סכסוך עבודה חדש בנמל אשדוד: 800 עובדים עשויים לשבות

הוועדים שמייצגים את עובדי בתי המלאכה התפעול והציוד המכני הודיעו באמצעות ההסתדרות להנהלת הנמל על סכסוך עבודה • הסיבה: פגיעה אפשרית בשכרם על רקע שינויים מבניים • מהנהלת הנמל נמסר: "צעד אטום וחסר אחריות במהלך תקופה רגישה"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

סכסוך עבודה בנמל אשדוד עליו הכריזה היום (ג') ההסתדרות עשוי להביא להשבתה של חלק ניכר מפעילות הנמל בפועל לקראת סוף החודש הנוכחי. היום (ג') הודיעה ההסתדרות בשם הוועדים שמייצגים את עובדי בתי המלאכה התפעול והציוד המכני, שמספרם הכולל עומד על כ-800 (מתוך כ-1,300 עובדים בכל הנמל. ג"ל) על סכסוך העבודה. המשמעות: אם לא ייצא פתרון לדרישותיהם, הם עשויים להפעיל צעדים ארגוניים, לרבות שביתה החל מה-26 לינואר.

בשיחה שקיים גלובס עם אבי אדרי שמשמש כיו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, הוא הסביר את הרקע למהלך. "הסכמי העבודה הקיימים, לא מותאמים לציוד חדש שנכנס לנמל, לרבות מנופים חדשים. לצד זאת יש הרבה כלים תקולים בנמל שצריכים להכניס אותם לסדנאות וזה לא קורה, וזה גם פוגע בעובדים, כי שכרם תלוי בעבודה רציפה. לכן אנחנו פועלים מזה כשנה מול הנהלת הנמל על הסכם עבודה חדש. לאחרונה הגענו להסכמות מול הנהלת הנמל, ואפילו הגענו לרמה של טיוטה של הסכם קיבוצי. אבל אז זה הגיע לדירקטוריון, ומשיקולים שאנחנו לא מבינים הם סירבו להסכמות, ולכן הכרזנו על סכסוך העבודה". לשאלתנו, ההסכם החדש לא כולל תוספות שכר ניכרות, אלא קובע נורמות והסכמות שמותאמות לכניסתם של מתקנים חדשים (כמו מנופים חדישים. ג"ל).

בהקשר של הטענה לציוד תקול, יוזכר כי כחלק מטענות שעולות מזה תקופה מצד איגוד יבואני התבואות שמלינים מזה תקופה על חוסר יעילות בנמל אשדוד, נטען כי פעמים רבות ציוד בנמל נוטה להתקלקל, דבר שמקטין את היעילות, ומגדיל את משך הזמן שאניות ממתינות לפריקה.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה :"ההכרזה על סכסוך העבודה בנמל אשדוד על ידי ההסתדרות, בתקופה בה מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של גל קורונה קשה עם מספר חסר תקדים של מאומתים ובנוסף לכך שני נמלים פרטיים חדשים נפתחים וכאשר שרשרת הלוגיסטית העולמית נמצאת במשבר עמוק, גובלת באטימות וחוסר אחריות.

הנמלים החדשים שהחלו לפעול מהווים תחרות משמעותית לנמל אשדוד. אתגר זה מצריך שיתוף פעולה ואחדות מטרה בהתמודדות המורכבת, ולא עיצומים והשבתת העבודה. הנהלת נמל אשדוד תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה בכדי למנוע פגיעה בעורק הראשי של המשק הישראלי, ותפעל בכל דרך בכדי להמשיך את הרציפות התפקודית של הנמל לטובת כלכלת ישראל".