עונת הדוחות שמתחילה השבוע תעזור למשקיעים להיערך ל־2022

ריבית גבוהה יותר עשויה להקטין את מוכנות המשקיעים לשלם על הערכות שווי גבוהות למניות • המשמעות היא שרווחי חברות גדולות יהיו חיוניים כדי שהשוק ימשיך לטפס

וול סטריט. האם המשקיעים יחשבו מסלול מחדש? / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
וול סטריט. האם המשקיעים יחשבו מסלול מחדש? / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

עונת הדוחות בבורסות ארה"ב החלה השבוע, וזהו המבחן הבא לשוק מניות שספג זעזוע לאחר שנודע שהפדרל ריזרב מתכוון להעלות את הריבית מוקדם מכפי שחשבו.

לאור הערכות מהשבוע שעבר על כך שהפד עשוי להעלות את הריבית לטווח קצר כבר במרץ, השוק החל לרדת ביום רביעי והירידה הזו נמשכה עד סוף השבוע. מדד S&P 500, שנסק ב-27% ב-2021, ירד ב-1.9% בשבוע הראשון של 2022. מדד נאסד"ק עתיר מניות הטכנולוגיה רשם את השבוע הגרוע ביותר שלו מאז פברואר 2021.

התשואה על איגרות החוב הממשלתיות לעשר שנים עלתה ל־1.79%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2020.

שיעורי ריבית נמוכים מגדילים את מוכנות המשקיעים לקנות מניות שמקבלות הערכות שווי גבוהות יותר. לאחר שהפד הוריד את הריבית לכמעט אפס ב-2020, עלו הערכות השווי של מניות רבות. ב-2021, מכפיל הרווח נותר גבוה מהנורמה תקופה ארוכה, אבל  הוא החל לרדת בהדרגה. כעת, כשהריביות עולות שוב, ויגרמו אולי למכפיל הרווח להצטמק עוד, משקיעים יחשבו מסלול מחדש. זה אומר שכדי שהשוק ימשיך לעלות, החברות חייבות להמשיך להגדיל את הרווחים.

 
  

"בהתחשב במקום בו נמצא מכפיל הרווח היום, מה שצריך זה שהצמיחה תימשך כדי שהראלי יימשך", אמר מייק סטריץ', מנהל השקעות ראשי ב-BMO Wealth Management. "אפילו אם הריבית לא הייתה עולה, אני חושב שאנחנו נמצאים ברף הגבוה של מה שאנשים מוכנים לשלם בשביל כל דולר של רווחיות".

כשחברות פיננסיות רבות יפרסמו דוחות בהמשך השבוע, המשקיעים יזכו לקבל תמונה נרחבת יחסית על רווחי התאגידים. ג'יי.פי מורגן צ'ייס , סיטיגרופ  ווולס פרגו  ידווחו ביום שישי, ועשויות לסמן את כיוון הרוח מבחינת בריאות הכלכלה באופן כללי. חברת התעופה דלתא , שתדווח בחמישי, עשויה לרמוז למשקיעים על התנהלות חברות התעופה לנוכח העלייה במקרי הקורונה בעולם.

בשבוע הבא, חברות גדולות, כולל ענקית השילוח הימי J.B. Hunt Transport Services , חברת מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל  וחברת שירותי הנפט Baker Hughes  צפויות לפרסם את דוחותיהן.

אנליסטים מעריכים שהרווחים של חברות במדד S&P 500 עלו ב־22% ברבעון הרביעי לעומת השנה הקודמת, על פי נתוני FactSet. אם זה יתברר כנכון, הרי שזו צמיחה גבוהה מהממוצע, אך עדיין נמוכה בהרבה מהרבעונים הקודמים, אז השוו את הדוחות לרווחים הנמוכים של ימי המגפה הראשונים. ברבעון השני של 2021, למשל, עלו רווחי 500 S&P ב־91%, לעומת 2020.

לבחון את הדרך לשורה התחתונה 

החזרה לקרקע צפויה להימשך בשנה החדשה. רווחים של חברות S&P 500 צפויים לעלות ב-9.4% בשנת 2022; ההערכה לגבי 2021 עומדת על 45%. ב-2019, השנה המלאה האחרונה לפני שהקורונה החלה להשפיע על כלכלת ארה"ב, הרווחים ירדו בכ־0.1% בחישוב כולל של השנה.

משקיעים הבוחנים את הדוחות של החברות הגדולות בשבועות הקרובים יסתכלו לא רק על השורה התחתונה אלא גם על הדרך שבה כל חברה וחברה הגיעה אליה. מבחינת מנהלים, עלו המחירים של כל דבר, מחומרי גלם וכוח עובדים ועד שילוח מוצרים. רבים מהם הצליחו לגלגל הלאה את ההוצאות האלה על-ידי העלאת מחירים.

שולי הרווח הנקי לחברות במדד S&P 500 הגיעו ל-13.1% ברבעון השני של 2021, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008, על פי FactSet. הם ירדו ל־12.9% ברבעון השלישי, ואמורים לרדת עוד ל־11.9% ברבעון האחרון.

הדרך שבה יתבטאו מנהלים בכירים על החודשים הקרובים עשויה להיות בעלת השפעה גדולה על השוק. המשקיעים ירצו לדעת איך התפשטות זן האומיקרון עלולה להמשיך לפגוע בעסקים, ואיך חברות מתכוונות לנהל את הדרישות שלעובדים לשכר גבוה יותר ועלויות גבוהות יותר המושתות עליהם, כמו נסיעות והוצאות אחרות.

"אני חושב שעלול להיות לחברות קשה לנווט ב-2022", אמר ג'ימי צ'אנג, מנהל השקעות ראשי ברוקפלר גלובל. "עלויות התשומה עלו לא מעט בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".

האתגר הגדול הוא של מניות צמיחה

הסכנה גדולה בעיקר למניות צמיחה, הנסחרות במכפילי רווח גדולים משום שטמונה בהן הבטחה לרווחים גדולים בעתיד. העלייה בתשואות יכולה לפגוע במניות יקרות במיוחד בגלל שתשואות גבוהות יותר לוחצות את הערך של תזרים המזומנים העתידי של החברות. תשואות גבוהות גם נותנות למשקיעים יותר אופציות איפה לשים את הכסף כדי שיעבוד, וזה יגרום להם להיות פחות מוכנים להסתכן עם מניות".

מניות צמיחה רבות נמצאות בתחום הטכנולוגיה, הצפוי לדווח רווחים נמוכים יותר ברבעון הרביעי. בשבוע שעבר נסחר תחום הטכנולוגיה במכפיל רווח של 20.7 ל־12 החודשים הקרובים. תחום האנרגיה, לשם ההשוואה, נסחר במכפיל רווח של 11.9 מהרווחים הצפויים ובתחום הפיננסי מכפיל הרווח עומד על 15.2.

במסחר בשבוע שעבר, ירד תחום הטכנולוגיה ב־4.7%, בזמן שתחום האנרגיה עלה ב־11% ותחום הפיננסים עלה ב־5.4%.

"לאור הערכות השווי של הטק, אין כאן הרבה מקום לטעויות" אמרה לינדה בחשיאן, מנהלת תיקים בכירה ב־Federated Hermes. "אנחנו צריכים ששולי הרווח האלה יהיו שם, ושההתבטאויות לגביהם יתמכו בכך שביצועים אלה יימשכו גם ב־2022".