תחליף לאנטיגן? ניוסייט הישראלית מציעה בדיקת רוק לקורונה

"בבדיקות שעשינו בשיבא, ראינו שאנחנו מסוגלים להבדיל בין אנשים בריאים וחולים בתוך שניות", אומר אלי אסולין, מנכ"ל חברת הראייה הממוחשבת ניוסייט • המודל של ניוסייט נועד לאפשר לאתר את הווירוס לאחר שהנדגם ביצע לעצמו שטיפת פה וירק לתוך מבחנה

ערכת הבדיקה של ניוסייט / צילום: Newsight Imaging
ערכת הבדיקה של ניוסייט / צילום: Newsight Imaging

חברת הראייה הממוחשבת ניוסייט עשויה להפוך לרלוונטית הרבה יותר, בזכות הקמתה של חברה בת לאבחון קורונה באמצעות בדיקות רוק.

ניוסייט פיתחה חיישנים ושבבי עיבוד מידע, בין היתר לתעשיית הרכב. בשנים האחרונות התפתחה גם לתחום של ניטור מי שתייה באמצעות ניתוח הספקטרום האופטי של המזהמים השונים. במאי 2020 היא החלה בפרויקט משותף עם בית החולים שיבא, המתמקד באיתור סמנים ביולוגיים של וירוס הקורונה באותה טכנולוגיה של ראיה ממוחשבת וניתוח ספקטרום. על בסיס זה הוקמה החברה הבת וירוסייט.

לדברי אלי אסולין, מנכ"ל החברה: "בבדיקות שעשינו בשיבא, ראינו שאנחנו מסוגלים להבדיל בין אנשים בריאים וחולים בתוך שניות". המודל של ניוסייט נועד לאפשר לאתר את הווירוס לאחר שהנדגם ביצע לעצמו שטיפת פה וירק לתוך מבחנה. המבחנה מוצבת למשך 20 שניות מתחת למצלמה של ניוסייט ומתקבלת תשובה במקום. אין צורך בחומרים מיוחדים המשמשים לכל בדיקה, ולכן לא יכול להיווצר גם מחסור עולמי בחומרי הגלם לבדיקה זו.

פחות מדויקת מבדיקת PCR

כרגע הדיוק של הבדיקה הוא כזה שמאפשר לבצע בדיקות סקר, ברמת דיוק פחותה מ-PCR. מול האלטרנטיבה הקיימת שלא לבדוק את הציבור כדי לא להעמיס על מערך הבדיקות, יש בהחלט מקום לבדיקה כזו.

המוצר עדיין לא מאושר לשיווק, אך לדברי החברה נמצא בתהליך ולידציה ב-43 מדינות. גם אם התפרצות הקורונה הנוכחית תדעך לפני תחילת הפעילות המסחרית, המוצר יהיה רלוונטי כבדיקת סקר, דווקא כדי לוודא שאזורים מסויימים הם ‘נקיים’. בנוסף, החברה החלה לפתח בדיקות למחלות כפפילומה וקדחת דנגי.

ניוסייט גייסה לאחרונה 18 מיליון שקל מחברת מכלול מימון, המתמחה בדרך כלל במימון התרחבות של חברות נדל"ן. מנכ"ל מכלול הוא אורי פז, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים. יו"ר הקבוצה הוא צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים. את העסקה עם ניוסייט הובילה מטעם מכלול סמנכ"לית ההשקעות מיכל פישלר-מונד.