי מענק ירידה בהכנסה, בלמ"ס מצאו כי בענף המלונאות לא היו עסקים שלא נזקקו למענק בגין ירידה בהכנסות, ובענף שירותי מזון ומשקאות שיעור העסקים שדיווחו כי אינם נזקקים לסיוע זה עמד על 22% בלבד. ענף הבינוי ניזוק הכי מעט בסעיף זה כאשר 56% מהעסקים לא נזקקו למענק בשל פגיעה בהכנסות.