כל הדרך של דניאל ספיר לכיסא מנכ"ל סלקום. פרופיל

דניאל ספיר לא היה המנכ"ל המועדף על עובדי החברה, אך הרזומה שלו הכריע את הכף • בתפקידיו הקודמים בסלקום, 013 ברק, הוט ופלאפון, הוא הביא להישגים וזכה לאהדה • אבל ללא היכרות עם עסקי הליבה של סלקום, האם ספיר יצליח לפתח מנועי צמיחה חדשים?

דניאל ספיר / צילום: איל יצהר
דניאל ספיר / צילום: איל יצהר

באחד הסרטונים שעלו בעבר לאתר חברת תקשוב, נראה דניאל ספיר במסיבת חנוכה כאשר הקרחת שלו עטופה באבקת סוכר. בהתחלה ניתן לחשוב שמדובר בסופגניה, אך ככל שמתקרבים יותר ויותר, מזהים שזו הקרחת המפורסמת של ספיר.

הסרטון מצטרף לעשרות סרטונים אחרים מעמוד הפייסבוק של ספיר ומאתר החברה, ולציוציו המשעשעים בטוויטר. יחד הם מעידים עד כמה ספיר, שנבחר בשבוע שעבר למנכ"ל החדש של סלקום, קרוב לעובדיו.

בשלב הסופי של ההתמודדות על תפקיד המנכ"ל, ספיר התמודד מול אלי אדדי, מנכ"ל דינמיקה. אדדי היה מועמדם של נציג העובדים, מכיוון שהוא צמח בחברה, אך הניסיון הרב של ספיר הכריע את הכף ונתן לו את התפקיד. רבים בחברה מיהרו להתנגד למינוי, אך לאחר שספיר יחלים מהקורונה בה נדבק וייפגש עם העובדים והמנהלים, הם צפויים לגלות מנכ"ל שזכה בתפקיד ביושר.

קפיצת מדרגה ב-013 ורנסנס בהוט

בשנת 2012 מונה ספיר למנכ"ל קבוצת תקשוב. תקשוב, חברת המוקדים הגדולה בארץ, מוכרת אמנם בשוק התקשורת אך היא גם פועלת בשווקים רבים עבור חברות שנאלצות להקים מוקדי שירות ומעדיפות לעשות זאת במסגרת מיקור חוץ.

באופן טבעי, עובדי חברות אלה, שרוצים להוציא מהם את השירות, חוששים ומנסים להיאבק. במקרה של תקשוב, העובדים גילו שהמעבר דווקא היטיב עימם וספיר המשיך להעסיקם תחת החברה.

בטרם נכנס לתפקיד, חברת תקשוב הייתה עם 1,700 עובדים. כיום - החברה מונה למעלה מ-10,000 עובדים, 15 חברות בת, ו-40 אתרים ברחבי הארץ (לעומת 8 כשספיר נכנס לתפקיד). החברה נחשבת לגדולה בתחום התקשוב ופרשה כנפיים לעולמות הטכנולוגיה וההייטק.

בשנת 1997 החל לנהל את החנות של חברת התקשורת סלקום והתקדם במהלך השנים לתפקידים ניהוליים נוספים. בשנת 2001 מונה למנהל מחלקת הלקוחות העסקיים של החברה, עד עזיבתו ב-2004 לברק 013. בתקופתו הייתה החברה תוססת וסיפקה אינטרנט ללקוחות עסקיים גדולים, טרום הפריצה וההתרחבות של שוק האינטרנט. הוא הביא את החברה לקפיצה גדולה בשוק ויחד איתו היא המשיכה את הפעילות החזקה בשוק השיחות הבינלאומיות. ברבות השנים והקשיים היא נמכרה ובהמשך מוזגה לנטוויז'ן.

התחנה הבאה של ספיר הייתה ב-2006 כאשר עבר לחברת הוט. הוא הגיע כסמנכ"ל מכירות מגזר עסקי, וזמן קצר לאחר מכן קיבל את חטיבת השירות וחטיבת הלקוחות. למעשה, ספיר הקים את הפעילות העסקית של הוט. גולת הכותרת בתקופתו הייתה דווקא הפעילות הפרטית והחדרת חבילות הטריפל.

זו הייתה תקופת רנסנס עבור החברה, שמכרה אלף חבילות טריפל ביום. ספיר, יחד עם יוסי לובטון, סמנכ"ל השיווק, הפכו את הטריפל ליצרנית מזומנים אדירה עבור הוט. בהמשך, סגר ספיר מעגל קטן כאשר הוט העבירה לתקשוב חלק מהשירות שלה.
משם ספיר עבר ב-2008 לחברת פלאפון תקשורת, שם שימש כסמנכ"ל מכירות מגזר עסקי תחת גיל שרון שהיה המנכ"ל. אגב, גיל שרון היה גם אחד מהממליצים שלו לתפקיד בסלקום.

מצביע על הצורך לשפר אך לא מתיימר לשנות

אחד הדברים שהרשימו במסגרת השיחות ותהליך בחירת המנכ"ל של הסלקום, הייתה ההתייחסות של ספיר לרשת כנכס חשוב שסלקום קיבלה מהמדינה. הוא דיבר על הצורך לשפר את איכות הרשת כמשאב לאומי ולא רק עבור צרכני חברת התקשורת.
לשיטתו, סלקום היא חברת ענק שצריכה להיות בחזית הטכנולוגיה עם אחריות כלפי הצרכנים. היא צריכה להשיב על שאלות כמו עתיד הטלוויזיה, ולספק מודל נכון לשיווק השירות.

בשנתיים האחרונות הפסידה סלקום 350 מיליון שקל, ורק עכשיו היא מתחילה להראות סימנים של חזרה לרווחיות. המנכ"ל הפורש, אבי גבאי, השאיר אחריו חברה עם מומנט חיובי שצריך להמשיך אותו, וזו משימה לא פשוטה בכלל על רקע הקורונה והעצירה הנוספת של הטיסות שמאיימת לפגוע בהכנסות משירותי נדידה.

האתגר של המנכ"ל הבא בסלקום יהיה להמשיך את מגמת הצמיחה לצד חיפוש מנועי צמיחה חדשים. סלקום עברה מהלך גדול של השקעות בתשתיות בשנתיים האחרונות שהיו הכרחיות לשיקומה.

על הדרך היא גם צריכה להתמודד עם תחרות שתתחזק בשנה הבאה בכל העולמות שבהם היא פועלת - בסלולר עם כניסתה המחודשת של אקספון, בטלוויזיה עם כניסת חברת הסטרימינג החדשה של קשת ו-RGE, וכמובן המשך התחרות בעולמות האינטרנט והסיבים.

בשלב הזה הוא לא מנסה להציע פתרונות אך כשיידרש לכך הוא ידע להעמיק בנושא. מהבחינה הזו, על אף שחלק עשויים לחשוב שמדובר בחסרון, הוא לא מתיימר להציג את עצמו כמי שמבין בכל תחומי הליבה של סלקום.

מנהל אהוב שלא מאמין בקיצוצים

לצד המקצועיות הרבה שמלווה את ספיר המנכ"ל החדש של סלקום נחשב למנהל אהוב מאוד בכל מקום אליו הוא מגיע.

אחד הדברים שספיר הכי מתגאה בהם הוא הגיוון התעסוקתי והעובדה שבחברתו הקודמת הוא העסיק עובדים מרקעים שונים - מגזר ערבי, מגזר חרדי ובעלי מוגבלויות. בכלל, מכריו של ספיר מדברים על מנהל שלא מאמין גדול בקיצוצי כוח-אדם. ההתייעלות אצלו היא בשיטות העבודה, בתהליכים ובעיקר, במקצועיות הרבה.

זו לא תהיה הערכה מופרזת אם נאמר שספיר יעדיף שכל המתמודדים מהחברה ימשיכו בתפקידיהם והוא ממש לא יחפש לערוף ראשים. לעובדי החברה יש הרבה סיבות לאופטימיות והם יגלו בקרוב שהם מצאו שותף ולא רק מנהל חדש.

עבור ספיר, כניסתו לתפקיד מהווה סגירת מעגל גדולה בחייו. אחרי שעזב את שוק התקשורת לפני 9 וחצי שנים, הוא חוזר כעת מהדלת הראשית. בעבר הוא ניסה מספר פעמים להתקבל לתפקידי מנכ"ל בשוק התקשורת, ותמיד נכשל. כעת, הוא מגשים חלום ונכנס לנעליים גדולות.

דניאל ספיר 

גיל: 51
מצב משפחתי: נשוי+4
מקום מגורים: ירושלים
השכלה: תואר ראשון בשיווק (המיכללה למינהל), תואר שני במינהל עסקים (קריית אונו)
עבר: סמנכ"ל מכירות ב-013 ברק, סמנכ"ל שירות בהוט, סמנכ"ל המגזר העסקי בפלאפון, מנכ"ל תקשוב
עוד משהו: חובב ספורט ימי ואופנועים