כבר בספטמבר: מועצת התאגיד צפויה להקים ועדה לבחירת המנכ"ל הבא

למרות מסקנות דוח ועדת פרוקצ'יה על הנעשה בתאגיד, המועצה החליטה כי המנכ"ל אלדד קובלנץ לא יודח; עם זאת, פעילותו תוגבל • הוועד בתגובה: "אין בהחלטות כדי להגן על העובדים ועל נפשם הפגועה" • במקביל, מסקר שערך הוועד בקרב העובדים עולות תחושות פחד ותסכול

 

אלדד קובלנץ. מועצת התאגיד ויתרה על הדחה מיידית מחשש שייצא לקרב משפטי, שבו הוא עשוי לנצח / צילום: יונתן בלום
אלדד קובלנץ. מועצת התאגיד ויתרה על הדחה מיידית מחשש שייצא לקרב משפטי, שבו הוא עשוי לנצח / צילום: יונתן בלום

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ, לא הודח השבוע על-ידי מועצת תאגיד השידור הציבורי, אך מקורבים למועצת התאגיד מעריכים כי שעון החול לסיום כהונתו התהפך, והמועצה צפויה להקים ועדת איתור לבחירת המנכ"ל הבא כבר בספטמבר. זאת למרות שלא מן הנמנע כי ניסיון נוסף להדיחו מהתפקיד יועלה שוב בחודש יוני, עם סיום מניין ששת החודשים שעליהם הומלץ בדוח פרוקצ'יה לגיבוש ויישום תוכנית שיקום לתאגיד.

בישיבה של מועצת התאגיד, שעסקה במסקנות דוח פרוקצ'יה, הוחלט ברוב של שבעה חברים נגד שניים שלא להדיח את המנכ"ל אלדד קובלנץ, ולאמץ את מסקנות הוועדה.

נזכיר כי דוח פרוקצ’יה, שגובש לאחר שחברי הוועדה האזינו לעדויות של עשרות עובדי התאגיד לדורותיו, אומנם מתח ביקורת קשה על התרבות הארגונית וקבע כי יש לגבש תוכנית שיקום מהירה בכל הקשור הסוגיות כמו התעמרות והטרדות מיניות - אך נמנע כמעט לחלוטין מהמלצות פרסונליות.

ההחלטה שלא להדיח את קובלנץ מיידית הגיעה במסגרת ישיבה שהוגדרה "קשה וסוערת". מבין חברי המועצה, היו שהציגו עמדה מיליטנטית שלפיה מי שקלקל איננו יכול להיות זה שמתקן, ולכן יש להצביע על הדחה מיידית.

ואולם הימים שעברו מאז הוגש הדוח למועצה באופן רשמי, וההתייעצויות הלא פורמליות שנעשו מאחורי הקלעים, הביאו לכך שרוב חברי המועצה אימצו קו מתון יותר. זאת בעיקר מתוך הנחה שגם אם יוחלט על הדחה מיידית, קובלנץ לא יוותר ללא קרב משפטי - שבו הוא עשוי לנצח, נוכח המלצת הוועדה לאפשר לו שישה חודשים של גיבוש והוצאה לפועל של תוכנית הבראה.

לכן, רוב חברי המועצה, לרבות היו"ר גיל עומר (שמערכת היחסים הרעועה שלו עם קובלנץ קיבלה התייחסות מיוחדת בדוח), הצביעו בעד אימוץ המסקנות ונגד הדחה מיידית, אך עם הגבלה של פעילותו - למשל, שלילת האפשרות לפטר בעלי תפקיד ללא אישור המועצה. קובלנץ גם נדרש להגיש תוך שלושה שבועות תוכנית לתיקון התרבות הארגונית ויחסי העבודה בתאגיד.

נזכיר כי קובלנץ נבחר למנכ"ל התאגיד הקבוע במרץ 2019, והקדנציה שלו נכנסה לתוקף במאי, כך שפקיעתה צפויה אי-שם באפריל. המועצה, כך נראה, לא מתכוונת לקחת סיכון ומתעתדת להקים את ועדת האיתור במועד שיאפשר למועמדים ראויים להגיש את מועמדותם.

טענות על ההתנהלות

בעדכון שהעבירה מועצת התאגיד לאחר מכן לכלל העובדים, נמתחה ביקורת קשה על התנהלותו של קובלנץ. חברי המועצה סברו כי גם לאחר הדוח המנכ"ל לא לקח אחריות על המתרחש, וציינו כי כתגובה לדוח הוועדה, קובלנץ שלח להם מסמך "שאין בו לקיחת אחריות אישית וניהולית". לכן, ציינו, "קשה שלא להסיק כי המנכ"ל אינו מכיר בחומרת המצב".

נראה כי החלטות המועצה, כמו מסקנות ועדת פרוקצ’יה, רחוקות מלספק את העובדים. ועד עובדי התאגיד ערך סקר פנימי, שעליו ענו באופן אנונימי 250 עובדים (מתוך 900), אשר בחן את התרבות הארגונית ואת יחסי העבודה בתאגיד השידור בשלוש קטגוריות: סביבת עבודה, טכניקות של התעמרות והתגובות הרגשיות.

מנתוני הסקר עולות טענות על סביבת העבודה, שאינה מתנהלת בכבוד ונוהגת בזלזול והשפלה כלפי העובדים. על-פי העדויות, הנהלת התאגיד אינה קשובה ואינה מגיבה לצורכי העובדים, וקיים אי-אמון בין הצדדים. יתרה מכך, העובדים תיארו תחושות של פחד, יחס פוגעני ומשפיל, תסכול, חוסר מוטיבציה והיעדר שקיפות.

במישור המקצועי, העובדים מרגישים שאין להם אופק קידומי ומקצועי, ושהם ממודרים מפעילויות מקצועיות ו/או אינם מתוגמלים כראוי. התקבלו גם תגובות ממנהלים שתיארו התנהלות פוגענית שמוכתבת להם מלמעלה, ושמייצרת היררכיה ושכבות.

על-פי הסקר, 83% מהמשיבים סבורים שהנהלת התאגיד אינה קשובה ומגיבה לצורכי העובדים; 92% לא מרגישים שיש בתאגיד אופק מקצועי והזדמנויות לקידום; 79% חשים שהם לא מקבלים תמורה הוגנת על עבודתם; 81% לא מרגישים הכרה והערכה ממנהלים; 73% מרגישים שממדרים אותם מפעילות הקשורות לתפקיד; 84% מרגישים שבארגון אין רמת אמון גבוהה בין מנהלים לעובדים; 87% אינם רואים בהנהלה מודל לחיקוי; 71% מרגישים שהמנהל אינו מתעניין בהם כאדם; ו-67% חשים שסביבת העבודה אינה מתנהלת בכבוד.

הרוב טענו כי בתאגיד ישנה תרבות פוגענית, חלקם תיארו עבודה שמתנהלת בצעקות, קללות, "ירידות", השפלות נידוי, חרם, הערות מיניות, סכסוך עם המנהלים שמוביל לשנמוך מקצועי, איום בפיטורים, התנכלות, פחד ואיומים, מניפולציה, הפעלת לחץ וביקורת מתמדת.

עוד עולה מהסקר כי 68% חשים שממדרים אותם ממידע ומסביבת העבודה, 63% העידו על לקיחת סמכויות/שלילת קרדיט, 41% סיפרו כי מאיימים עליהם בפיטורים, 74% דיווחו על תחושה ש"מחפשים" אותם ובודקים אותם באופן קטנוני, 53% סיפרו על תחושה שמנסים להכשיל אותם ומייחסים להם כישלונות שאינם באחריותם, 32% תיארו תחושה שהממונה מציב להם יעדים ומשימות בלתי אפשריות באופן שבועי, 44% חשים שמתעלמים מרגשותיהם ומדעותיהם, ו-97% סבורים כי אינם מקבלים הכשרות מקצועיות.

שינוי במצב הבריאותי

הסקר בדק גם כיצד סביבת העבודה משפיעה על העובדים ברמה הרגשית והפיזית. חלקם תיארו קושי תפקודי יומיומי, שנע בין רמת קושי קלה ועד לרמה שגורמת להחמרה במצב בריאות. 43% מרגישים שישנה החמרה במצבם הבריאותי במידה רבה, ו-42% מרגישים רע כשהם חושבים על העבודה. 40% מגיעים לעבודה בחוסר רצון במידה רבה, 26% מרגישים חסרי ערך, 32% מרגישים שביטחונם ירוד במידה רבה ו-34% במידה בינונית. מבין הנשאלים, 22% דיווחו כי הם נוטלים תרופות נגד חרדות ודיכאון במידה רבה, ו-9% במידה בינונית.

במייל שנשלח לעובדים כתב הוועד כי הוא "מביע תמיהה על כך שממצאי ועדת הבדיקה לא הגיעו למסקנות לגבי מיצוי הדין עם הפוגעים ולא נתנו טיפול קונקרטי לפגיעה בעובדים. כמו כן, לא הייתה התייחסות מספקת לאחריות של משאבי אנוש, כמי שאמורים להגן על העובדים מפני התעמרות, הטרדות מיניות והתנהלות פוגענית.

"קראנו את החלטות מועצת התאגיד, שאימצה את רוב ההמלצות של ועדת פרוקצ'יה וקבעה לוח זמנים להגשת תוכניות עבודה לשיפור יחסי העבודה, אך נדמה כי החלטות אלה אין בהן כדי לחולל את השינוי ולהגן על העובדים ועל נפשם הפגועה, ואין בהן מסקנות אישיות כלפי מנהלים שכבר פגעו בעובדים וגרמו נזקים.

"מרגע שהופצו מסקנות המועצה, אנו מקבלים פניות רבות מעובדים אשר חשים מרומים, ומצרים על כך שניגשו לוועדת פרוקצ’יה. ועד העובדים מצפה להחלטות נחרצות שיתנו מענה הולם לעובדים שנפגעו ולנקיטת צעדים משמעותיים נגד הפוגעים, ובכך להפוך את תאגיד השידור למקום ששואף למצוינות ומהווה סביבת עבודה בריאה ובטוחה לעובדיו".

תגובת הנהלת תאגיד השידור "כאן" לדוח ולהחלטת המועצה: "ההנהלה מתחייבת להפוך את הארגון לחברת מופת, לא רק בתוכן, בשיווק, במיתוג ובניהול התקציב, אלא גם ביחסי העבודה. נתקן את כל אשר צריך".